Trápí vás bolesti kloubů a máte artrózu? Zmírnit její průběh a shodit nadbytečná kila je mnohdy téměř nadlidský výkon. Bolest ve sportování nebo v intenzivnějším pohybu často brání. Jakým sportovním aktivitám se věnovat, abyste si klouby a jejich měkké tkáně nepoškodili ještě více?

Artróza je jedním z projevů přirozeného stárnutí organismu a klesající schopnosti regenerace vlastních tkání. První známky artrózy lze zjistit již ve dvaceti letech, projevy se mohou objevovat již kolem 35. roku aktivního života a s přibývajícím věkem rychle v populaci narůstají. Ke zmírnění projevů artrózy významně napomáhá vhodný aktivní pohyb a úprava životního stylu včetně stravování. Důležitá je i hmotnost. Kila navíc klouby neúměrně zatěžují a ty se pak opotřebovávají rychleji. Shozením 10 kg nadváhy můžete oddálit nutnou operaci kloubu až o pět let. Bez úpravy jídelníčku se sice neobejdete, ale zásadní je pravidelný pohyb. Nejen kvůli výdeji energie, ale také proto, že pomáhá k výživě a regeneraci kostí i měkkých tkání, včetně kloubní chrupavky, a oddaluje nebo zmírňuje potíže s artrózou spojené. Pomáhá i obyčejná chůze, ale tím možnosti zdaleka nekončí.

Nordic walking
Jestliže trpíte lehčí či střední artrózou, zapojte do svého rozvrhu nordic walking. Při této speciální dynamické chůzi s hůlkami spálíte až o 50 % více energie než při obyčejné chůzi, protože zapojíte mnohem intenzivněji také horní polovinu těla. Než se ale do tohoto sportování vrhnete, poraďte se se svým lékařem a absolvujte začátky pod dohledem instruktora. Ten vám pomůže naučit se pohybovat správně.

Plavání
Takřka ideální sport. Nezatěžuje klouby, ale přitom při tréninku překonáváte odpor vody a zapojujete i ty svaly, jež u většiny jiných druhů pohybu aktivovány nejsou. Zásadní je ale plavat správnou technikou a naučit se dýchat do vody. S obojím vám poradí zkušený fyzioterapeut nebo trenér. Voda má navíc relaxační účinky, nadnáší tělo a „rozpouští“ svalové napětí. Kromě toho při plavání také můžete hubnout. Svižné tempo zaručí úbytek 2000 kJ za hodinu. Důležitá je ale teplota vody. Při moc studené bude mít tělo tendenci si tuky spíš ukládat, moc teplá zase zpomaluje. Ideální teplota pro plavání je proto 26-27 °C.

Jízda na kole
Lékaři vřele doporučují také jízdu na kole, a to ať už doma na rotopedu nebo venku v přírodě. V případě, že si nevíte rady s nastavením sedla a bolí vás při jízdě záda, nechejte si poradit od zkušeného cyklisty či certifikovaného prodejce. Právě správné nastavení sedla vám pomůže k ideálnímu odlehčení kloubů.

Pilates
Díky tomuto druhu cvičení aktivujete střed těla a hluboké svalstvo, které drží naši kostru pohromadě, zlepšíte koordinaci těla a odstraníte či zmírníte bolesti kloubů. Během cvičení totiž rovnoměrně posilujete celé tělo a zlepšujete jeho držení.

Spirální stabilizace páteře
Metoda je založena na aktivním cvičení s elastickým lanem. Cílem cvičení, vyvinutého českým lékařem Richardem Smíškem, je léčit a regenerovat meziobratlové ploténky celé páteře. Hlavní efekt metody je vyvolání trakční (protahovací) síly v meziobratlové ploténce. Tohoto efektu dosahujeme aktivací spirálních svalových řetězců, které zužují obvod pasu a protahují tělo směrem vzhůru. Tímto způsobem je páteř při pohybu aktivně stabilizována.  Stabilizace páteře má velký pozitivní vliv i nosné klouby jako jsou kyčle nebo kolena.

Kterým sportům se vyhnout?
Všem, které způsobují náraz. Nevhodný je proto běh, tenis, stolní tenis, aerobic a podobné aktivity. Limitující je také bolest. Pokud vás kolena či kyčle bolí, ať už při jakémkoliv pohybu, něco je špatně.

Co ještě pomáhá?
Kromě aktivního pohybu můžete navíc projevy artrózy zmírnit správným jídelníčkem. Výživa by měla obsahovat dostatek antioxidantů (selenu, zinku, vitaminů A, C, E), ale i bílkovin, zejména kolagenu, který je základní stavební látkou kostí, chrupavek, kloubního pouzdra, vazů a šlach a tvoří až 70 procent sušiny kloubních chrupavek. Kolagen je nejlepší dodávat ve formě kolagenních peptidů, které mimo jiné stimulují tvorbu vlastního kolagenu. Podle odborníků potřebujeme v jedné denní dávce 3000 až 10000 mg kolagenních peptidů.

Příznivé účinky proti bolesti a zánětu při artróze kloubů se uvádějí také u glukosaminu. Tato tělu vlastní látka (ve formě glukosamin sulfát) je součástí doplňků stravy často označovaných jako kloubní výživa. Glukosamin napomáhá při přestavbě mezibuněčného pojiva chrupavky a při dlouhodobějším užívání snižuje bolest i záněty.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner