Při vládním působení Mariana Jurečky na ministerstvu zemědělství se zdálo, že jeho spolupráce s Andrejem Babišem funguje dobře. Premiér v demisi však v současnosti začal na 1.místopředsedu lidovců verbálně útočit a obviňovat ho ze selhání. Co si o změně názoru předsedy hnutí ANO poslanec KDU-ČSL myslí, jak vnímá zásah prezidenta do sestavování vlády, nebo zda se dají prosazovat zákony přes sněmovní hlasovací koalici ANO, SPD a KSČM, říká Jurečka v rozhovoru pro FORUM 24.
Pane místopředsedo, podle prohlášení Andreje Babiše se zdá, že jste byl jedním z nejhorších ministrů bývalé vlády. Minimálně údajně můžete za kůrovcovou kalamitu, jak se to poslouchá?
Považuji to za čistě mediální záležitost této vlády, protože když Andrej Babiš uváděl nového ministra Milka, tak mě na tiskové konferenci chválil za mé působení v rezortu. To u jiných ministrů KDU-ČSL a sociální demokracie nedělal. Další moment je, že když jsem poslední tři roky řešil na ministerstvu kůrovcovou kalamitu, tak jsem do vlády předkládal několik materiálů, v nichž jsme popisovali stav a navrhovali řešení a nezaznamenal jsem od ministra financí, nebo životního prostředí jakoukoliv připomínku, či nesouhlas. Také jsem předkládal několik požadavků na vládu a ostatní kolegové mi nevyšli vstříc. Ať už se to týkalo ministerstva dopravy, nebo vnitra, kam jsem dával požadavky na větší množství pracovníků, kteří by přišli třeba z Ukrajiny a pomohli nám kůrovcovou kalamitu zvládnout. Takže to, co se děje nyní, považuji, slovy Andreje Babiše, za čistou účelovku. Vláda se po pěti a půl měsících vzbudila a přišla udělat tiskovku, krásné divadlo, přitom už mohli mít legislativu na stole.
Jaké vlastně byly vaše vztahy z Andrejem Babišem v době, kdy jste spolu seděli v Sobotkově vládě?
Ty vztahy považuji, stejně jako s mnoha jinými ministry, za profesionální, v rámci možností korektní. Samozřejmě některé vztahy byly přátelštější než třeba k Andreji Babišovi.
[ctete postid=“200210″ title=“Soukup konečně bez známky ješitnosti prozradil, proč je tak skvělý a zábavný“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/06/34102588_10211714239275526_5657945154154135552_n-385×230.jpg“ excerpt=“Král české moderátorské scény a majitel TV Barrandov Jaromír Soukup je novým typem “ permalink=“http://forum24.cz/soukup-konecne-bez-znamky-jesitnosti-prozradil-proc-je-tak-skvely-a-zabavny/“]200210[/ctete]
Neříkáte si, s odstupem času, že jste při svém působení ve vládě měli být v některých aspektech důraznější? Často se totiž lidovcům vyčítalo, že jsou strana, pro níž je nejbližší stanovisko možná, nebo uvidíme.
Člověk časem získává zkušenosti. My jsme přišli do vlády jako úplní nováčci a jsou věci, které bych i já sám za sebe dnes udělal jinak, zvolil bych jiný styl komunikace, byl ráznější a důslednější. Když dnes vidím některé situace s ročním odstupem, divím se. Například když jsme se bavili o zvyšování platů ve zdravotnictví, školství, nebo sociální sféře, tak jsme často slyšeli z úst ministra financí, ať už Babiše, nebo Pilného, že to nejde a nejsou na to peníze. Najednou střih, máte deset měsíců poté a slyšíte, jak se rozdávají peníze tu na hokejovou halu, tu na kulturní investice v Praze. Kladu si tak otázku, jak je to možné, když to před deseti měsíci nešlo. V mnoha momentech si myslím, že to ani nebude splnitelné.
Nejsou ony Babišem slibované miliardy spíš předvolebním trikem před komunálními a senátními volbami?
Já to považuji za čistý marketing. I ty výjezdy do krajů. Pokud máme monitorovat investiční potřeby státu, tak se to nedělá tímto způsobem. Je v pořádku, že vláda komunikuje, ale v době 21.století tady máme elektronické systémy, v nichž ministři perfektně vidí, jaké jsou potřeby jejich rezortů. Znají třeba požadavky obcí, nebo oblastí jako jsou vodohospodářství, či stavebnictví. Vláda má umět o těchto věcech jednat velice rychle a profesionálně. Pokud by Andrej Babiš tyto věci opravdu myslel smrtelně vážně, tak už bychom tady dneska měli střednědobý výhled této vlády, která by ty sliby a priority uměla zakomponovat do výhledu rozpočtu na příští tři roky. Viděli bychom tam třeba částky na platy učitelů, nebo zvýšení platů sester a to není. Jsou tady i úsměvné věci, jako například to, že se minulý rok přidalo obcím osm a půl miliardy a letos už přichází Babiš s tím, aby splnil další marketingový slib, že se obcím jedna a půl miliardy vezme. To jsou věci, které dokazují, že se nejedná o promyšlenou národohospodářskou politiku premiéra tohoto státu.
Sedm měsíců po volbách stále nemáme vládu, vlastně ani koalici. Kdyby nyní přišel Andrej Babiš, že si rozmyslel spolupráci s ČSSD a nabídl ji lidovcům, vyjednávali byste s ním? I za předpokladu, že by se tato vláda opírala o podporu komunistů?
My jsme stále připraveni jednat s hnutím ANO o tom, aby tady mohla vzniknout koaliční většinová vláda. Je tady samozřejmě podmínka neúčasti trestně stíhané osoby ve vládě. Prostor k jednání by tu byl, ale rozhodně ne v situaci, kdy bychom měli jít do nějakého projektu, i kdyby Andrej Babiš v té vládě nebyl, v němž by se jednalo o dvojkoalici opřenou o podporu komunistů. KDU-ČSL nebude tou stranou která se bude opírat o jejich podporu a po 28 letech je legitimizovat.
Prvotním cílem tedy pro lidovce budou komunální a senátní volby. Jak se na ně chystáte?
Jsme nejsilnější politickou stranou na komunální úrovni, máme největší počet starostů a místostarostů a pro nás jsou to skutečně klíčové volby. Již několik měsíců věnujeme přípravě na ně velkou pozornost, abychom postavili kvalitní kandidátky a chtěli bychom, aby počet získaných zastupitelů byl vyšší než před čtyřmi lety. Pokud jde o senátní volby, nyní máme druhý nejsilnější klub v senátu a rádi bychom, aby po volbách byl nejsilnější a měl třeba i ambici postavit kandidáta na předsedu senátu.
Když se vrátíme zpět do sněmovny, dá se dnes přes hlasovací koalici ANO, SPD a KSČM prosadit něco, na čem vám záleží?
Dost obtížně. Tato koalice zde funguje velice dobře a vidíme paradoxní situace, v nichž opozice předkládá návrhy, které jsou na vládě i v poslanecké sněmovně zamítány a následně s odstupem pár měsíců přijde narychlo zpracovaný vládní návrh, který de facto okopíruje původní myšlenky opozice a najednou prochází. To jsou ukázky toho, že této koalici nejde o věcné řešení problému, ale navazuje se na to, kdo návrh předkládá. Částečně tomu rozumím, neříkám, že se v některých momentech naše bývalá vládní koalice chovala jinak, ale to bylo v situaci, kdy tady byla vláda s důvěrou. Teď je tady ale nestandardní stav.
Do sestavování vlády opět vstoupil prezident Zeman, který řekl, že Andreje Babiše jmenuje premiérem ještě před koncem referenda v ČSSD. Čekal jste od něj něco podobného?
Pan prezident nás ani nepřekvapil. Kdyby řekl, že bude jmenovat třeba pana Daniela Beneše (šéf ČEZ – pozn.red.), taky by to asi většinu lidí nešokovalo, protože je naprosto nevyzpytatelný a jeho kroky jsou v zásadě v rozporu s tím, co chtěl na začátku svého prvního volebního období. Vzpomeňme si, že po paní Němcové chtěl prezident 101 a více notářsky ověřených podpisů a když vznikala naše vláda, tak Bohuslav Sobotka musel přinést podpisy všech koaličních poslanců před tím, než byl jmenován premiérem. Kdyby se těchto zvyklostí pan prezident držel dnes, tak už tady dávno máme většinovou koaliční vládu. Ale protože tady se svým okolím hraje hru, ve které sleduje své osobní zájmy, nebo těch lidí v okolí, tak je zde takováto nedůstojná situace, v níž prezident neplní ústavní roli, která by měla vést k tomu, aby tady vznikla co nejdříve po volbách koaliční většinová vláda.
Jako odborníka na zemědělství se vás musím zeptat i na problém s řepkou. Je dobře, že je čeká krajina žlutá?
Já jsem dělal na řepce diplomovou práci, takže jsem se té plodině poměrně intenzivně věnoval. Nás učili, že ideální poměr v osevním postupu řepky je 12,5 procenta. My jsme dneska zhruba na čtrnácti, takže jsme lehce nad ideální stav v rámci zásad správné zemědělské praxe. Když srovnám řepku třeba s obilím, kterého máme 58 procent, tak kdyby obilí kvetlo žlutě, jsou lidé zděšeni, kolik tady máme ječmene, pšenice a dalších. Ve srovnání s obilím je řepka zlepšující plodina a je pozitivní pro zemědělce i z hlediska ekonomického, to nikdo nezastírá. I naše strategie, kterou já jsem tvořil na ministerstvu, a která je schválena vládou, počítá s tím, že do roku 2030 by se tu měly rozvíjet a podporovat jiné plodiny, než je řepka a její podíl v osevním postupu by měl klesat. Je ale důležité říct, že o tom rozhoduje občan i spotřebitel. Občan, jako vlastník půdy, má dost často jako jediné kritérium pro pronájem půdy nevyšší cenu za hektar, čímž vlastně nutí zemědělce do té ekonomicky nejefektivnější plodiny. Druhá věc je občan jako spotřebitel. Každý z nás, když jde nakupovat, ovlivňuje to, jak naše krajina vypadá. Jestli koupím výrobek z Německa, Francie, nebo Holandska, tím rozhodně nepodpořím to, aby naše krajina byla více diverzifikovaná.
Nezasloužila by si tedy půda trochu lepší zákony? Vždyť třeba kauza obhospodařování pozemků bez majitele Agrofertem ukazuje, že není legislativa v pořádku.
My jsme o tom loni mluvili s Jankem Kroupou, který upozornil na bílé místo v zákonech. Jsou takové, které z hlediska dotací řeší uživatelé a už se nepátrá, jestli má nějaký nájemní vztah, nebo jestli je třeba řádně placena daň z nemovitosti. S úpravou, která by toto bílé místo pokryla by měl rezort zemědělství přijít a konat. V tom u pana ministra, který je pět měsíců ve funkci, však žádnou činnost nevidím.
Má však současný ministr zemědělství Milek, tedy člověk Andreje Babiše, zájem na tom, aby se něco změnilo, když na současné situaci šéf hnutí ANO vydělává?
To je otázka na něj. Já jsem třeba rok a půl se svými kolegy připravoval změnu legislativy v oblasti přístupu k půdě, pokud jde o ochranu před erozí. Připravili jsme podmínky toho, co musí plnit zemědělec, pokud chce získat dotace. Ten záměr, oproti tomu, co jsem připravoval já se svým týmem, je dnes zásadně vykostěný a nenaplňuje požadavky, které jsme si od toho při přípravě slibovali. Byly jasně definované parametry, jak zlepšit přístup k půdě a vyvíjet větší tlak na zemědělce, ale výhradním způsobem se to rozmělnilo.