Oči jsou oknem do duše, říká jedno známé přísloví. Nyní pro to podle všeho máme dokonce vědecky podložený důkaz. Podle nově zveřejněné studie o nás mohou prozradit daleko více, než jsme si mysleli. Z očí se dá údajně vyčíst, jak ostatní lidé vnímají naši přitažlivost či jestli si o nás myslí, že jsme štědří.
Přestože lidé považují za klíčový atribut očí zejména jejich barvu, vědci z Leidenské univerzity nyní na základě nové studie tvrdí, že velmi důležitá je v souvislosti s tím, jak nás vnímají ostatní, také velikost zornice a jas duhovky.
Studie, publikovaná v Cognition and Emotion, vychází z reakcí vybraných respondentů na fotografie primátů nejvíce příbuzných člověku s odlišnýma očima. Výsledky prý naznačují, že zvířata se světlými duhovkami a velkými zorničkami byla hodnocena jako atraktivnější a přátelštější.
„Naše výsledky ukazují, že malé změny ve vnímané morfologii oka ovlivňují chování a afektivní reakce. Navzdory těsnému spojení mezi viditelností duhovky a zornice bylo vnímání těchto dvou částí oka studováno převážně izolovaně. Ve dvou experimentálních studiích prokazujeme, že vnímaní velikosti zornice je závislé na viditelnosti duhovky,“ vysvětluje pro deník Daily Mail hlavní autor studie Juan Olvida Perea-Garcia.
V prvním experimentu byly 64 účastníkům předloženy portréty 32 různých druhů primátů, včetně šimpanzů, tamarínů zlatých či gibonů stříbrných. Oči zvířat byly upraveny podle velikosti zornic. U každé fotografie byli účastníci dotázáni, kolik peněz by věnovali na záchranu konkrétního zvířete. Dále pak respondenti hodnotili, jak přátelsky, roztomile či přitažlivě na ně primáti působí. Největšího úspěchu dosáhla u lidí zvířata s většími zorničkami.
V rámci druhého experimentu hodnotilo 121 lidí obrázky primátů, na kterých byl kromě velikosti jejich zornic upraven také jas duhovky. Účastníci nejvíce ocenili zvířata s jasnějšími duhovkami. Závěry výzkumu tedy podle odborníků hovoří o tom, že pro naše vnímaní druhých lidí hrají významnou roli velikost zornice i jas duhovky.