Štvaní proti Bratislavě a její liberální, intelektuální a umělecké vrstvě nabírá prudkých obrátek, vzkázala senátorka Miroslava Němcová (ODS). Reagovala tak na chování slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové, která mimo jiné v tomto týdnu odvolala šéfku Slovenské národní galerie Alexandru Kusou a ředitele Slovenského národního divadla Mateje Drličku. Krok vyvolal kritiku části tamních umělců i opozice, ozvali se také zástupci české kultury.
„Na Slovensku probíhá ‚kulturní revoluce‘. Mao by zatleskal. Štvaní proti Bratislavě a její liberální, intelektuální a umělecké vrstvě, která brzdí Ficův úprk do náruče zločince Putina, nabírá prudkých obrátek. Ministryně kultury otevírá žumpu třídního boje,“ vypálila směrem k našich východním sousedům senátorka Miroslava Němcová.
Chladnou ji nenechalo chování slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové, která ve středu odvolala šéfku Slovenské národní galerie Alexandru Kusou, jež byla v čele instituce od roku 2010. „Důvod je jasný. My nejsme kompatibilní,“ řekla novinářům ke svému odvolání. Jeho důvody přirovnala ke snůšce lží a polopravd.
„Resort považuje za neakceptovatelný postup generální ředitelky při rekonstrukci budovy Slovenské národní galerie, při které došlo k několika manažerským selháním,“ vysvětlilo ministerstvo. To už dříve tvrdilo, že Kusá je příbuznou jednatele a společníka původního zhotovitele projektu na rekonstrukci Slovenské národní galerie a že hodnota kontraktu se prostřednictvím dodatků zvyšovala.
Úřad stejně jako dříve Šimkovičová kritizoval slovenskou expozici na letošním výtvarném bienále v italských Benátkách. Šimkovičová, která prosazuje „tradiční slovenskou kulturu“, už dříve v souvislosti se slovenskou účastí na této akci psala o „pochybné prezentaci umění“ a představitele „liberálně-progresivistického spektra“ vyzvala, aby „přestali dělat ostudu slovenské kultuře“.
Jeden z nebezpečných projevů autokracie
Podporu Kusé vyjádřily nejen slovenské kulturní instituce, ale také zástupci těch českých. „Alexandra Kusá se zásadní měrou zasloužila nejen o dobudování institucionálního zázemí galerie, ale zejména svou odborností a manažerskými schopnostmi vytvořila fungující a mezinárodně respektovanou instituci, která se v mnohých aspektech stala lídrem a inovátorem muzejního provozu, z čehož těží i provoz českých muzeí umění. Zastává pozici otevřenosti a kolegiality, čímž si nejen v českém prostředí získala velkou úctu,“ napsala Rada galerií České republiky ve svém prohlášení.
Velké znepokojené nad odvoláním Kusé projevila také Národní galerie Praha. „Nezávislost kultury a svobodu uměleckého vyjádření považujeme za jedny ze základních pilířů demokracie. Odvolání ředitelky Slovenské národní galerie Alexandry Kusé a ředitele Slovenského národního divadla v tak krátké době se jeví jako nejasné a překvapivé – vzhledem k tomu, jak špičkovou odváděla paní Kusá práci, ať se to týkalo rekonstrukce, nových programových plánů galerie nebo infrastruktury, jež měly pod jejím vedením evropskou úroveň,“ oznámila její mluvčí Jana Holcová.
Český ministr kultury Martin Baxa (ODS) na sociální síti X ve středu napsal, že si své spolupráce s Kusou cení a obdivuje nynější podobu Slovenské národní galerie. „Alexandru Kusou jsem v minulých měsících poznal při přípravě rekonstrukce Československého pavilonu v Benátkách a přípravě společné úspěšné prezentace našich zemí na benátském Bienále. V červnu jsem pak v Bratislavě navštívil rekonstruované prostory Slovenské národní galerie a vynikající výstavu ukrajinské secese. Velmi si spolupráce s Alexandrou Kusou vážím a nová podoba Slovenské národní galerie je opravdu obdivuhodná. Držím jí palce v čemkoli, čemu se v budoucnu bude věnovat. Jsou za ní výrazné výsledky,“ vzkázal.
Rektorka Akademie výtvarných umění v Praze Maria Topolčanská považuje politiku slovenské ministryně kultury za jeden z nebezpečných projevů autokracie současné slovenské vlády. Odvolání Kusé je podle ní jen dalším z útoků na liberální demokratické instituce státu.
