Ruské úřady možná upustí od přísných ekologických norem, aby se vyhnuly možnému nedostatku benzinu, sdělila ve středu agentura Reuters. Uvedla, že útoky ukrajinských dronů snížily od konce března ruskou primární rafinérskou kapacitu přibližně o 14 procent. Zprávu převzal také web Agentstvo.
Ruská vláda nyní zvažuje „snížení laťky“ pro některé přísady a obsah etanolu, napsala agentura Reuters s odvoláním na vládní zdroje. Podle listu Kommersant vláda a palivové společnosti diskutují mimo jiné o částečném návratu k výrobě benzinu Euro 3.
Návrat k palivům Euro 3 by ovšem poškodil motory, které jsou konstruovány pro paliva Euro 5 a Euro 6, řekl Kommersantu viceprezident Národního automobilového svazu Jan Chajcer. Podle něj to povede k vážnému snížení životnosti motorů.
„Když někteří ‚odborníci‘ říkají, že máme málo aut s palivem Euro 6, hluboce se mýlí. Máme hodně vozů s Euro 5 a poměrně málo vozů s Euro 6… budeme muset jezdit, ale budeme se muset připravit na ne zrovna příjemné časy,“ prohlásil. Nepříjemné to bude zejména pro dieselové motory, které jsou na kvalitu benzinu velmi citlivé, dodal odborník.
Souhlasí s ním i zástupce autotechnického centra Atlant-M, které se specializuje na servis vozů Škoda. Objeví se problémy s písty, ventily a dalšími prvky. Palivo bude špatně hořet, bude pokračovat v dohořívání ve výfukovém potrubí a teplota v něm bude výrazně vyšší, než by měla být. „Všechny katalyzátory mohou vyhořet, kvůli čemuž bude lambda sonda ukazovat nesprávné hodnoty, které se dostanou do řídicí jednotky motoru,“ řekl odborník.
Ruští motoristé se mohou ocitnout v podobných podmínkách jako v Uzbekistánu, dodal zástupce centra. „Používá se tam benzin jako u nás stará osmdesátka. U moderních motorů, zejména u vozů Škoda Kodiak, dochází k propálení pístu téměř u každého druhého vozu při nájezdu 40 tisíc kilometrů a více.“
Oprava vznětového motoru, který je na kvalitu benzinu nejcitlivější, bude podle odhadu Jana Chajcera stát od 700 tisíc do 1,5 milionu rublů. Problém se bude týkat všech značek automobilů, včetně výrobků domácího automobilového průmyslu.
Ruské zdroje mezitím tvrdí, že přeprava ruské ropy do zahraničí po moři v březnu vzrostla v porovnání s předchozím měsícem o 1,5 procenta a že hlavním důvodem růstu byly právě útoky ukrajinských dronů na rafinerie v evropské části Ruska. Možnost rafinovat a prodávat pohonné hmoty na domácím trhu byla omezena a ropné společnosti začaly posílat více ropy do zahraničí.