Martin Jaroš je mediální expert, který se do povědomí Čechů dostal nejen díky reklamám mobilních operátorů, kde využil třeba Chucka Norrise, Lukáše Pavláska nebo falešné soby, ale také svými politickými komentáři na sociálních sítích. V rozhovoru pro Revue FORUM vysvětlil, proč chtějí naši občané vůdce, v čem spočívá kouzlo Andreje Babiše, i jak hodnotí prezidentskou kampaň.
Působíte v Kataru, ale českou politickou scénu sledujete intenzivně. Jaký máte pocit z dění v České republice?
Nějak se nám ta republika porouchala. Zvenčí je to myslím vidět ještě lépe než zevnitř. Země sice bohatne, ale nemoudří. Republika je prasklá na dvě půlky – jedna je spokojená a už by se ráda viděla na tom Západě a žere ji, že ji druhá půlka pořád otáčí jinam, druhá je naštvaná, cítí se zanedbaná a štve ji, že ji 28 let nikdo neposlouchá. Výsledkem je země, kde jeden říká hot a druhý čehý. Nemáme žádnou vizi, nemáme pro republiku žádný cíl, nevíme, o co usilujeme, proč a s kým vlastně kamarádíme. Prostě se v tom plácáme. Akorát na to plácání máme čím dál lepší auta.
Jak byste s odstupem času zhodnotil výsledek parlamentních voleb?
Tradiční strany dostaly prakticky KO a ještě teď leží na podlaze ringu. Některé se z toho myslím ani nevzpamatují. V kurzu jsou teď všechny tři antisystémovky – ANO, SPD a pozitivní rebelové Piráti. Ale panu Babišovi vítězství hořkne v puse. Tak dlouho všem říkal, že kradou a jsou neschopní, až je teď překvapený, že s ním nikdo nechce kamarádit. Ze skládání vlády se stává typická česká bramboračka, která se potáhne a která ještě znovu prohloubí frustraci lidí z politiky. Ještě si užijeme!
Kdo na vás svou kampaní zapůsobil nejlépe a kdo má ještě velké rezervy?
Nejlépe asi Piráti. Ti se dokázali zvednout ze dvou procent na jednu z vůdčích sil sněmovny. Český volič dá každé čtyři roky šanci jednomu nováčkovi, který to má celé spasit. Dřív to byly Věci veřejné, pak ANO, tentokrát se o to nejlíp přihlásili Piráti. Obrovské rezervy má ČSSD. Sociálnědemokratická témata mají nadčasovou platnost a budou vždy rezonovat – spravedlivé odměňování, exekuce, dostupnost bydlení. Ale ČSSD byla tak fascinovaná hadím pohledem Andreje Babiše a tak zabraná do bitvy s ním, že zapomněla voličům nabízet svou podstatu. Dokonce i to téma exekucí jí ukradl vždy pozorný Okamura.
Jak velkou roli hraje v úspěchu hnutí ANO a Andreje Babiše jeho PR specialista, Marek Prchal?
Marka znám a respektuji. Je to výjimečný chlapík, přemýšlí o své práci, dosahuje v tom až filozofických rozměrů. To vše pomáhá. Nicméně v případě Babiše je podle mě třeba přiznat, že větší část té síly je prostě v samotném panu velkouzenáři. Markeťáci ten hrubý špalek přitesali, aby byl prezentovatelnější, ale ty pravé kvality, které ho dostaly na vrchol, ty si v marketingovém oddělení nekoupíte. Myslím tím jeho zuřivou zaťatost, pracovitost, ochotu objet zemi a potřást si rukou s půlkou republiky… Nejsem jeho stoupenec a nevěřím mu, ale férově musím uznat, že si to odpracoval.
Vyjádřil jste své sympatie Pirátům. Čím na vás tak zapůsobili a znamená to, že tradiční strany u vás ztratily důvěru?
Věřím na pravdu a transparentnost. Dále jsem si všiml, že to není jen taková parta nerdů a asociálních ajťáků, ale že mají robustní vnitřní procesy a že hodně vyzráli. Ještě před čtyřmi roky jsem je takto ocenit nedokázal, myslel jsem, že za tím oblakem marjánky nic není. Ale ono je. No a v čele mají nejméně tři velmi silné osobnosti – pány Bartoše, Michálka, Ferjenčíka. To je dobrý mix. Neznamená to ale, že jsem tzv. tradiční strany odepsal. Třeba TOP 09 a STAN se sebou něco musí udělat – společnost potřebuje liberální a jasně proevropskou stranu napravo od středu. Zde se něco musí stát a věřím, že to nakonec bude dobré.
Pro jakou stranu by byl Martin Jaroš ochoten pracovat? Potřebují čeští občané silného vůdce? Jaká byla nekampaň Miloše Zemana? Tohle a mnoho dalšího se dozvíte v novém čísle Revue FORUM. Najdete jej na stáncí a předplatit si jej můžete ZDE!