Tesla vstupuje do dalšího segmentu aut. Vedle sportovního modelu Roadster představil včera Elon Musk dlouho očekávaný elektrický kamion Tesla Semi

Tesla chce dokázat, že ani tahače nemusí jezdit na naftu. Její šéf Elon Musk označil Semi za další krok Tesly k přesunu od fosilních paliv.

Tesla Semi zvládne s maximálním nákladem, který je v USA téměř 36.300 kilogramů, ujet na jedno nabití 800 kilometrů dálniční rychlostí. Z nuly na 100 km/h zrychlí bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund.

Při dobíjení u megadobíjecích stanic Tesly může Semi po 30 minutách dobíjení ujet 643 kilometrů. Kamiony s naftovým motorem ujedou na jednu nádrž 1600 kilometrů, ale jejich provoz na kilometr je podle Muska o 20 procent dražší než provoz elektrické verze.

Elektrický kamion co se sám řídí

Kabina nákladního vozu není tak protažená jako u klasického vozu, interiér je prostorný se sedadlem uprostřed, kolem něhož jsou umístěny dvě dotykové obrazovky. Vůz má akumulátor zabudovaný do podvozku a čtyři motory. Místo zpětných zrcátek má kamery, což napomáhá jeho aerodynamičnosti.

Má také poloautonomní řídící systém stejný jako osobní automobily Tesly. To znamená, že je schopen jet stanovenou rychlostí, v zácpě automaticky zpomalit a udržet se v jízdním pruhu. Technologie samořízení také umožní vozům Semi jet samostatně v koloně, řidič bude potřeba jen v prvním voze.

Výroba nového nákladního vozu má začít v roce 2019. Cenu zatím Tesla nezveřejnila, pouze uvedla, že si zájemci mohou vůz již objednávat. Je ale nutné složit zálohu 5000 dolarů (109.000 Kč).

Jeden elektromobil za druhým

S vozem Semi se Tesla pouští na nejistý trh. Nicméně poptávka po elektrických nákladních vozech se má v příštím desetiletí zvyšovat, protože Spojené státy, Evropa a Čína zpřísňují své emisní předpisy. Podle odhadů společnosti Navigant Research má prodej elektrických nákladních vozů do roku 2026 stoupnout na více než 70.000 z loňských 4100. Většinou se však budou prodávat menší a středně velké vozy, jako jsou popelářská auta či dodávky. Ty mohou mít menší dojezd, do 160 kilometrů, takže budou mít i levnější baterii. Lze je také dobíjet na plný výkon přes noc.

Někteří analytici ale tahač považují za drahou hračku pro firmu, která utrácí peníze rychleji, než je vydělá a nikdy neohlásila roční zisk. Navíc má problém zvýšit výrobu svých cenově dostupnějších sedanů Model 3. Tesla s výrobou nového modelu zaostává a někteří zákazníci na něj budou muset čekat 18 měsíců i více.

Vedle očekávaného tahače na včerejší prezentaci Tesla překvapila ještě další novinkou: novou generací sportovního vozu Roadster, který přestala vyrábět v roce 2012. Čtyřmístný automobil se sundavací skleněnou střechou bude prý dokonce nejrychlejším autem na světě, z nuly na 100 km/h zrychlí za 1,9 sekundy. Dojezd má být rekordních 1000 kilometrů na jedno nabití. Na trhu by se měl objevit v roce 2020 při základní ceně 200.000 dolarů (4,4 milionu Kč).

Akcie Tesly, která je podle tržní hodnoty druhým největším výrobcem aut v USA, od začátku roku zpevnily asi o 46 procent.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner