Obchodní řetězec Lidl uvedl do prodeje kapry původem z Ruska. Tato informace se objevila těsně před Vánoci a šířila ji na sociálních sítích například Agrární komora ČR zastupující velké zemědělské společnosti v zemi. „Bohužel nejde o jihočeské šupináče, ale o dovoz z Ruska a ještě levnější z Polska. V první jmenované zemi navíc nesplňují pravidla chovu a odlov tenatovými sítěmi nebere na ryby žádné ohledy,“ stěžovali si zemědělci z Agrární komory s tím, že řetězec letos odmítl před svými prodejnami kádě s živými rybami.
Informaci, že se na pultech Lidlu skutečně objevili kapři z Ruska, deníku FORUM 24 nyní potvrdila mluvčí řetězce Iveta Barabášová. „Mražený kapr původem z Ruska tvořil naprosto zanedbatelnou část nabídky v rámci předvánočního prodeje kaprů. Ihned po zjištění země původu byl kapr stažen z prodeje,“ upřesnila mluvčí.
Podle ní společnost Lidl zajistila pro své zákazníky veškeré kapacity kaprů z českých chovů, které byly v České republice k dispozici. Až když „došly“ tyto tradiční symboly českých vánoc, poohlédl se řetězec v zahraničí. „Pokud nejsou dostupní kapři od českých dodavatelů a odebíráme je od dodavatelů zahraničních, dbáme na to, abychom je odebírali pouze od certifikovaných dodavatelů,“ brání se mluvčí nařčení, že šlo o ryby z nevyhovujících chovů.
Právě to totiž tvrdí zemědělci z Agrární komory ČR a chovatelé z Rybářského sdružení České republiky. „V těchto zemích (Rusko) je běžnou praxí lov tenatovými sítěmi, to znamená, že na těchto sítích se ryba oběsí, zaháknutá většinou za skřele do té doby, dokud vysílením neuhyne nebo nedojde k jejímu vylovení. Pokud je tohle v souladu s principy dodržování zásad welfare ryb, pak tomuto pokryteckému přístupu absolutně nerozumím a zákazník musí být tímto přístupem maten,“ popsal Michal Kratochvíl, ředitel Rybářského sdružení České republiky.
Mluvčí Lidlu Iveta Barabášová ale trvá na tom, že u nich nabízené ryby byly v pořádku. „Každý z našich dodavatelů prochází přísnými kontrolami, jak ze strany příslušných orgánů, tak z hlediska interních kontrol a předpisů společnosti Lidl. Nabídka kaprů společnosti Lidl tudíž splňuje vysoké nároky na dodržení veškerých kvalitativních, hygienických a bezpečnostních norem. Společnost Lidl je garantem kvality a čerstvosti u nabízených produktů,“ uzavřela mluvčí.
Česká republika je v produkci kapra soběstačná. Ročně je v ČR vyloveno více než 20 tisíc tun ryb. Kapr se na tomto objemu podílí z 84 %. Zhruba polovinu ryb tuzemští producenti vyvážejí do zahraničí. Naprostou většinu v ČR prodaných ryb potom expedují před Vánoci. Například Třeboňský kapr má v EU platné chráněné zeměpisné označení, Pohořelický kapr pro změnu chráněné označení původu. Průměrná spotřeba ryb patří v ČR k nejnižším v Evropě a pohybuje se okolo pěti kilogramů na osobu ročně.