Vyhlásili válku kultuře a umění
Už v úterý Šimkovičová odvolala ředitele Slovenského národního divadla Mateje Drličku, což vyvolalo kritiku části umělců či opozice. Drlička přišel na tiskovou konferenci podpořit také Kusou. Zkritizoval nejen Šimkovičovou, ale i jejího blízkého spolupracovníka Lukáše Machalu.
„To, co sledujeme poslední měsíce, to není odvolávání ředitelů, to je kulturní válka. Ministryně Šimkovičová a její ideolog Machala vyhlásili válku kultuře a umění. Všechna odvolání a změny jsou nepodložené racionálními argumenty, je to tažení těchto dvou odbrzděných vagonů, které válcují všechno, co jim stojí v cestě,“ prohlásil Drlička. Český ministr kultury Baxa mu chce nabídnout členství v komisi, která bude vybírat budoucího generálního ředitele Národního divadla v Praze.
Na internetu vznikla také další petice požadující odvolání ministryně kultury. Opoziční progresivní slovensko (PS) ohlásilo, že začíná sbírat podpisy k vyvolání mimořádné schůze sněmovny k návrhu odvolat Šimkovičovou, s podobnou iniciativou menšinová opozice neuspěla v parlamentu letos v květnu. Příští týden chce strana v reakci na kroky Šimkovičové také uspořádat demonstraci v Bratislavě. Už dříve Slováci na náměstích protestovali proti novému zákonu o veřejnoprávní televizi a rozhlasu, kterým podle opozice vláda ovládne stanici a který prosadilo právě ministerstvo kultury.
Léto 2024 se zapíše jako pokus o převrat
Dění na Slovensku je znát také z tamních médií. „Slovenská vládní koalice uprostřed léta rozpoutala další smršť, kterou demontuje právní řád země, rozkládá instituce a zastrašuje kritiky; léto 2024 se zapíše jako pokus o převrat.“ Napsala to některá z nich v reakci na odvolání představitelů kulturních institucí, na stíhání policistů a prokurátora, kteří vyšetřovali kauzy předchozích vlád premiéra Roberta Fica, či na rozhodnutí ministra spravedlnosti Borise Suska přerušit výkon trestu vězení za korupci odsouzenému bývalému šéfovi elitní složky prokuratury Dušanu Kováčikovi.
„Přesně takto vypadá uplatnění vojenské doktríny šok a hrůza spolu s odstrašujícím efektem ve společnosti. V rámci šoku a hrůzy rozběhla vládní koalice Směru, Hlasu a SNS destrukce napříč celou společností, aby nebylo možné soustředěně a cíleně reagovat. A věří, že odstraší lidi, aby se proti jejím krokům bránili,“ napsal list SME.
Podle něj je zbytečné hledat náznak soudnosti, brzdy a hlasu rozumu ve vládní koalici, ve které by někdo řekl, že sice má moc, ale současně i zodpovědnost za celou zemi.
„Za normálních okolností se o převratu hovoří v okamžiku, když se chce někdo dostat k moci bez vítězství ve volbách. Robert Fico a jeho ministři už jsou u moci, ale chtějí převrátit všechno, co je normální. Je tu pokus kompletně unést stát,“ napsal slovenský Denník N. Dodal, že čtyřnásobný premiér Fico během svých dřívějších vlád neměl potřebu aktivně bojovat s umělci, ochranáři, policisty, prokurátory či soudci; nepřátelé byli novináři a nevládní organizace. Nyní podle listu jde Ficovi o mstu, kterou si budou pamatovat všichni a jejíž následky nebude možné zvrátit.
„Ficův převrat je radikální. Přesahuje i jeho touhu po mstě. Jde dál. On chce skutečně všechno rozbít a obrátit vzhůru nohama. Není to tak, že ho zajímá jen svoboda a beztrestnost pro jeho lidi,“ dodal deník.
Podle listu Pravda není překvapením, že po rozhodnutí ministryně kultury Šimkovičové ve funkcích skončili ředitelé Slovenského národního divadla a Slovenské národní galerie. „Tím to nekončí, půjdou pryč i další. Proč? Protože jejich způsob vedení institucí, v jejichž čele stojí, se nelíbí těm, kdo nyní vládnou. To překvapení umělecké obce, která jako by neuměla věci spočítat, lze připsat jen naivitě uměleckých duší,“ napsal deník. Dodal, že státní instituce žádnou nezávislost nemají, ale jsou státu podřízené. „Petice a protesty v ulicích jsou k smíchu. Ničeho nedosáhnou. Protože ministryně ví, jak chutná moc. Ne, v tomto není amatérkou,“ pokračovala Pravda.