V nově otevřené kavárně Cafe X v San Francisku používají dlouhé robotické rameno, které vám připraví kávu místo tradičního barmana. Je to jeden z nejnovějších příkladů automatizace v odvětví služeb. Píše o tom server The Christian Science Monitor.

V Cafe X robot dělá všechnu práci. Místo barmana je tu robot Mitsubishi, který který připravuje a podává kávu jako součást zcela automatizovaného systému. Zákazníci si objednají a zakoupí svou oblíbenou kávu buď prostřednictvím kiosků na místě nebo pomocí specializované aplikace a robotické rameno sestavuje a podává nápoj, což člověka z celého procesu úplně vyřadí.

Jako jedna z prvních plně mechanizovaných kaváren Cafe X představuje postupující trend směrem k automatizaci. Je to vývoj, který snižuje náklady a zvyšuje účinnost, ale také hrozí ztrátou pracovních míst. Týká se to především nekvalifikované pracovní síly, pro kterou zatím nepříliš kvalifikovaná práce znamenala aspoň nějakou jistotu zaměstnanosti. Může to ale dopadnout i úplně jinak.

„Inovace vytváří nová pracovní místa, stejně jako nahrazuje a odstraňuje stará,“ říká pro Christian Science Monitor Joel Mokyr, ekonom z Northwest University. „V tuto chvíli to není zdaleka jasné, jak se tyto vlivy obrátí proti sobě navzájem.“

Používání robotů znamená pro zákazníky stálou kvalitu. Robot ví, co má dělat, dělá to přesně, nemá špatné nálady a v tom, co umí, se nesplete.

Automatizace služeb není omezena jen na potravinářský průmysl. V roce 2016 hotely Hilton zavedly pilotní program zahrnující robotickou recepci. Program se jmenuje Connie. Zařízení využívající umělou inteligenci je výsledkem partnerství mezi hotelovou společností a IBM. V tomto případě je robot schopen se zákazníky i konverzovat a odpovídat na otázky ohledně místní lokality. Hilton zatím ústy viceprezidenta Jima Holthousera tvrdí, že nový recepční nepřinese redukci počtu zaměstnanců. „Tam se naše myšlenky vůbec neubírají.“

Přesto snížení počtu personálu nebo úbytek pracovních míst v průmyslu zůstává strašidlem doprovázejícím technologické změny.

Téměř 13,5 milionů lidí jen ve Spojených státech pracuje buď v sektoru ubytovacích zařízení nebo v pohostinství. Více než 16 milionů lidí pracuje v nějakém druhu maloobchodu, což jsou pozice, které zaniknou jako první. V některých hotelech už byl personál u přepážky nahrazen kioskem a v jiných hotelech zase používají k rezervaci ubytování emailový systém, takže se do svého pokoje zákazník dostane, aniž kdy mluvil s někým z personálu. Zákazníci mohou být spokojenější, pokud ovšem nejsou současně pracovníky v sektoru, kde jejich místa zaniknou.

Na druhou stranu úbytek poptávky po málo placených zaměstnancích zvyšuje potřebu těch kvalifikovaných. Takto už v minulosti například zanikla práce písařek, ale vrostla poptávka po graficích a designérech. I kavárny s roboty zatím potřebují lidi na přípravu receptů a obsluhu zařízení. Aspoň v některých oblastech služeb se interakce mezi lidmi jeví nezbytná. Zatím.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner