Deník FORUM 24 přináší pět kulturních tipů pro tento týden dle výběru Milana Tesaře. S námi nepřijdete o žádný dobrý film, seriál, výstavu nebo knihu.
Dokument
20 dnů v Mariupolu
První celovečerní film Mstyslava Černova, jenž téměř deset let dokumentuje mezinárodní konflikty pro The Associated Press, je rána do vazu a dívání pro silné nátury. Například Šimon Pánek po jeho zhlédnutí napsal: „Včera jsem viděl film 20 dnů v Mariupolu. Ukazuje v syrové nahotě, jak brutální a bezcitná je na Ukrajině válka. Film obsahuje drastické záběry a rozhodně nedoporučuji ke zhlédnutí slabším povahám. Zároveň ale považuji za důležité šířit svědectví o ruské brutalitě a bezohlednosti vůči ztrátám na lidských životech. Počet obětí obléhání tohoto města autoři dokumentu odhadují na 25 000.“ Režisér spolu s týmem ukrajinských novinářů uvězněných v obleženém městě zachytil to to, co se později stalo určujícím obrazem války. Umírající děti, masové hroby, bombardování porodnice. Film je zdarma dostupný na iVysílání ČT do 7. 3.
Film
A máme, co jsme chtěli
Poslední den společného Československa se na silvestrovský večírek schází jedna velká federální rodina. Setkají se ještě jako bratři, rozejdou se už jako cizinci. S každou další borovičkou se zvyšuje šance, že někdo něco někomu řekne a že se něco stane. A taky že ano. „Varchalovci“ se setkávají v Banské Bystrici před kostelem, aby její členové společně pokřtili nejnovější přírůstek do rodiny, malou Zuzku, dceru Petra (Daniel Fischer) a Heleny (Judit Pecháček). Peter však křest nestihne, protože se mu dostane do rukou spis jeho otce Daniela (Ady Hajdu), z něhož se dozvídá, že otec byl veden jako agent ŠtB. Když začne rodina společně listovat spisem, s každou další stránkou se začne otřásat v základech.
Koncert
Yann Tiersen
Naprostá většina lidí si ho spojuje s hudbou k filmu Amélie z Montmartru. To už mu zkrátka nikdo neodpáře. Ti, kteří ale navštívili alespoň jeden z několika jeho tuzemských koncertů, vědí, že hudba Yanna Tiersena má i další rozměry. V divadle Archa (od roku 2024 přejmenovaném na ARCHA+) by jeho vystoupení mělo mít dvě části, klavírní a elektronickou. Na aktuální tour vyrazil Tiersen bez týmu a běžných peripetií turné – „pouze v karavanu, mimo dálnice a se zastávkami ve vesnicích, na které narazí po cestě“. Tedy třeba v Praze.
Seriál
Plné hnízdo
Tvůrci druhé série úspěšného dokumentárního cyklu Plné hnízdo i tentokrát představí vybrané pěstounské rodiny z nejrůznějších regionů České republiky. „Pěstounem se člověk stane, když přijme cizí dítě za vlastní a vychovává ho. O tom, že to občas není jednoduché, ale rozhodně to stojí za to, budeme vyprávět v druhé řadě Plného hnízda. Společně s renomovanými psychology, terapeuty a dalšími odborníky na pěstounství, rodičovství a život jako takový, ukážeme, jak překonat jakýkoliv problém a najít cestu i z toho nejtemnějšího lesa,“ slibuje kreativní producentka Jiřina Budíková. Nových čtrnáct dílů se bude ve vysílání ČT1 objevovat od 4. března po desáté večer.
Divoká karta Vladimíra Justa:
Aktuální Válka profesora Klamma
V jedné z nejhranějších současných her Berlíňana Kai Hensela o válce, jíž vyhlásili žáci jedné třídy svému učiteli, vystupoval u nás léta zkušený Oldřich Navrátil. Pražský Minor nyní hru uvádí v obnovené premiéře (režie Jan Jirků). A jelikož divadlo jednoho herce stojí a padá s interpretem, jde vlastně o jinou, novou inscenaci. Nešťastného profesora, jehož žáci s jakobínskou revolučností obviní ze smrti spolužáka (nepustil ho k maturitě), nyní hraje – a skvěle – Daniel Šváb. Není to už protivný morous, který budí od počátku až do tragického finále lítost. Spíš je to energický, dynamický pedagog, co má jen smůlu, že nechápe, jak látku, již chce takřka násilím vecpat žákům do hlav (J. W. Goethe), jim odcizuje. Jak aktuální, nejen ve školách; žáci nynější i bývalí, neváhejte!