Není je čím nahradit, generální oprava je nerentabilní. Regionální letecké společnosti žádají o prodloužení technické životnosti letounů An-24 a An-26. Ruské společnosti Angara, IrAero a Polar Airlines se s touto žádostí obrátily na příslušné orgány. Problém projednala rada federace.
Průměrné stáří těchto letadel je 50 let, píše Interfax. V zemi jich je asi sto. Státní výzkumný ústav civilního letectví předpokládá, že do roku 2030 bude čtvrtina An-24 a An-26 odepsána.
Náhrada za ně však nyní neexistuje a v dohledné době ani nebude, uvedl zástupce společnosti Angara Sergej Zorin. Například letoun TVRS-44 bude dodán až od roku 2027 a jeho cena je více než dvě miliardy rublů. Na jeho nákup budou nutné dotace. Letečtí dopravci proto žádají o prodloužení provozu An-24 a An-26 do doby, než budou k dispozici nové letouny v dostatečném množství.
Zorin poznamenal, že provádět generální opravy starých letounů je neúčelné. Stojí to 200 milionů rublů a opravou motorů se zabývá pouze jeden závod a jeho kapacita nestačí pro všechny zákazníky. Problém je také s výrobou vrtulí, protože výrobci jsou přetíženi zakázkami pro obranu státu.
O potížích s udržováním letové způsobilosti letounů An-2 hovořil také Sergej Anciferov, zástupce společnosti Polar Airlines. „Dodávky náhradních dílů pro motory se v souvislosti se známými událostmi neprovádějí, protože motor se vyrábí v Polsku,“ řekl. Pravděpodobné je také pozastavení letů stroje Suchoj Superjet kvůli nedostatku leteckých motorů Sam146. Ty vyráběla francouzsko-ruská firma PowerJet.
Potíže způsobené válkou a sankcemi ovlivňují nejen chod letecké dopravy. „NeMoskva“ napsala, že vysokorychlostní vlaky „Sapsan“ a „Lastočka“ budou demontovány kvůli náhradním dílům na opravu jiných vlaků vyrobených v Německu. Důvodem je nemožnost nákupu náhradních dílů v zahraničí nebo zavedení jejich výroby v Rusku.