První A5 pomohla Audi změnit image nudných manažerských sedanů na značku, která umí vyrábět i sportovní auta. Nebo auta, která sportovně aspoň vypadají. Byl to obrovský úspěch, prodávala se deset let. Teď je tu druhá generace a jde na to úplně stejnou cestou. Bude ještě lepší?

Stejná linka

Audi A5 Sportback přichází v nové generaci a tak se nevyhneme důkladnému mezigeneračnímu srovnání. Je až s podivem, jak oproti první A5 ta nová dospěla. A to už ta minulá přitom byla povedeným autem.

Všechno, čím byl Sportback charakteristický, zůstalo i u toho nového: coupé profil se svažující se zadní střechou, velký kufr, bezrámová okna a boční linka, tak charakteristická pro design první A5 od Waltera de Silvy.

Nová A5 ale už není tak hladká, přibylo ostrých hran a agresivnější čelní masky. Zvenčí to připomíná rukopis bývalého designéra škodovky Jozefa Kabaně, některé prvky jsou hodně podobné třetímu Superbu — třeba zadní světla, prolis na boku nebo přední kapota, která o milimetr nelícuje. Vypadá to jako nepovedená oprava po bouračce, ale není.

Naživo vypadá A5 mnohem líp než na fotkách a musím říct, že se fakt povedla. Podívejte se jak vypadá z profilu, ty proporce ladí dokonale, je v tom kus umění. Tyhle kupé-liftbacky mě baví, Audi se daří držet u Sportbacků dynamický a elegantní vzhled. Když jí postavíte vedle BMW 3 GT, Audi to jednoznačně vyhrává.

Tak dobrá až nudí

Pojďme se posadit za volant. Oproti předchozí generaci na přístrojovce najdete víc chromu a hliníku, materiály jsou ještě kvalitnější, tvary rovnější a linky delší, takže to uvnitř působí rozměrněji. Zajímavým prvkem jsou výdechy klimatizace v celé šířče přístrojové desky (tedy vyjma pracoviště řidiče). Svoji zásluhu na všudypřítomném luxusu má ovšem interiérový paket S-line, který pořídíte za 48 tisíc.

Nová generace audin taky postupně mění své tradiční ovládací prvky, takže místo klasického posuvného ovladače řazení tu najdete jen joystick, stejný jako v Q5. Nový infotainment se ovládá podobně jako iDrive od BMW — v menu se pohybujete kruhovým ovladačem, potvrzujete kontextovými tlačítky. Na ovladači také jde zadávat písmena do navigace prstem. Při první zkušenosti vám to bude připadat jako změť tlačítek, ale když se zorientujete, začne to být celkem přehledné.

Mezigeneračně je novinka jen o 2 cm delší a má o 1,4 cm delší rozvor, na šířku je dokonce o 1 cm užší, což především znamená, že uvnitř je úplně stejně místa, jako u předchozí generace. Vepředu se určitě tísnit nebudete, na zadních sedačkách ale možná ano — to znamená že si větší postavy opřou hlavu o strop, pro průměrně rostlé pasažéry to ale stačit bude. Kufr je velký 480 litrů, takže je v něm dost i na zavazadla pro 4 lidi, a díky velkým pátým dveřím je skvěle přístupný. Další benefit oproti sedanu.

Celkem svižně i v základu

V okamžiku, kdy nastartujete knoflíkem schovaným kdesi v dálce vespod přístrojové desky, rozsvítí se na vás místo budíků velký LED displej. I tohle nám přinesla budoucnost. Absence budíků je zatím jen za příplatek.

Pracoviště řidiče patří do poslední generace interiéru značky a je stejné jako u A4 nebo Q5. Informací za volantem je tolik, že si člověk při řízení připadá jako ve stíhačce — mezi budíky je spousta čísel (můžete si mezi nimi pustit třeba i navigaci), headup displej je plný informací, tři páčky si můsíte chvíli osahávat. Všechno dohromady to hrozně ruší. Až budu hledat v showroomu Sportbacka, kterého si koupím, beru nějakého s výbavou osekanou na minimum. Dřív stačil jen otáčkoměr a rychloměr a myslím že s ním vystačíme i dnes.

