V pondělí pozdě večer našeho času čekaly tisíce lidí na celém světě na oznámení, které o několik hodin dříve avizoval Elon Musk. Na internetu se okamžitě rozhořely divoké spekulace o tom, co přesně by to mohlo být. Jak se blížila desátá hodina večer, kdy mělo oznámení přijít, tak stále přibývalo „zaručených zpráv“. Nejvíce se preferovala možnost, že SpaceX představí nové skafandry, ale hovořilo se i o oznámení nákladu pro premiérový let Falconu Heavy, o novinkách v přípravě systému ITS pro let k Marsu a některé zdroje preferovaly novinky o chystané telekomunikační satelitní síti. SpaceX ale všem vytřela zrak – pustila se totiž do oboru, který zatím nechávala bez povšimnutí – do kosmické turistiky.

Zpráva o tom, že tato soukromá firma pošle ve čtvrtém čtvrtletí roku 2018 dva lidi na oblet Měsíce byla doslova šokující, protože s touto možností nikdo nepočítal. Ještě zajímavější je, že k Měsíci nevyrazí profesionální astronauti od NASA, ale dva obyčejní lidé, byť jistě velmi bohatí. Podle dostupných informací měla SpaceX více zájemců, ale tito dva již složili poměrně vysokou zálohu. Ještě na konci letošního roku by měli začít podstupovat komplexní přípravu včetně fyzických testů.

Podle všeho se zdá, že by posádka měla být pouze dvoučlenná, což znamená, že kromě platících turistů by na palubě nebyl žádný profesionál. O řízení se bude starat počítač, do kterého by se daly posílat pokyny ze Země.  Víme už, že ke startu rakety Falcon Heavy dojde na rampě 39-A, což má hezkou souvislost s historií, protože z této rampy létaly i lunární expedice. V rámci připravované mise se lidé k Měsíci vrátí po více než 45 letech. Samotná mise by trvala řádově několik dní – hovoří se zhruba o týdnu.

SpaceX ve svém oficiálním prohlášení nezapomněla poděkovat agentuře NASA, bez které „by tohle vůbec nebylo možné“. Státní agentura totiž díky výzvě Commercial Crew Program umožnila vybudovat loď Dragon 2, která je pro Měsíční misi klíčovou součástkou. Letos na podzim by měl Crew Dragon, tedy verze Dragonu 2 určená pro lety s posádkou, vyrazit v nepilotovaném režimu k ISS. První lidi poveze SpaceX ve druhém čtvrtletí roku 2018.

Mohlo by tak dojít k poměrně nečekané situaci, že návrat lidí k Měsíci zajistí soukromá firma. Astronauti v lodi Orion by tak přiletěli až po turistech. Elon Musk už podobné  otázky od novinářů dostal a zachoval se jako pravý diplomat: „Lety Orionu a SLS budou jistě také úžasné. Nevím, jaký je jejich časový harmonogram, ale jsem si jistý, že je jedno, jestli se nám to povede před nimi, nebo po nich. Důležitý je pokrok v průzkumu vesmíru, navázání na odkaz programu Apollo a těšení se na úžasnou kosmickou budoucnost.“

Na internetu se samozřejmě hned začalo spekulovat, zda aktuální oznámení SpaceX nesouvisí s nedávnými snahami NASA o změnu původně nepilotované mise EM-1 (premiéra lodi Orion a rakety SLS) na pilotovanou. Tedy abych byl přesnější, zda tento krok ze strany NASA není účelový a nepřichází jen proto, aby státní agentura nebyla pozadu oproti SpaceX. K této variantě se přiklání i portál nasaspaceflight.com. Jisté je, že se v kosmonautice děje něco, co bychom mohli nazvat kosmickým závodem nové generace.

Co se týče ceny lunárního výletu, tak podle dostupných informací by cena letenky měla být jen o trochu vyšší, než kolik platí kosmičtí turisté za pobyt na ISS. Bavíme se tedy řádově o desítkách milionů dolarů. Na tomto místě se sluší poznamenat, že se SpaceX bude muset vyrovnat s fenoménem, který trápil už ruskou kosmickou agenturu, která svého času nabízela lety platících turistů na ISS. Když ze své mise odstoupila Sarah Brightman, která zaplatila jen za část související s pozemním výcvikem, neletěl ani její náhradník Satoši Takamacu. I on zaplatil jen za první část a na samotný kosmický let už neměl dostatek financí. Nezbývá nic jiného, než věřit, že SpaceX takové problémy nebude muset řešit. Na druhou stranu oblet Měsíce je možná ještě větší lákadlo než pobyt na ISS – navíc za srovnatelnou cenu. Zájemců by tedy mohlo být více.

Otázkou také je, kdo jsou ti dva majetní zájemci, kteří se chtějí podívat nad odvrácenou stranu našeho věrného souputníka. SpaceX zatím jejich jména neoznámila, víme jen, že se navzájem znají, ale internetová veřejnost má jako vždy hned několik tipů. Píše se třeba o režiséru Jamesi Cameronovi, spoluzakladateli Googlu Larry Pageovi, nebo o osvědčeném kosmickém turistovi Dennisi Titovi, vtipálci navrhují Richarda Bransona, nebo Barracka Obamu. Nechme se raději překvapit a počkejme si na oficiální informace – v pondělí večer jsme viděli, jak důvěryhodné jsou ty zaručené zdroje. Ze skafandrů se nakonec vyklubalo něco mnohem zajímavějšího.

Je pravda, že u SpaceX je potřeba počítat s odklady, ale tato mise není časově citlivá na startovní okno. Díky tomu se dá bez problémů posunout. Navíc je to více než dobrá náhrada za to, že Red Dragon v roce 2018 nepoletí k Marsu a SpaceX se zaměří až na startovní okno v roce 2020. Důležité je, že tímto krokem SpaceX opět rozšiřuje své portfolio. Od vynášení malých družic, přes zásobování ISS, telekomunikační satelity a armádní družice až k pilotovaným letům na zakázku.

Na závěr článku bych chtěl ještě detailněji rozebrat jedno téma, o kterém se začalo spekulovat i v komentářích. Zastávám názor, že v článku si to přečte víc lidí. Jde o to, proč lidé, kteří varovně zvedali ukazovák při oznámení o možnosti začlenit do mise EM-1 posádku (ano, patřím mezi ně i já) nyní nevidí žádný problém v podobné misi v podání SpaceX. Je potřeba si uvědomit, že mezi oběma misemi je značný rozdíl. Osobně mám u nového plánu EM-1 největší problém s tím, že se mění původní plány když už se vyrábí hardware. Ještě větší problém ale vidím v tom, že EM-1 bude prvním ostrým letem rakety SLS i lodi Orion. Let Orionu na misi EFT-1 ani zdaleka nepokryl všechny důležité oblasti.

U SpaceX je tomu jinak. K misi má dojít ve čtvrtém čtvrtletí roku 2018, přičemž Falcon Heavy by měl mít premiéru letos v létě. Do konce roku má startovat ještě jednou a v roce 2018 jistě přijde také nějaký start. U lodi Crew Dragon je to podobné. První nepilotovaný let je stále plánovaný na konec letošního roku, první posádka poletí k ISS na jaře roku 2018. To znamená, že do pilotovaného obletu Měsíce dojde nejméně ke třem startů Falconu Heavy. Stejný počet misí bude mít i Crew Dragonu – vše za předpokladu, že nedojde k haváriím a odkladům. Loď i raketa tedy budou již ověřené. Nejde o to, že tyto lety budou mířit jen na nízkou oběžnou dráhu. Rozhodující je, že prověří systémy lodi a rakety jak v nepilotovaném tak v pilotovaném režimu.

Upřímně ani plán SpaceX není úplně ideální. Bezpečnější by jistě bylo, kdyby před pilotovaným letem k Měsíci došlo k nepilotované zkoušce, ale i tak je tento nový plán minimálně o jednu úroveň bezpečnější než pilotovaná EM-1. Pokud bych měl imaginární osu rizika, pak by na levé straně byla pilotovaná EM-1, let lidí v Crew Dragonu k Měsíci bychom našli zhruba uprostřed a vpravo je pak tahle mise s tím, že předtím ještě dojde k nepilotovanému obletu. Je také pravda, že SpaceX zatím neoznámila náklad pro premiérovou misi Falconu Heavy. Nenabízí se díky tomu teoretická možnost vyslání nepilotovaného Dragonu k Měsíci – třeba hned při premiéře téhle rakety, u které zatím nebyl oznámen náklad?

Převzato ze serveru kosmonautix.cz

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner