Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se při ověřování správnosti účetnictví ministerstev nestačí divit. Nejde jen o to, že chyby jsou velkého rozsahu. Někdy nad nimi navíc zůstává rozum stát.
Nejnověji se objevily výsledky prověrky u ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové (ČSSD) za rok 2016. Kontroloři se tam zděsili neprůkazného účetnictví, jaké by živnostníkům či firmám neprošlo. Vůbec nebylo možné určit, zda účetní závěrka zobrazuje skutečný stav. Odhalené chyby pak přesáhly osm miliard korun.
Ministerstvo pod vedením Marksové v uvedeném roce mimo jiné vyměnilo za posledních pět let už potřetí software a nedokázalo přitom zajistit spolehlivý a dostatečně podrobný převod účetních údajů. Takže pak bylo účetnictví od samého počátku chybné.
Tato čerstvá odhalení by však neměla zakrýt ještě mnohem větší problémy s účetnictvím v dalších resortech. U ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) činily odhalené chyby za rok 2015 nějakých 25 miliard korun. Jenže z toho chyby za 15 miliard spočívaly „pouze“ v akceptování výkladu ministerstva financí. Ten podle NKÚ není správný, a navíc je chybou se jím řídit, i kdyby správný byl, protože není směrodatný.
Nezapomínejme však, že je samo ministerstvo financí pod vedením Andreje Babiše (ANO) držitelem rekordu. Jeho chyby za rok 2015 přesáhly stěží uvěřitelných 240 miliard korun, jak jsme vás jako jediní informovali. Některé z nich se přitom jeví jako záměrné. Kontroloři z NKÚ zároveň upozornili, že výrazně chybně může být vykázán i státní dluh, takže nemáme jistotu, jak vůbec naše vláda hospodařila.
Nejvíce podezřelé na postupu Babišových podřízených je vynechání rezervy na odstraňování obrovských nedořešených ekologických zátěží (jejichž celková výše je v řádu přinejmenším desítek miliard korun), které po sobě zanechali komunisté. Babiš přitom o zakázkách na jejich odstraňování opakovaně hovořil v médiích, takže o nich věděl a nemohlo jít z jeho strany o pouhé opomenutí. Stejně tak se nechce věřit, že by na rezervu zapomněli zkušení úředníci, nebo by se jednalo o neznalost účetních na tomto ministerstvu, které je vlastně garantem českých účetních předpisů. Nevytvoření rezervy přitom, jaká náhoda, na oko zlepšilo Babišovy výsledky.
Podezřelé je rovněž, že ministerstvo zapomnělo snížit hodnotu znehodnoceného majetku. Neprovádělo snad, na rozdíl od NKÚ, přecenění?
Z uvedených informací vyplývají dva základní závěry. Za prvé, někteří ministři a exministři v čele s Andrejem Babišem mají (či měli) na svých úřadech pořádný chaos. Za druhé, na štěstí máme Nejvyšší kontrolní úřad, který přinejmenším za současného vedení při svých namátkových prověrkách na ledasco přijde.