Leták nabízející zvýhodněné i nové zboží známého supermarketu nedávno vzbudil velký ohlas u českých „vlastenců“. LIDL si to totiž „dovolil“ použít fotografii černého modela, který prezentoval pánskou mikinu. To některé omezené kritiky dovádělo k naprostému šílenství. Na internetu vznikla kauza, která svou ubohostí připomínala hon na čarodějnice. Nyní si řetězec připravil další kampaň, tentokrát s Asiatem na titulní straně propagačního materiálu. Vzedme se opět vlna nenávisti proti cizinci v českém supermarketovém letáku?
Pokud by našim „ochráncům dobrých mravů a rasy“ vadila i další jinakost, která je symbolem speciálního týdne v LIDLu, mohli bychom už definitivně připustit, že problém nesnášenlivosti mezi částí Čechů přerostl meze, které se po dlouhá léta držely na velmi dobré úrovni.
Dříve se bučelo na černé fotbalisty, nyní je bereme jako nezbytnou součást našich prvoligových trávníků. Najednou však nadáváme na modela tmavé pleti. Pokud rovnou nenapíšeme černocha, jsme obviňování z nepopulární politické korektnosti. Přitom onen černoch je nepochybně i člověkem tmavé barvy pleti, což je neoddiskutovatelné.
Nyní je v prospektu Asiat. Co s tím? Kdo první opět začne lidi štvát do boje proti jinakosti? Nebo těm „vlastencům se správným názorem“ vadí pouze jedna rasa? Ať už to dopadne jakkoliv a na sociálních sítích se třeba opět rozpoutá diskuze o vhodnosti umístění muže s jinou barvou pleti, už teď jde onu debatu označit za ubohou a trapnou. Německý model také nebyl pro Českou republiku žádnou hrozbou, a přitom pobouřil tolik lidí.
Migrační krize, kterou jsme přitom v důsledku vůbec nepocítili, se prostě stala jakousi berličkou pro všechny xenofoby, rasisty a hlupáky. Nepřítel má podle jejich rétoriky odlišnou barvu a tím to končí. Dál už není třeba se ptát. Kdysi už jeden takový člověk existoval a snažil se stejnými argumenty ovládnout národ. Napodruhé už to ale nesmí nikomu projít. Nejsme přece stádo a vidíme, že fotografie v letáku neznamená příval nebezpečných migrantů do naší země.