Podobně, jako NASA zrekapitulovala pokrok ve vývoji komerčních lodí za uplynulý rok 2016, nabídla nám v minulých dnech také přehled plánovaných milníků tohoto programu, jež mají být splněny během letošního roku 2017. Záměrně mluvíme v podmiňovacím způsobu, protože odklady a zpoždění jsou v kosmonautice poměrně běžné a  nevyhýbají se ani tomuto programu NASA na využívání komerčních kosmických lodí – CCP (Commercial Crew Program).

Jelikož jsou některé body pro oba dodavatele Boeing i SpaceX společné, není následující výčet 17 milníků rozdělen pro každou společnost zvlášť, ale je řazen víceméně chronologicky, jak by měly být jednotlivé úkoly během tohoto roku plněny.  Na závěr se zmíníme o budoucích operačních letech nových kosmických lodí na ISS.

  1. Strukturální testovací kus (STA): Boeing zahájí rok 2017 testováním nosné konstrukce velitelského modulu CST-100 Starliner ve svých vývojových a testovacích provozech na Huntington Beach v Kalifornii. Zde bude kovová přetlaková kabina podrobena různým typům silového zatížení, jež bude simulovat podmínky kosmického letu. Výsledkem má být finální kvalifikace navržené nosné konstrukce s ohledem na intenzivní mechanické namáhání během plánovaného provozu.
  2. Kvalifikace nosné konstrukce: Také SpaceX je v procesu dokončování podobných testů a potvrzení způsobilosti nosné konstrukce přetlakové kabiny a otevřeného nákladního prostoru lodi Crew Dragon. S tímto úkolem by měli být hotovi v úvodních měsících roku 2017. Pro účely těchto zkoušek společnost postavila speciální kvalifikační prototyp Crew Dragona, jež se podrobil všestranným simulacím provozního namáhání.
  3. Prototypy Starlineru: Boeing dokončí montáž prototypu Starliner Spacecraft 1, který projde pozemními ověřovacími testy, načež absolvuje testovací let simulující záchranu posádky při přerušení startu na rampě (pad abort test) na základně White Sands v Novém Mexiku. Během roku 2017 také bude pokračovat výroba a montáž dalších dvou prototypů Starlineru, se kterými Boeing v roce 2018 provede první dva testovací kosmické lety k ISS, první bezpilotní, následovaný druhým s astronauty NASA a Boeingu. Všechny tři prototypy jsou vyráběny přímo na Kennedyho kosmickém středisku v hangáru CCCPF (Commercial Crew and Cargo Processing Facility).
  4. Kompletní montáž: SpaceX v tomto roce také dokončí výrobu tří letových exemplářů Crew Dragona, které jsou v těchto dnech v počáteční fázi montáže. Tyto lodi budou použity pro Demonstrační Misi 1 (DM-1), což bude kosmický let bez posádky, Demonstrační Misi 2 (DM-2) – testovací let na ISS s posádkou na palubě a třetí exemplář bude použit pro první operační misi s rotací posádky kosmické stanice.
  5. Softwarové systémy: Během tohoto roku budou i nadále pokračovat testy a ladění robustních autonomních softwarových systémů obou společností, aby bylo zajištěno, že v průběhu všech fází kosmických misí bude zajištěna plná funkčnost a spolehlivost všech systémů.
  6. Pohonné systémy Starlineru: Jak malé manévrovací motorky, tak i větší raketové motory pro záchranu lodi s posádkou v případě přerušení startu, projdou v třetím čtvrtletí kvalifikačními a ověřovacími testovacími zážehy servisního modulu
  7. Motory Draco a SuperDraco: Oba typy raketových motorů lodi Crew Dragon, menší Draco a silnější SuperDraco, podstoupí další statické zážehy pro dokončení kvalifikačních testů během prvních měsíců 2017. SpaceX vyrábí oba raketové motory vlastními silami. Malé motorky Draco slouží k manévrování a drobným korekcím dráhy během orbitálního letu. Větší motory Super Draco, vyrobené metodou 3D tisku, produkují mnohem vyšší tah, aby umožnily odnést Crew Dragon mimo nebezpečnou oblast v případě selhání nosné rakety. SpaceX hodlá dokončit ověřovací testy pohonných systémů demonstrací jejich schopností ve všech fázích letu v druhé polovině tohoto roku.
  8. Testy padákových systémů: Boeing rozjede v prvním čtvrtletí 2017 sérii kvalifikačních testů padákového systému v Novém Mexiku a více pokročilé testovací shozy ve Výzkumném centru Langley ve Virginii. Boeing plánuje během těchto testů použít figuríny napěchované mnoha senzory, upnuté v sedačkách makety nové kosmické lodi a ověřit dostatečnou tlumicí schopnost přistávacích airbagů Starlineru, jež mají chránit posádku při přistání na pevninu. K testům přistání bude využita portálová konstrukce, ze které bude kabina shazována na nerovnou přistávací plochu.
  9. Vývoj padáků: SpaceX plánuje dokončení vývojových testů padákového systému Crew Dragona v první půli roku 2017. Tato loď bude kvůli vyšší bezpečnosti disponovat konfigurací čtyř hlavních brzdicích padáků a přistávat bude do vody. Společnost předpokládá dokončení kvalifikačních testů padákového systému ve třetím čtvrtletí.
  10. Skafandry: Boeing i SpaceX vyvíjejí své vlastní letové skafandry na základě přísných požadavků NASA a zároveň podle potřeb systémů v připravovaných lodích. Během tohoto roku obě společnosti podrobí nové kosmické obleky důkladným testům za různých podmínek, jež mohou během kosmického letu nastat. SpaceX již dokončila vývojové testy svého skafandru a poté, co budou jmenováni konkrétní astronauté pro jednotlivé mise, vyrobí v tomto roce tréningové a letové exempláře pro testovací pilotovaný let a první misi s výměnou posádky ISS. Skafandry nejsou navrženy pro pobyt ve volném kosmickém prostoru, ale mají sloužit k záchraně posádky uvnitř lodi, podobně jako oranžové přetlakové obleky, používané při startu a přistání raketoplánů.
  11. Výrobní továrna Starlineru: V prvním čtvrtletí 2017 Boeing ke své montážní hale na KSC přidá tzv Hazardous Processing Facility, kde budou za přísných bezpečnostních podmínek prováděny finální operace s hotovými Starlinery, jako je plnění nádrží nebezpečnými provozními látkami a palivem před odesláním na startovací rampu.
  12. Přístupová věž pro posádku: Montážní práce na nové konstrukci přístupové věže na floridském startovacím komplexu SLC-41, umožňující nástup posádek do lodi Starliner na vrcholu rakety Atlas V, se chýlí k závěru. Během tohoto roku bude 61 metrů vysoká věž s výklopnou přístupovou lávkou dovybavena nouzovým únikovým systémem, jež bude také otestován. Tento startovací komplex společnosti ULA je v současnosti jedním z nejvíce využívaných na východním pobřeží, a proto veškeré stavební a testovací aktivity mohou probíhat pouze během provozních přestávek mezi starty.
  13. Startovací komplex LC-39A: SpaceX provedla významnou rekonstrukci a přestavbu historické startovací rampy 39A na Kennedyho kosmickém středisku. Zbudovala novou podpůrnou konstrukci pro starty raket rodiny Falcon, dokončuje výrobu výklopné přístupové lávky pro nástup posádky, jež bude na obslužnou věž nainstalována letos na jaře a postupně demontuje otočnou servisní konstrukci RSS z éry raketoplánů. Startovací rampa bude otestována během prvního startu rakety Falcon 9 v na počátku tohoto roku. Bude to významný okamžik v historii rampy 39A, ze které startovaly všechny lunární mise Apollo a v roce 2011 také poslední mise raketoplánu STS-135.
  14. Výroba rakety Atlas V: Dodavatel United Launch Alliance bude pokračovat ve výrobě dvou kusů nosiče Atlas V, které vynesou loď Starliner k bezpilotnímu a posléze pilotovanému testovacímu letu v roce 2018. Ve výrobním závodě v Decatur v Alabamě bude také zahájena výroba dalších Atlasů pro následné operační lety Starlinerů k ISS.
  15. Produkce Falconu 9: SpaceX v tomto roce postaví nosiče Falcon 9, které vynesou na oběžnou dráhu kosmické lodi Crew Dragon při úvodních dvou testovacích letech. SpaceX konstruuje a vyrábí rakety Falcon, včetně vlastních motorů Merlin a kosmických lodí Crew Dragon v hlavním výrobním závodě firmy v Hawthorne v Kalifornii.
  16. Letové testy: SpaceX naplánovala první letový test na orbitální dráhu v bezpilotním režimu na listopad 2017. Let k Mezinárodní kosmické stanici ISS bude využívat autonomního řídícího a navigačního systému. Ke stanici se Crew Dragon připojí zcela samostatně a zůstane trvale připojen až do svého odletu, který zakončí přistáním do vln Atlantiku poblíž Cape Canaveral. Tato mise bude nácvikem pro pozdější testovací let s posádkou na palubě.
  17. Kosmická stanice: Pokroky se nebudou týkat pouze přípravy na Zemi. Astronauti na ISS budou během roku 2017 pokračovat v modifikacích stanice, aby bylo umožněno přijímání nových komerčních kosmických lodí.

Na závěr ještě pár slov k budoucím operačním letům s rotací dlouhodobých posádek stanice ISS.

Na začátku roku 2017 NASA udělila dva nové kontrakty oběma společnostem, ve kterých si u každé z nich objednává po čtyřech operačních letech na ISS s rotací až čtyřčlenné posádky. Operační lety budou ovšem následovat až po úspěšném dokončení certifikace každého dopravního systému od Boeingu a SpaceX. Tímto krokem NASA splnila garantované množství 6 kosmických letů pro každého vítěze poslední vývojové fáze programu – CCtCap (Commercial Crew transportation Capability).

Oba typy nových komerčních lodí budou na ISS dopravovat 4 členy dlouhodobých posádek plus 100 kg kriticky potřebného nákladu. Komerční lodě tak umožní navýšení počtu členů dlouhodobých posádek ze 6 na 7 astronautů, čímž se téměř zdvojnásobí celkový čas posádky využitelný pro vědecké experimenty. Tímto krokem komerční dopravci nepřímo pomohou NASA v přípravě na lety do hlubokého vesmíru.

Do doby, než budou obě lodi schopny plně pokrýt potřebnou přepravní kapacitu, bude NASA i nadále zajišťovat dopravu svých astronautů ruskými loděmi Sojuz a to pravděpodobně  prostřednictvím firmy Boeing.

Převzato se svolením serveru kosmonautix.cz.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner