
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) FOTO: Ministerstvo dopravy České republiky / se souhlasem
FOTO: Ministerstvo dopravy České republiky / se souhlasem

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) reagoval na prohlášení předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové, která chce, aby automobilky vykazovaly plnění emisních cílů za tříleté období, nikoliv každý rok, jak se původně uvažovalo. Díky tomu se letos výrobci vyhnou pokutám. Podle Kupky to ale nestačí, pro automobilky žádá ještě lepší podmínky.
„Konkrétní kroky místo prázdných slov. Tak přesně to jsme udělali v otázce sankcí pro automobilky za neplnění emisních cílů. Na evropské scéně jsme opět pozitivně upravili regulaci, která ohrožovala naši konkurenceschopnost. Zatím návrh zahrnuje výpočet na základě tříletého období. Budeme dál usilovat o prodloužení na 5 let. Jako první vlaštovka je to ale dobrá zpráva,“ napsal Kupka na síti X.
Ambice ministra dopravy jdou ovšem ještě dále. Chtěl by zrušit plánovaný zákaz spalovacích motorů od roku 2035 a volbu ponechat čistě na vůli zákazníků.
„Teď už jen zrušit zákaz prodeje spalovacích motorů od roku 2035, přehodnotit Green Deal a všechny další ‚zelené‘ legislativy tak, abychom neztráceli konkurenceschopnost, a zrušit všechny zbytečné dotace, třeba na nákup elektrovozidel,“ dodal.
Šetřit musí všichni
EU musí chtě nechtě reagovat na fakt, že evropský automobilový průmysl se nachází ve vážné krizi. Nepodařený přechod na elektromobilitu i silná čínská konkurence způsobují problémy všem evropským výrobcům. Spojené státy americké navíc Evropské unii hrozí dvacetiprocentním clem na dovoz aut.
Téměř všechny firmy v oboru plánují propouštění. Například Škoda Auto chce do roku 2028 propustit 15 procent zaměstnanců, přestože zatím patří v EU k těm úspěšnějším. Automobilka Audi ohlásila plán ušetřit na zaměstnancích ročně 1,5 miliardy eur, tedy cca 37,5 miliardy korun.
Volkswagen plánuje velké propuštění od poloviny roku 2025, v Německu se zřejmě budou zavírat některé továrny, přestanou se zvyšovat platy a do roku 2030 se má podle serveru Stuttgarter Zeitung v Německu zrušit na 35 000 pracovních míst. Uskromnit se budou muset i manažeři. Podle úsporného plánu se jejich příjmy v koncernu sníží o celkově 300 milionů eur (cca 7,5 milardy korun).