Moravská galerie v Brně připravila v Pražákové paláci výstavu slovenského výtvarníka Mariána Pally Retrospektiva o 7 dějstvích. Nečekejte ale chronologicky seřazený zástup obrazů, o klasickou retrospektivu se nejedná. Výstava se kromě prezentace obrazových artefaktů pokouší i o praktickou rekonstrukci výtvarných happeningů, které Marián Palla pořádal s přáteli v 70. letech. Akce, ze kterých se dochovaly maximálně černobílé fotografie, amatérské videozáznamy či několik artefaktů, jsou pro mnohé jen milou vzpomínkou. Výtvarník se ale začal zabývat otázkou, lze-li více než 40 let starou výtvarnou performanci „přenést“ do současnosti, či ji dokonce aktualizovat. A tak možná z čiré zvědavosti autora dostalo několik desítek dobrovolníků či zaměstnanců galerie zcela volnou ruku k prezentaci jeho díla.
O tom, do jaké míry se to podařilo, se každý přesvědčí sám, faktem ale je, že tento způsob vystavení uměleckého díla je velice neobvyklý a v České republice ojedinělý. Nabízí mnoho otázek, zabývajících se novými způsoby prezentace současného umění, které je také velmi často „nepřenosné“. I samotní návštěvníci mají možnost být součástí celého projektu, na vernisáži výstavy si dokonce mohli nechat po vzoru Mariána Pally vytetovat modřinu. Vytetovaná modřina se totiž stala tak trochu symbolem originality tohoto renesančního umělce. Kotvy a další klasické symboly se mu zdály otřepané, modřina je aktuální navždy.
Marián Palla se narodil v roce 1953 v Košicích, po studiu hry na kontrabas na konzervatoři v Brně byl několik let členem orchestru Janáčkovy opery. Souběžné se ale stále víc a věnoval výtvarné činnosti, která nakonec v jeho životě převážila. V současné době je docentem na Fakultě výtvarných umění v Brně.