Českým drahám došla trpělivost se stavem slovenských železnic. Vedení národního dopravce proto zaslalo našim východním sousedům dopis, ve kterém kritizuje špatný stav slovenských kolejí, jež ničí naše vlaky. Informoval o tom slovenský Denník N, který má psaní k dispozici. Deníku FORUM 24 to následně potvrdil také mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Dráhy v dopise kritizují například stav kolejí a výhybek, po kterých jezdí i vlaky provozované českým dopravcem. Stav slovenské železniční infrastruktury označily České dráhy za tristní. List adresovalo vedení národního dopravce přímo řediteli státního podniku Železnice Slovenské republiky (ŽSR) Miloslavu Havrilovi.
„Špatný stav infrastruktury a z toho důvodu zavedené pomalé jízdy nám kromě zpoždění přenášených na české území způsobuje zvýšené náklady na údržbu vozidel. Jedná se především o nutnost častějšího soustružení dvojkolí, což zkracuje jejich životnost, dochází k častějším závadám na vypružení, na motorech nebo elektronice. To zvyšuje náklady na údržbu a provoz těchto vozidel a zkracuje jejich životnost,“ vysvětlil deníku FORUM 24 mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Vedení národního dopravce proto vyzvalo Slováky, aby své železnice dali do pořádku. V opačném případě prý budou po našich sousedech požadovat finanční kompenzace za časté opravy svých vlakových souprav, napsal Denník N. „Věříme, že na základě našeho dopisu dojde v dohledné době k viditelnému zlepšení v místech, kde je stav slovenské infrastruktury v nejhorším stavu, a nebude nutné z naší strany přistoupit k dalším opatřením,“ řekl Šťáhlavský.
Za nejhorší označily České dráhy úseky Bratislava–Štúrovo a Čadca–Žilina–Košice. „Jsme si vědomi stavu železniční infrastruktury na Slovensku a v zásadě sdílíme řadu výhrad Českých drah. Na toto téma společně diskutují i ministři dopravy,“ odpovědělo Denníku N slovenské ministerstvo dopravy.
Poslední kapkou, která České dráhy k napsání dopisu přiměla, byla nehoda vlaku Pendolino na začátku března v Žilině. K té pravděpodobně došlo kvůli závadě na výhybce. Souprava pak musela být na několik týdnů odstavena z provozu.
„Ze sdělení našich strojvedoucích, kteří jezdí do Žiliny nebo do Košic, pak máme informace o dalších krizových místech, která jsou v nevyhovujícím stavu. Na ŽSR jsme se obrátili se žádostí o odstranění kritických závad na železniční infrastruktuře a upozornili jsme je na nejvíce problémová místa, kde zajíždějí naše lokomotivy,“ dodal mluvčí Českých drah.
Podobně jako České dráhy to vidí i soukromý dopravce RegioJet, který také na Slovensko posílá své vlaky. „Monitorujeme stav slovenské infrastruktury prostřednictvím zpětné vazby od strojvedoucích a oddělení údržby vozidel. Kvalita železničního svršku a jeho komponentů nedoznala v posledních letech významných změn. Svědčí o tom i různá technická omezení na trati. To se samozřejmě odráží jak do stavu použité techniky, tak i nákladů na provoz,“ řekla deníku FORUM 24 mluvčí dopravce Alexandra Janoušek Kostřicová.