Pražské Smetanovo nábřeží zažilo v sobotu první den částečné uzavírky. Na základě rozhodnutí vedení magistrátu hlavního města se tu uzavřel pro motoristy jeden jízdní pruh od Národního divadla k Divadelní ulici. Nejméně do konce prázdnin na jeho místě mají být předzahrádky přilehlých restaurací. Od tramvají přitom oddělují venkovní posezení pouze betonové zátarasy. Virtuální smog, a další ironické komentáře, zaznívá nyní ze sociálních sítí.
Na opatření si od oznámení uzavírky stěžovala i dotčená městská část Praha 1. Vedení radnice vadí především to, že s nimi nikdo předem nic nekonzultoval. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) totiž záměr na začátku května pouze oznámil s tím, že město chce podpořit koronavirem zasažené restauratéry a umožnit jim vybudování předzahrádek. V plánu pak jsou i kulturní akce.
Předsedkyně zastupitelů ODS Alexandra Udženija dokonce navrhovala spolu s Patrikem Nacherem (ANO) zrušení celého záměru. Návrh ale neprošel. „Pamatujete na ty kecy Pirátů a Prahy sobě o ,konci vizuálního smogu‘? Koukám, že na Smetanově nábřeží nově krášlí výhled tenhle skvost. Moc děkujeme…,“ napsala v sobotu na Twitteru místostarostka Prahy 2.
Pamatujete na ty kecy Pirátů a Prahy sobě o “konci vizuálního smogu”? Koukám, že na Smetanově nábřeží nově krášlí výhled tenhle skvost🤢. Moc děkujeme…#prahusamisobe #paskvil #vizualnismog pic.twitter.com/qIUf82ebAk
— Alexandra Udzenija (@UdzenijaAlex) May 23, 2020
Vybudování předzahrádek tak aktuálně vyvolává celou řadu kritických reakcí zejména na sociálních sítí. Na svém twitteru se k tomu ironicky vyjádřil například lihovarník Martin Žufánek: „Praha buduje barcelonskou La Ramblu. Chráněnou žlutýma betonovýma blokama, obklopenou papundeklovýma stolečkama a brandovanýma pivníma deštníkama. Kafe půl metru od projíždějící tramvaje nikde nemáte. To se určitě dostane do průvodců,“ uvedl. Jeden z jeho sledujících pak v návaznosti na nadsázku s odkazem na ikonickou španělskou promenádu připojil i následující koláž, která obě místa srovnává.
https://twitter.com/KubaKonecny/status/1264208792289452034?s=20
Jak jsme vás již informovali, hádka se kvůli uzavírce Smetanova nábřeží strhla i na čtvrtečním jednání zastupitelstva hlavního města. Na stranu „vynechané“ Prahy 1 se kromě opozičních zastupitelů z řad ODS a ANO přidali i zástupci koaličních Spojených sil pro Prahu v čele s Jiřím Pospíšilem (TOP 09).
Užší vedení magistrátu se však postavilo za Scheinherra, který od počátku argumentoval tím, že aktuální uzavírka je součástí dlouhodobé vize města na omezení dopravy s cílem vyhradit „více prostoru pro lidi“ po vzoru západních metropolí. Zároveň odmítal, že by se měla uzavírka pojit s nějakými dopravními komplikacemi. Místo se podle něj dá bez problému objet Divadelní ulicí nebo ulicí Karolíny Světlé. „Nepíchli jsme náhodně prstem do mapy. Na Smetanově nábřeží tvoří automobilová doprava menšinových 15 procent. V tramvajích je 33 procent lidí a chodců je zde 52 procent. A ti v našem rozhodování hráli největší roli,“ vysvětloval Scheinherr.
Během uplynulých dvanácti měsíců se tak jedná už o druhé uzavření Smetanova nábřeží. Loni od 29. října do 17. listopadu proběhly na Smetanově nábřeží a Malé Straně krátkodobé uzavírky s cílem sběru dat, která měla posloužit jako podklad pro zvážení případných dlouhodobých omezení dopravy na obou březích Vltavy.
Především koaliční Piráti se netajili tím, že by se jim tento nápad zamlouval. Možnost v rozhovoru pro deník FORUM 24 nevylučoval ani sám primátor Zdeněk Hřib (Piráti). „V prvních pár dnech uzavírky se zjistilo, že došlo k výraznému zrychlení veřejné dopravy a že dopad na tu individuální automobilovou dopravu není tak dramatický, jak se čekalo,“ sdělil nám. Proti se ale dlouhodobě staví právě jejich koaliční partner Spojené síly pro Prahu, jehož zástupci opatření označují za „komplikaci života občanů“.