Kdo jezdí vlakem, vidí nebetyčný rozdíl mezi hlavním nádražím v Praze, Pardubicích a nádražím v Brně. Nové nádraží postavila i Vídeň. Letos v říjnu budou Brňané hlasovat v referendu, které navrhli lidé, jež hodnotím jako odpůrce rozvoje Brna. Tito lidé chtějí potopit možnost vybudovat v Brně nové nádraží, které bylo naplánováno společně s autobusovým nádražím a počítá s ním platný územní plán.
Brno potřebuje propojení autobusové regionální dopravy a dopravy železniční, aby cestující, který přijede do Brna z Prahy či Vídně, mohl nastoupit do autobusu, jenž jej doveze do Černé Hory nebo do Kyjova. Navíc je nutné podzemní parkoviště. Brněnské nádraží není jen pro Brňany. Již od dob Československa je plánováno posunutí nádraží do prostoru u dnešního autobusového nádraží Zvonařka. Z Jundrova se lze dostat na Zvonařku do prostoru plánovaného nádraží autobusem 44 a 84. Toto nádraží umožní rozvoj jihu Brna a stát by mohlo již v roce 2035.
Proti tomu hnutí ANO oligarchy Babiše, Strana zelených a hnutí Žít Brno schválily konání referenda ve snaze podpořit variantu nádraží Pod Petrovem. Referendum je založené na lži. Otázky vytvářejí dojem, že by snad bylo zachováno hlavní nádraží v současné poloze. Nebylo. Nádraží by bylo posunuto pod Petrov na Nové Sady. Protože referendové otázky vyvolávají dojem, že bude zachováno stávající nádraží, je to lžireferendum. Ze stávajícího nádraží by zůstala současná budova, kterou by užíval málokdo, protože nástupiště budou podstatně posunuta.
Nepřekvapuje mne to, neboť Žít Brno podvedlo voliče ve volbách, když umístilo na své kandidátky do komunálních voleb v Brně lidi, kteří v Brně nebydlí, což je zákonná nutnost. Hnutí ANO a Strana zelených asi vidí možnost pumpnout stavební firmy v rámci obřích betonových zakázek: Varianta Pod Petrovem je dražší v řádu desítek miliard korun. Že jde o podporu betonové lobby, dokazuje fakt, že varianta pod Petrovem počítá s 11 kilometry tunelů.
Varianta Pod Petrovem zasáhne severozápad Brna, který je hodnotný pro bydlení, včetně Jundrova. Z Brna má totiž vycházet nová vysokorychlostní železnice do Prahy. Varianta U řeky Svratky počítá s jejím vedením na jih Brna k dálnici a poté na Vídeň a Prahu při současných dálnicích. Varianta Pod Petrovem prosazovaná Zelenými a Žít Brno počítá s trasou k Žebětínu přes Jundrov, což je drahé a stavebně náročné. Označuji ji jako variantu tunelářů.
Železnice má tunel opustit ze skály v Masarykově lese nad Žabovřeskou ulicí. Tu pak překročí mostem a bude pokračovat přes řeku Svratku a Veslařskou ulici a dalším tunelem zajede pod Juránku. Jundrovská radnice nechce dovolit na Juránce bytovou výstavbu, ale stavba železnice jí asi nevadí. Jak je zelená jundrovská rada směšná, dokazuje Jundrovský zpravodaj č. 3/2016, kde se vede debata, zda má vést přes Svratku silniční most. Že má vzniknout železniční most, Jundrovský zpravodaj zamlčuje. Také zelená jundrovská rada na zasedáních zastupitelstva mlčela. Každý zná rozdíl mezi zátěží okolí při stavbě rodinného domu a při stavbě dlouhého tunelu, jehož výstavba bude probíhat zhruba 10 let.
To, co brněnské vedení Zelených, Žít Brno a ANO připravily pro obyvatele Veslařské ulice a celého Jundrova, hodnotím jako zelenou vraždu Jundrova. Kdo chce podpořit rozumnou variantu nádraží U řeky Svratky a odmítnout drahou variantu železnice přes Jundrov, zvolí v referendu NE nebo se jej nezúčastní a ve volbách nedá hlas Straně zelených, hnutí ANO a Žít Brno, které vytvořilo koalici s TOP 09.
Autor je právník a rektor Vysoké školy Karla Engliše v Brně.
Komentář vyšel na autorově webu.