Ministryně spravedlnosti Marie Benešová (za ANO) hovoří v dnešní Mladé frontě DNES krom jiného o záchraně aerolinek Smartwings, které jsou postižené koronakrizí. Jen si nějak plete, komu ten podnik vlastně taky patří.
Ministryně dostala otázku: „Vy jste poukazovala na to, že podnikatelé musí mít rezervu. A teď vaši vládní kolegové navrhují pomoc Smartwings.“
A Benešová odpovídá: „Pokud vím, tak pan Šimáně (podnikatel Jiří Šimáně – pozn. red.) má ve společnosti 14 procent, dále tam mají podíl Korejci (žádná korejská společnost podíl ve Smartwings nemá, Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost CITIC Europe – pozn. red.), plus do toho celého spadly ČSA jako takový přívažek. Jde o to zachránit národního dopravce, a ne Smartwings. Když to neuděláme, tak nám linky seberou Katovice a jiná města. Jak bychom létali? Přes Mnichov, přes Katovice. Ale to není na pořadu dne. Zároveň ve Smartwings mají podíl Korejci, kteří se o to ale přestali starat. Takže to taky není ideální. A kdo to tehdy způsobil? To bylo za vlády Mirka Topolánka.“
Jsme zkrátka v rukou odborníků. Jak jsme tu psali 14. dubna, skupina Smartwings je součástí holdingu Unimex Group, založeného po pádu komunistického režimu Jiřím Šimáněm a Jaromírem Šmejkalem. Tuto leteckou divizi tvoří dvě obchodní značky – České aerolinie a Smartwings. Téměř z poloviny ji dnes vlastní čínská státní investiční společnost CITIC, která převzala podíl po zkrachovalé čínské firmě CEFC. O Korejcích nikde nic.
Upřímně řečeno, než se bude rozhodovat, do čeho se vloží peníze daňových poplatníků, měli by si členové vlády předem zjistit, komu firma patří. Zatím to vypadá, že se vedení země dost důležitých informací dozvídá z toho, že si něco přečtou z reakcí čtenářů na internetu. Je to lepší než nic, ale někdy by přece jen mohlo dojít k jistým škodám, kdyby mezitím učinili nějaká nevratná rozhodnutí.