
Ministr dopravy Dan Ťok FOTO: ČTK
FOTO: ČTK
Hnutí ANO do krajských voleb vyrukovalo s kampaní, která v míře pokrytectví zřejmě letos nebude mít obdoby. Billboard s hlubokomyslným sloganem “dálnice, dálnice, dálnice” je kouzelný proto, že dálnice nestaví kraje, nýbrž ministerstvo dopravy (resp. jím řízené ŘSD). To shodou okolností ovládá právě ta strana, která si prostinké heslo lepí na billboardy.
Podívejme se tedy, co se ministru dopravy Danu Ťokovi, povoláním odborníkovi, za rok a půl ve funkci podařilo. Po své instalaci do funkce nešetřil sliby. V lednu 2015 slíbil v OVM na týž rok zahájení a pokračování stavby 60 km dálnic a rychlostních silnic, v témže roce se jich mělo otevřít 20 km. Do konce roku 2016 slíbil dokončení D8 na Drážďany, prioritou mělo být také dokončení Pražského okruhu. Modernizace dálnice D1 se měla výrazně zrychlit, jak uvedl v DVTV.
Výsledek? Za rok a půl svého působení otevřel odborník ze Skansky jeden čtyřkilometrový úsek dálnice (D6 Lubenec – Bošov). A dál? Nic. Pokud jde o D1, rekonstrukce pokračují šnečím tempem, zásadně důležitý úsek 511 pražského okruhu se kvůli neschopnosti dohody s EK odsouvá na neurčito a trpět bude, vzhledem k magistrátnímu zákazu vjezdu kamionů, kromě Prahy i Středočeský kraj. Dálnice D8 se do konce roku otevře, ale na Drážďany po ní stejně nedojedete. To ale hnutí ANO nebrání slíbit v krajských volbách “dálnice, dálnice, dálnice”.
Špatné zprávy z ministerstva dopravy
Pomalé tempo výstavby klíčové infrastruktury samozřejmě není jediným úspěchem hnutí ANO na ministerstvu dopravy. Vzpomeňme na nedávné rozhodnutí vlády, jež na návrh ministra Ťoka prodloužila firmě Kapsch výběr dálničního mýta bez soutěže na další tři roky. Bude zajímavé sledovat, jak daleko za hranu zákona se tím Sobotkova vláda dostala.
Při analýze přešlapů ministerstva dopravy se ale najde celá řada momentů, které sice nebyly tak do očí bijící, jako zadání šestimiliardové zakázky bez soutěže, ale o to byly nebezpečnější. Hned na začátku své mise Ťok jako první ministr dopravy otevřel Pandořinu skřínku úsekového měření mýtnými branami na dálnicích, což by bylo zcela v souladu aktuální vládní šmírovací politikou, neboť by vás po celou dobu jízdy po dálnici Policie ČR dokonale monitorovala. Pod tlakem od toho (snad) ustoupil.
Ministr který neví
Někdy se zdá, jako by ministra Ťoka realita ani nezajímala. „Bodový systém se 15 let nezměnil,“ prohlásil před rokem v televizi Prima. Bodový systém byl přitom zaveden v roce 2006 a výrazně novelizován v roce 2011. Jistě, splést se může každý. Ale v témže pořadu doslova prohlásil, že „na našich silnicích umírá 700 lidí ročně a tak jak číslo klesalo, tak už zase stoupá. Nevím, čím to je,“ řekl doslova Ťok. Člověk by čekal, že si to ministerstvo dopravy bude schopné zjistit.
Nějaká fakta ale nejsou podstatná, když máte na stole univerzální řešení všech silničních nešvarů — tím je pochopitelně represe. Letos v únoru jeho ministerstvo navrhlo nový sazebník pokut, který jich většinu výrazně navyšuje. Za jízdu bez zadrženého řidičáku stanovil krásných 75 tisíc korun, což je na úrovni zhruba čtvrtletního průměrného měsíčního platu (na který 2/3 obyvatel ČR ani nedosáhne). Přitom paradoxně letos za první pololetí meziročně úmrtí na silnicích výrazně ubylo, obětí bylo v tomto období nejméně v historii — i bez zvýšení pokut.
Jistě namítnete, že kdo nepáchá přestupky, nemá se čeho bát. Jenomže když loni pod vedením Dana Ťoka začalo ministerstvo řešit, jak sebrat řidičům právo obrany ve správním řízení, musel zbystřit i ten největší silniční Mirek Dušín. „Úprava zákona o silničním provozu by pomohla řešit některé případy řidičů, kteří využívají ve správním řízení různé právní kličky vedoucí k nepotrestání,“ napsalo MDČR na svém facebooku. Ty „právní kličky“ jsou přitom zákonné možnosti obrany před mnohdy přehnaným hodnocením policie. Nebezpečné, ale zcela v souladu s vládní strategií pozvolného osekávání práv podezřelého a posilování represivního aparátu.
Strategie slibů
Plané sliby a nebezpečné nápady — to jsou zásady řízení rezortu dopravy v rukou hnutí ANO. Není náhodou, že jde o podobnou strategii, jakou zaujímá i sám šéf hnutí Andrej Babiš na ministerstvu financí. Totéž můžeme očekávat i v krajích, kde na podzim bude hnutí ANO sčítat úspěchy, k nimž zřejmě pomůže i slogan “dálnice, dálnice, dálnice”. Uvidíme, jak dlouho se strategií neplněných prázdných slibů ještě volič ANO vydrží v očekávání výsledků.