O tom, že vám cvičení jógy pomůže při bolestech v zádech, dnes už ví asi každý, ale je řada jiných důvodů, proč praktikovat jógu, a některé z nich vás možná příjemně překvapí. A pokud jste se už nějaký čas rozhodovali, zda vstát ze svého oblíbeného křesla (ze kterého vás už ale možná trochu bolí bedra) a konečně “něco“ začít dělat, pak se tedy jazýček na miskách pomyslných vah ve vašich hlavách převáží na stranu právě tohoto tradičního cvičení. Před vámi může být cesta plná dobrodružství, pokud byste se rozhodli jógu praktikovat přímo v místě jejího vzniku v Indii, a rozhodně příjemných zážitků a benefitů, ať už budete cvičit kdekoliv.

„V prvé řadě je dobré vědět, že jógová praxe je vhodná téměř pro každého, je jedno kolik vám je let, nebo zda jste příznivci dynamického náročného cvičení, či spíš protahovaní a klidného rozjímání,“ říká Věra Vojtěchová z Domu jógy v Praze.  „V obou případech můžete v józe nalézt přesně to cvičení, po kterém vaše srdce prahne. Dává každému příležitost pro téměř nekonečný rozvoj fyzických, ale i psychických sil. Může být tak náročná, že i ti nejsilnější si při ní sáhnou až na dno svých možností, a umí být i tak jemná, že lekci zvládne i vaše nemocná babička. Ale její podstata tkví v něčem jiném. Rozvíjí nenápadně stránky vaší osobnosti, které dokáží ovlivnit celý váš život mnohem hlouběji- nikoliv tím, že budete mít pružnější nebo silnější tělo, ale proto, že se začnete na svět dívat zcela jiným způsobem,“ dodává lektorka.

Pro tuto chvíli pojďme být ale spíš praktičtí a podívejme se na některé zajímavé způsoby, jak nám jóga vylepšuje život a o kterých v posledních letech přinesly týmy vědců i exaktní důkazy.

Prodlužte svůj život a mládí
„Jóga věčného mládí, tak se někdy nazývá aerojóga, pro své skvělé účinky na celý organizmus. Cvičí se ve speciálním měkkém šátku, který je připevněn ke stropu, do něj se pak v různých pozicích zavěšujete, a i když je technika určená zejména lidem s problémem s krční páteří a se zády, dochází při ní i k jedinečnému prokrvení hlavy v obrácených pozicích. Pravidelná praxe má proto skvělý vliv na stav vaší pokožky, je nejlepší prevencí proti vráskám, šedivění vlasů, zlepšení paměti a celkové svěžesti,“ líčí Dagmar Vybíralová svou praxi aerojógy v Domě jógy v Praze.

Ale i pokud byste se nechtěli vyvěšovat hlavami dolů, i cvičení klasické jógy vám pomůže! Vědecké výzkumy přinesly další důkazy o tom, jak jóga prodlužuje život.

Vědci zjistili, že koncové výběžky na špičkách chromozomů mikroskopických šroubovic DNA, známé jako telomery, se zkrátí, kdykoliv se buňka rozdělí – a podle jejich délky lze tedy odhadnout stáří buňky i člověka. Přitom se ale zároveň ukázalo, že telomery mohou vypadat ve stejném věku různě, protože podléhají spoustě každodenních vlivů. Studie Elizabeth Blackburnové z roku 2014 doložila, že existuje souvislost mezi délkou telomer a cvičením jógy. Z publikovaných výsledků vyplývá, že již patnáct minut relaxační praxe denně po dobu osmi týdnů podnítí o 43 % aktivitu enzymu telomerázy, jímž jsou telomery tvořeny, a dojde tak ke zpomalení buněčného stárnutí.

Stejně účinně působí jógová a meditační praxe i na hladinu melatoninu v krvi. Jde o hormon, který s naším věkem bezesporu souvisí, i když vědci zatím nedokáží přesně určit mechanizmus jeho fungování. Jisté však je, že čím jsme starší, tím hormonu ubývá. Jeho hladina v krvi klesá také při stresu a psychické zátěži. Má zřejmě klíčový význam pro spánek a je znám svými zklidňujícími účinky, zlepšováním nálady a pocitů spokojenosti.

Hladiny melatoninu se při praxi jógy a relaxace zvyšují v průměru o 97,77 %, pozitivní změny nastávají u více než 73 % lidí.

