Automobilka Ford právě představuje novou generaci svého supersportu GT. Při jeho vývoji konstruktéři mysleli v širších souvislostech, nový Ford GT pro ně sloužil jako testovací laboratoř nových technologií a pokročilých materiálů. Ze získaných poznatků budou těžit budoucí osobní i užitkové modely, SUV i elektromobily značky Ford.

„Když jsme v roce 2013 začali pracovat na zcela novém Fordu GT, sledovali jsme tři cíle. Prvním bylo použít nový vůz jako cvičiště pro naše konstruktéry, kteří vyvíjejí technologie pro motory budoucnosti a prohloubit naše znalosti aerodynamiky. Také jsme chtěli posunout hranice využívání pokročilých materiálů, například lehkých uhlíkových vláken,“ říká Raj Nair, technický ředitel Fordu.

Proto ve Fordu sestavili tým z pracovníků všech sportovních divizí Fordu – Ford SVT, Team RS, Ford Racing nebo oddělení sportovního příslušenství. Všichni se spojili v novém oddělení Ford Performance.

„Tento způsob spolupráce byl rozhodující nejen pro vývoj nekompromisního supersportu, ale také pro experimentování s inovacemi, které se časem mohou přesunout do velkosériové výroby,“ říká Dave Pericak, ředitel této nové divize.

Auto plné inovací

Prvním z cílů konstruktérů byla co nejlepší aerodynamika. Díky tomu Ford GT vypadá rychle i když stojí. Tvar karoserie má za úkol nejen snížit aerodynamický odpor, ale taky optimalizovat přítlak. Ten totiž dodává supersportu trakci při zrychlování, zatáčení i brzdění ve vysokých rychlostech. Proto GT vzadu mění svůj tvar jako křídlo letadla, což zlepšuje celkovou účinnost aerodynamiky o 14 procent. Ford si na to už požádal o patent.

S aerodynamikou pomohl i motor, který je menší, než dřív. Je to koneckonců šestiválec, a ten je logicky menší než osmiválec, takže může být karoserie o něco užší. Zeštíhlení karoserie pomohlo také umístění turbodmychadel pod motor a instalace mezichladičů před zadní kola.

Tříapůllitrový vidlicový šestiválec je mimochodem nejvýkonnějším motorem od doby, kdy ford používá označení EcoBoost. Výkon má přibližně 650 koní (480 kW) a byl vyvíjen společně s motorem pro sportovní pick-up F-150 Raptor, s nímž má shodných 60 procent dílů.

Lehčí a rychlejší

Vedle aerodynamiky bylo pro Ford důležité, aby bylo GT co nejlehčí. Proto ve velkém používá uhlíková vlákna, která jsou lehká a zároveň umožňují takovou práci s tvary, jaká by u oceli nebo hliníku nebyla možná. Ve spolupráci s firmami Multimatic a DowAksa vyvíjí Ford nové postupy, které umožní výrobu karbonových dílů v rychlejším tempu a větším objemu.

Například nepřehlédnutelná křidélka, která spojují střechu se zadními blatníky, by při lisování kovů nebylo z oceli nebo hliníku vůbec možné vyrobit, oproti tomu plast vyztužený karbonovými vlákny je možné vytvarovat do komplexních geometrických tvarů.

Tým také vytvořil technologii „anti-lag“, která maximalizuje schopnost GT využít plný výkon při akceleraci ze zatáček. Základem této technologie je udržování škrticí klapky otevřené i tehdy, když řidič nemá sešlápnutý plynový pedál. Vstřikování je odpojené, ale turbodmychadlo se točí a udržuje plnicí tlak, což napomáhá rychlejší odezvě a okamžité akceleraci hned, jakmile jezdec sešlápne pedál plynu.

Adaptivní podvozek

Ford GT má tedy všechny předpoklady, aby byl co nejrychlejší. Na okruhu pomůže také hydraulický podvozek, který mění světlou výšku. Při přechodu z režimu Normal na Track se sníží podvozek dokonce o 5 centimetrů, což je dost na to, že to řidič uvidí i ucítí. Režim Track navíc vysune zadní křídlo a uzavře kanály v přídi, což zajistí optimální přítlak pro jízdu po okruhu.

Se změnou světlé výšky se u GT mění také tuhost odpružení, charakteristika tlumičů pérování a fungování aktivní aerodynamiky. Další funkcí hydraulického podvozku je režim front-lift, který civilnímu modelu GT pomáhá přejíždět obrubníky a příčné prahy. Řidič může přizvednout příď v rychlosti do 40 km/h, po jejím překročení se podvozek automaticky sníží.

Nové technologie pro sériová auta

Díky tomu všemu se ze supersportu se stalo něco jako pojízdná laboratoř. Všechno co si na něm Ford vyzkoušel může teď využít v sériových modelech.

Některé inovace, jako snížení hmotnosti použitím karbonových vláken, otevírají nové možnosti v dlouhodobém horizontu, jiné se v showroomech objeví již brzy. Přepínání jízdních režimů umí sériová auta už dnes, vedle Fordu GT najdete tlačítko Track také ve Fordu Focus RS a příští rok se poprvé objeví v nové Fiestě ST.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner