Jeden z nejbohatších Čechů Daniel Křetínský připravuje akvizice dalších firem. Řekl to v rozhovoru pro magazín Forbes. Kromě energetiky se to týká ještě tří dalších oblastí včetně médií. Tam vidí Křetínský potenciál především ve Francii, která má v Evropě silný hlas.
Křetínský v rozhovoru uvedl, že kromě energetiky, která tvoří jádro jeho byznysu, plánuje akviziční růst ještě ve třech dalších oblastech. První z nich je takzvaná logistika poslední míle. „I když to možná není veřejně příliš vidět, jsme dost velká logistická firma. Ale v last mile máme zatím především minoritní účasti v na burzách kotovaných firmách. Záměr a zájem růst v této oblasti dále každopádně je. A já věřím, že se může stát velmi materiální aktivitou v rámci celé skupiny,“ prozradil Křetínský. V této sféře již spolu s Patrikem Tkáčem investovali do logisticko-technologické společnosti DoDo.
Druhá oblast je retailová distribuce, Křetínský v tomto oboru má již Košík.cz a na mezinárodní úrovni také Metro, která provozuje velkoobchodní řetězec Makro. Dále by chtěl do své skupiny doplnit i energeticky náročné byznysy.
Velkou část rozhovoru ale Křetínský věnoval médiím. „Třetí oblastí jsou média, přičemž komerčně významné jsou v podstatě jen televize, kde jde aktuálně pouze o cca desetiprocentní podíl v největší francouzské televizi TF1,“ uvedl. V dubnu Křetínský a Patrikem Tkáčem uzavřeli dohodu, že koupí druhé největší knižní vydavatelství ve Francii Editis.
V Česku patří do Křetínského a Tkáčova mediálního potrfolia hlavně vydavatelský dům Czech News Center, který publikuje například deníky Blesk nebo E15.
Křetínský mluvil také o koupi francouzského deníku Le Monde, kterou doprovázela krize a negativní reakce novinářů. „Le Monde spíš situaci zkomplikoval, ten vstup tam byl opravdu extrémně nepodařený. (smích) Ne snad, že bychom udělali chybu v analýze, spíš jsme byli naprosto naivní…“ přiznal zpětně Křetínský.
Podle něj je investice do médií důležitá. On sám má prý „opravdu velkou nekomerční agendu, jakýsi boj za, řekněme, rozumnou regulaci obsahu na internetu“.
Francie má v Evropě podle něj velké slovo. „A tam jsem věděl, že ve chvíli, kdy budete výraznou součástí francouzského tisku, máte úplně jinak silný hlas. Vaše schopnost něco sdělovat je zcela jiná, protože francouzský stát a francouzské zastoupení v Evropě má úplně jinou sílu.“
Křetínský si myslí, že v současné společnosti přestává existovat pravda, protože není nikdo, kdo by měl autoritu rozhodnout, že je něco nesmysl. „Ve chvíli, kdy se každý může jakkoli veřejně projevovat, klidně i blábolit nesmysly, ke kterým se ale vždycky někdo přihlásí, tak má každý svoji pravdu a jakákoli objektivnější pravda přestala existovat. Chápu složitost kategorie objektivní pravda a v některých kategoriích, jako jsou třeba hodnotové, není správné ji hledat, ale například v oblasti faktů ano. Ani tam ale v dnešním chaosu není možné dosáhnout obecného konsenzu,“ řekl.
Podle něj žijeme v situaci, kdy voliči nemají žádnou průpravu k rozhodování. „Začíná se tu objevovat třeba dvacet až třicet procent populace, která o veřejných věcech neví v podstatě vůbec nic,“ řekl s tím, že dřív lidé mnohem víc pravidelně sledovali televizi a poslouchali rádio.
„Takže co se vlastně stává a bude se to zhoršovat, pokud se nezasáhne? Kampaně a prezentace politiků se vůbec nebudou moci dotýkat racionální části, protože to nikdo nebude schopný vnímat. Bude to čistě emoční marketing. A ten posun vidíme v každých volbách. Vidíme spoustu zahraničních voleb, kde padají rozhodnutí a volí se lidé, které by před deseti patnácti lety nikdo nepustil k mikrofonu. A dnes tam jsou,“ uzavírá.