Pro lepší hormonální systém
Hormonální jóga je holistický systém cviků, který působí na naše tělo, stejně jako každá jógová praxe, na mnoha úrovních. Fyziologicky tím, že podporuje přirozenou tvorbu hormonů, tělesně zase tvaruje tělo, pomáhá jeho správnému držení, a energeticky nám přináší vitalitu a duševní pohodu a pomáhá zvládat stres. Skvělých výsledků dosahuje tento systém zejména u žen v období menopauzy, kdy hormonální hladina začíná povážlivě kolísat, ale může dokonce léčit i neplodnost v případě, že je způsobena hormonální nerovnováhou nebo svalovou křečí v pánevní oblasti, a to jsou dnes velmi časté důvody, proč zdánlivě zcela zdravé ženy nemohou přijít do jiného stavu. Terapie hormonální jógou aktivuje vaječníky, nadledvinky, štítnou žlázu a hypofýzu. Tím vším pomáhá ženě upravit a zlepšit fungování celého organismu. A jako bonus také zlepšuje imunitu, pomáhá od stresu a omlazuje pleť.

Skvělé účinky tohoto cvičení potvrdila i vědecká studie, ve které odborníci sledovali souvislost mezi cvičením, hladinou hormonů a symptomy způsobenými jejím poklesem jako jsou návaly, suchost v urogenitální oblasti, emoční nestabilita, nespavost, únava, deprese, migrény, neplodnost, padání vlasů a jiné.

Výsledky byly již po třech měsících přesvědčivé. Při odběru krve ženám v průměru vzrostla hladina estrogenu až o 154 %. Z dotazníků dále vyplynulo, že i další nepříjemnosti provázející období menopauzy během tohoto období buď zcela vymizely, a to bez léků, nebo se jejich intenzita významně snížila. Důležité je ale absolvovat školení hormonální jógy u certifikovaného lektora a pak samozřejmě denní praxe.

Na zhubnutí jóga klidná i dynamická
Informace o tom, že cvičení pomáhá v boji s nadváhou asi těžko někomu vyrazí dech. V této souvislosti si možná vybavíte náročné jógové lekce, ze kterých odcházíte s pocitem, jako byste věděli o každém svale ve svém těle. Velkým pomocníkem v boji s nadváhou může být ale naopak i ta nejklidnější meditační jóga, po které by mnozí milovníci posilování vlastně ani nevěděli, že vůbec cvičili.

Tento efekt souvisí se schopností klasické jógy snižovat hladinu kortizolu v krvi. Jde o hormon, jehož produkce se zejména u lidí pracujících pod neustálým tlakem trvale zvyšuje a následky této drobné změny mají katastrofální vliv na psychiku, zdraví i váhu. Stojí totiž zřejmě jako určující faktor přejídání vlivem stresu – jeho zvýšená hladina souvisí s chováním, které vědci při studiu chování krys označili za „jednání dožadující se potravy“.  A je to opět kortizol, který zajistí, aby se nadbytečné kalorie měnily v tuk ukládaný na místě, které je z hlediska zdraví nejnebezpečnější – na břiše. Z pohledu evolučního vývoje byl tento proces nezbytný pro zachování života v období nepřízně počasí, hladomoru či válek. Dnes však nemůžeme pochopit, proč se všechno co sníme, uloží, a my ne a ne zhubnout, ačkoliv zachováváme všechna doporučení našich nutričních poradců. Vězte tedy, že v neustálém stresu je velmi nepravděpodobné, že dostanete svá přebytečná kila dolů. A tím vaše problémy nekončí. Podle, Ph.D. Davida Zavi, biochemika a výzkumníka v oblasti problematiky hormonů, má příliš mnoho kortizolu, vyvolaného stresem a působícího po delší dobu, za následek nadměrný rozklad všech stavebních tkání těla: svalů, kostí, kůže i mozku. To pak způsobuje urychlení stárnutí.

A co dodat z hlediska klasické klidné jógy? Hladiny kortizolu se snižují průměrně o 46,47 %, pozitivní změny pociťuje 68 % sledovaných lidí, už po jediné její lekci!

Všechny výše popsané účinky jógy se ale rozvíjí jen v případě, že cvičíte jógu správně! Tedy s maximální koncentrací na pohyb a dech, na oporu a osu a na co nejlepší uvolňování přebytečného napětí… Pokud jste si odběhli na lekci o polední přestávce, celou dobu v duchu probíráte poslední rozhovor se svým šéfem a ze sálu odběhnete ještě před závěrečnou relaxací, protože to jen zbytečné zdržování, je asi jedno jestli jste na józe nebo na aerobiku a je možné alespoň doufat, že jste se příjemně protáhli a moc si neuškodili.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner