Společnost Boeing bude i nadále pod drobnohledem vládních inspektorů. Přestože letecký gigant představil regulačním orgánům plán, jenž má být zaměřený na zlepšení kvality jeho letadel, k obnovení důvěry prý budou nutné systémové změny. Společnost se aktuálně musí potýkat také s omezením výroby.
Jeden ze dvou největších světových výrobců letecké techniky je v centru pozornosti od chvíle, kdy ze zbrusu nového letadla 737 Max při lednovém letu provozovaného společností Alaska Airlines vypadly nepoužívané dveře a na boku letadla zůstala díra. Šéf Federálního úřadu pro letectví (FAA) podle informací BBC prohlásil, že se bude agentura i nadále v průběhu každého týdne setkávat s vysokými manažery Boeingu, aby sledovala jejich činnost.
„Nemohu poskytnout časový rámec, kdy by mohlo být zrušeno současné omezení výroby letadel. Nemyslím si ale, že se to stane v příštích několika měsících,“ řekl pro BBC správce FAA Mike Whitaker.
Letecká společnost čelila výrazné kritice rovněž před pěti lety poté, co se po nehodách ztratila dvě letadla 737 Max. O život tehdy přišlo 346 lidí. Lednová událost, která byla podle vyšetřovatelů zapříčiněna chybějícími šrouby, proto vyvolala další pochybnosti o firemní kultuře a výrobním přístupu.
Boeing musí momentálně čelit velkému počtu žalob a současně také hrozbě trestního stíhání v souvislosti s haváriemi z let 2018 a 2019. FAA pak na společnost uvalila omezení výroby a stanovila jí 90denní lhůtu na zhotovení komplexního plánu, který má zamezit dalšímu neštěstí. Tento plán byl představen během čtvrtečního tříhodinového jednání.
Mezi hlavní body programu patří například výrazné zpomalení tempa výroby či posílené školení personálu. Společnost také avizovala, že hodlá provádět každodenní kontroly, dále pak chce investovat do nových nástrojů a vybavení a v neposlední řadě přislíbila zjednodušení svých postupů. Vedení společnosti prý bude rovněž apelovat na manažery, aby trávili více času v továrně.
Výkonný ředitel letecké poradenské společnosti Leeham Company ale není v otázce nových bezpečnostních opatření Boeingu příliš velkým optimistou. „Po haváriích 737 Max v letech 2018-2019, kdy zemřelo 346 lidí, oznámil Boeing řadu bezpečnostních inovací či iniciativ a o pět let později děláme stále další bezpečnostní iniciativy. Musím se zeptat, co se stalo s výsledkem nebo úspěchem či ignorováním těch iniciativ, které byly oznámeny před pěti lety,“ prohlásil.