Zhoršující se matematické a čtenářské dovednosti dětí představují riziko pro konkurenceschopnost Evropské unie. Ve své zprávě to uvedla Evropská komise s tím, že to znamená obrovské riziko pro to, jak dobře může budoucí pracovní síla bloku pohánět ekonomiku.
Za posledních 12 let se napříč Evropskou unií zvýšila „míra neúspěšnosti“, tedy když studenti nedosáhnou minimální úrovně základních znalostí. Dramatický pokles byl zaznamenán v roce 2022, pravděpodobně v důsledku pandemického zavírání škol.
EU je v současné době daleko od svého cíle snížit do roku 2030 míru neúspěšnosti na 15 procent, uvádí zpráva komise. Téměř každý třetí 15letý student nyní nemá základní dovednosti v matematice a každý čtvrtý nedosahuje minimální úrovně ve čtení a přírodních vědách. Právě v matematice se studenti zhoršují nejvíc.
Zpráva považuje tyto špatné výsledky za hrozbu pro produktivitu práce a konkurenceschopnost ve střednědobém horizontu. Citovala průzkumy zaměstnavatelů, které uvedly, že je zásadní mít kvalifikované pracovníky, a poukázala na nedostatek pracovních sil, který brání společnostem ve zvyšování výroby.
„Dobře fungující a efektivní systémy vzdělávání a odborné přípravy jsou proto klíčové pro vybavení mladých lidí a dospělých dovednostmi relevantními pro trh práce pro kvalitní pracovní místa, a to i s ohledem na velké transformace, kterým EU čelí,“ uvedla.
Míra podprůměrných výsledků v matematice je nejhorší v Bulharsku, na Kypru a v Rumunsku. Nejhorší výsledky mají obecně chudší děti. Zároveň je také problém s nedostatkem učitelů, který podle zprávy v posledních několika letech zhoršila mimo jiné pandemie covidu.
Server Politico upozornil, že několik vlád členských států už podniká kroky ke zlepšení situace. Finsko zavádí více povinných hodin a Nizozemsko plánuje dát školám 500 eur na studenta, pokud se budou snažit zlepšit základní dovednosti.