Zpěvák a zakládající člen skupiny Monkey Business je na první i na druhý pohled opravdovým showmanem. Když si s ním povídáte, zjistíte, že mu dnešní společenská situace není jedno. S kapelou se na to rozhodli poukázat ve svých kostýmech, které je doprovázely na koncertech. I přes všechny problémy, které v České republice jsou, ale zůstává stále pozitivní a je přesvědčený o tom, že se situace zlepší. O jakých kostýmech je řeč a co ho na dnešní politické situaci trápí, o nové člence Monkey Business Tereze Černochové i o jeho úkolu v Superstar se dočtete v rozhovoru pro Revue FORUM.
Jakým způsobem se k Monkey Business přidala Tereza Černochová?
Naštěstí pro nás a pro fanoušky se to nestalo ze dne na den. Vlastně k tomu došlo takovým přirozeným prolnutím, protože když Tonya podruhé otěhotněla, Tereza začala zaskakovat a následně potom se občas stávalo, že Tereza s námi hostovala. Nakonec Tonya přišla s tím, že se chce věnovat své rodině a své kariéře. Poté jsme se dohodli, že koncerty pojedou půl na půl nebo dokonce obě najednou, což se nám samozřejmě líbilo nejvíce. Až to dozrálo do bodu, kdy Tonya přišla, že chce jít svojí cestou, což nám bylo líto, ale musí se to respektovat. Ovšem zůstává členem stále a celé se to stvrdilo teď, když si Tereza zlomila nohu a pro změnu na křtu naší nové desky za ni musela zaskakovat Tonya.
Cítíte zásadní změnu v kapele?
Změna to samozřejmě je, každá z nich je jiná zpěvačka, zpívají v různých tóninách. Čemuž Roman například přizpůsobil i nové písničky. A každá je trochu jiná osobnost. Nicméně jsme rádi, že to takhle dopadlo. Na poslední desce má Tereza také zvláštní poděkování za to, že nás zachránila.
Jak se na Terezu tvářili vaši fanoušci?
Všiml jsem si pár negativních komentářů, ale bylo jich pomálu. Myslím si, že drtivá většina fanoušků to vzala tak, že popřáli Tonye hodně štěstí a přijali Terezu. Moc dobře vědí, že bychom žádnou špatnou zpěvačku do kapely nevzali.
Tento rok slavíte s Monkey Business 18 let. Je to pro vás stále zábava?
Určitě je to stále víc zábava než práce. Já nerad říkám, že když jedu na koncert, že jdu do práce. Říkám to tedy doma, svojí dceři, aby pochopila, proč jsem občas dva, tři dny pryč. Ale mám to ohromné štěstí, že ta zábava mě i celkem dobře živí.
Když se ohlédnete zpět a vzpomenete na vaši první desku, jaká byla cesta k té nejnovější?
Mým snem je, abychom s Monkey Business ještě rostli, abychom byli ještě lepší a myslím si, že se to s každou deskou daří. Mám pocit, že každá deska je vždycky v něčem jiná a ještě lepší než ta předchozí. Měli jsme obrovské štěstí, že i když jsme byli tenkrát úplně nová kapela, dal nás dohromady člověk, který se v hudebním světě pohyboval už dlouho. Já vždycky říkám, že úspěch Monkey Business proklestili J.A.R., tak trochu se Sexy Dancers. Protože ti museli na začátku devadesátých let opravdu objíždět kluby a budovat základnu pro tenhle styl hudby, který máme podobný. A my jsme přišli už tak trochu k hotovému. Je ale dobré o tom vědět a vážit si toho. Já bratry z J.A.R mám hrozně rád, ten největší dík patří Romanovi. My jsme hned nahráli desku, která byla očekávaná, jezdili na koncerty, které byly plné, a měli techniky, kteří nám skládali vybavení. Měl jsem opravdu ohromné štěstí, že jsem ve správný čas na správném místě potkal baskytaristu Pavla Mrázka, který mě vzal na konkurz.
Nedochází po tolika letech inspirace?
Zaplaťpánbůh Romanovi ne. Ale ani nám ostatním, pořád nás napadají nějaké hovadiny. A je to také tím, že se často vídáme a hrozně rádi spolu trávíme čas. Nejsme taková ta kapela, co po koncertě spěchá domů a speciálně Pavel Mrázek, Roman Holý a já zůstáváme všude. Kromě toho, že řešíme všechno kolem a pijeme pivo, tak samozřejmě řešíme i chod kapely a co nového bychom měli udělat. Situace se trochu změnila díky tomu, že máme rodiny a kluci nebydlí v Praze, dřív bylo mnohem jednodušší se sejít, teď už se na tom musíme víc domlouvat. Pak trochu nápad vázne, protože trvá delší dobu, než ho zrealizujeme. To je ale mé předsevzetí do nového roku, aby když takový nápad je, jsem si ho vzal za svůj a ostatní trochu víc tlačil k realizaci. Prostě se vynasnažím být méně líný, protože já jsem opravdu hrozný lenoch.
Máte všechny písně v anglickém jazyce? Není to někdy svazující?
Až na pár střípků máme všechny písničky v angličtině. Nám to v té češtině tak nejde. My bychom strašně rádi, dokonce jsme jednu desku chtěli udělat jen českou, ale prostě jsme nebyli schopní napsat dobrý text, který by nás bavil. Já mám pocit, že čeština je pro mě míň zpěvná. Myslím, že jsme napsali jeden dva skvělé texty v českém jazyce a pak, když jsme je nazpívali, jsme zjistili, že už to nezní jako Monkey Business.
V letošním osmém ročníku Superstar jste byl jedním ze čtyř porotců. Jaký význam v dnešním hudebním světě tahle soutěž podle vás má?
Ten pořad má dvě roviny. První je talentová, což znamená, že my s pomocí televizních diváků skutečně z několika stovek tisíc lidí na konci vybereme člověka, který má podle nás velkou šanci zaujmout. Druhá věc je, že je to show, zábavní pořad, který má k televizním obrazovkám přilákat lidi. Trochu problémem tady v Česku je to, že jsme skutečně malý trh, a tím, jak je těch talentových soutěží hodně, tak každý rok generujeme dva tři takové vítěze, popřípadě i druhé, třetí místo, a tím to vítězové mají těžší než třeba v Británii, kde je trh větší. Bylo by pro vítěze velice škodlivé, kdyby si mysleli, že výhrou to končí. Naopak, tím to teprve začíná. Talentová soutěž vám akorát dveře do showbusinessu pootevře. Když jsem byl porotcem, bylo pro mě důležité, zda soutěžící tvoří své věci, a jejich osobnost. Musím říct, že Tereza Mašková je opravdu nejlepší zpěvačka ze všech talentových soutěží, které u nás proběhly. Myslím si, že byl od ní chytrý tah také to, že po Superstar kývla na vystupování v pořadu Tvoje tvář má známý hlas.
Superstar není jenom o hlase, ale i tom, jak ten člověk vypadá, o určité živočišnosti. Pokud se postavíte na pódium a lidi vás hltají, aniž otevřete pusu, tak máte vyhráno. Nejlepší je, když to máte všechno. Ale takových je nás málo.
Vaše poslední album jste doprovázeli kostýmem, na kterém byli paraziti, a dominovaly na něm hlavy Andreje Babiše a Miloše Zemana. Jak ten nápad vznikl?
Jako vždycky. Seděli jsme a vymýšleli, v čem budeme vystupovat. A jelikož jsme se neubránili tomu, v jaké politické či společenské situaci se nachází Česká republika, tohle byl způsob, jak se k tomu vyjádřit. A to je tak všechno, co bych k tomu řekl. Protože když se na ten kostým někdo podívá, tak určitě pochopí.
Takže jsou podle vás Miloš Zeman a Andrej Babiš paraziti?
Takže jste to asi pochopila.
Na čem parazitují?
Je jasné, na čem Andrej Babiš parazituje. Na evropských dotacích, na nás na všech. Já jsem do dneška nepochopil, jak je možné, že evropské dotace pro zemědělství dostává největší agro firma v republice. To podle mě úplně ztrácí význam toho, o čem by ty dotace měly být. Podpora, ať už státu, Evropské unie nebo širšího celku, kterého jsme součástí, by měla spíš podporovat menší farmy, které mají problém, když je neúroda nebo přijde sucho, aby mohly dále existovat. Firma, která vydělává miliardy ročně, je neustále v plusu – a za tu dobu, co je Andrej Babiš v politice, se snad její zisk, pokud se dobře pamatuju, dokonce zdvojnásobil – by žádné dotace brát neměla.
Kdo je větší zlo – Babiš, nebo Zeman?
Proč lidé Babiše volí?
Jak vzniklo parodické video Červená se line záře?
Proč se stal prezidentem Zeman?
Jak se Ruppert rozhodl nehrát na akcích sponzorovaných Agrofertem?
Tohle všechno a ještě mnohem víc najdete v Revue FORUM. Objednávejte ZDE!