A5 jsme dostali se známým dvoulitrovým dieselem 2.0 TDI 140 kW, což je v tomhle autě základní motor. Na jednu stranu je fajn, že základní v tomto případně znamená 190 koní. To není úplně málo výkonu. Ale auto vážící 1,6 tuny s nimi zase tak rychlé není. Zpřevodování a nastavení sedmistupňového s-tronicu je naladěné spíš na spotřebu a papírové emise, takže když chcete normálně rychle jezdit, doporučuju přepnout na sportovní řazení. Pak se dostanete na slušnou sportovní odezvu, z nuly na stovku dá Sportback kolem 7 sekund a má jízdní dynamiku srovnatelnou s pár let starým dieselovým třílitrem. Vážně.

Testovali jsme oblíbený pohon všech kol quattro (u Audi ho preferuje 70 % zákazníků), dodává se za příplatek 68 tisíc korun. S ním budete mít co dělat, abyste auto v zatáčce utrhli do smyku — zkusili jsme to za vás. Podvozek je fakt povedený. I když je přiměřeně tvrdý, není to žádné přehnané sportovní naladění, oproti minulé generaci je dost komfortní a to i navzdory příplatkovým nízkoprofilovým devatenáctkám. Přesto si občas dost zadrncá, zvlášť ve městě plném výmolů. I v tomto ohledu mi připadá, že Sportback je určený spíše na delší přesuny, dálnice mu dělá dobře.

Přitom spotřeba zůstává skvělá. S A5 se dá jezdit i kolem 6,5 litru, my jsme se dlouhodobě drželi kolem 7 litrů a to jsme si dopřávali i svižné starty od semaforů. Na čtyřkolku to není vůbec špatné. A i když jezdíte po městě nebo chcete rychlost nebo máte zařazený sport, nedostanete se pravděpodobně přes 10 litrů. Dobrá práce.

Sportovně jen vypadá

Audi si za kvalitu pochopitelně nechá dobře zaplatit. A5 Sportback 2.0 TDI quattro začíná na částce 1.276.900 Kč (to je asi o 300 tisíc víc než sedan A4 se stejným motorem) a když si jí chcete trochu vyšperkovat, snadno se dostanete na 1,8 milionu, jako stál testovaný vůz. Paket lifestyle s tempomatem a parkovacím asistentem za 49 tisíc je určitě dobrý nápad. Pak to jde ale rychle nahoru: s-line pakety dohromady 84 tisíc, navigace 70 tisíc, adaptivní podvozek 28 tisíc, devatenáctky za 27 tisíc… Můžete se vyřádit.

Cenu známe, teď si to pojďme zrekapitulovat. Dieselový motor, pohon všech kol, ekonomicky nastavený automat, sedačky spíš komfortní bez nějakého výraznějšího vedení… Správně, tohle není sportovní auto, i když se tak snaží vypadat. Možná nějaká S5 bude, RS5 rozhodně, ale určitě ne A5 se základním motorem.

Ale i se základním dieselem je A5 Sportback dobré manažerské auto s dostatečným výkonem na rychlé cestování. Zastane vám stejnou službu jako konzervativnější A4. V tomhle případě ale hlavní roli hraje vzhled. Když někam přijedete s A5, budete vypadat sportovněji a dynamičtěji. A to je přesně to, co si dnešní doba žádá. Proto má nový Sportback zaděláno na úspěch.


Audi A5 Sportback Sport 2.0 TDI quattro
Motor vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem 1968 ccm
Výkon 140 kW (190 k) / 3800 ot./min
Točivý moment 400 Nm / 1750 – 3000 ot./min
Maximální rychlost 235 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 7,4 s
Převodovka 7stupňový automat S tronic
Spotřeba v testu 6,9 l/100 km
Rozměry délka / šířka / výška 4733 / 1843 / 1386 mm
Rozvor 2824 mm
Pohotovostní hmotnost 1600 kg
Zavazadlový prostor 480 l
Cena testovaného modelu 1.794.200,- Kč

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner