Myšlenka studentů medicíny spustit informační server o očkování měla popravdě napadnout spíše někoho z vlády. Ale to nemůžeme čekat. Naštěstí se v Čechách často v krizi objevují spontánní ostrůvky pozitivní deviace. Lidé se dají dohromady, a místo nefungující vlády vytvoří, z vlastní iniciativy a za vlastní peníze, cosi mimořádně užitečného, potřebného a smysluplného.
Pověr o očkování je plný celý internet, a ovládly facebookové diskuse už před deseti lety. Srozumitelných informací pro laika mnoho není – ale skupina mediků je z vlastní iniciativy a za vlastní peníze dala dohromady. Server mediciproockovani.cz je srozumitelný, jasný a přesvědčivý výklad všeho kolem očkování, co laik potřebuje znát.
Na server mediciproockovani.cz se běžte podívat sami, nejsem kompetentní tlumočit, co je tam psáno. Ale pročetl jsem to velmi pozorně – a nejen jako novinář, především jako člověk, který by už opravdu rád dostal vakcínu proti koronaviru a mohl se zase normálně stýkat s lidmi. Což – jako většina mých známých – už od podzimu moc nedělám. Na serveru mediků jsem se dozvěděl vše, co jsem potřeboval, i jsem se podle něj rozhodl, kterou vakcínu bych chtěl nejradši, ale je mi to vcelku málo platné, protože není žádná. A doufám, že mi nikdo nebude nabízet tu z Ruska nebo Číny.
Takže jsem se zeptal mluvčího skupiny studentů, co ten server rozjeli, jak je to možné. Pan Tomáš Jelínek je student V. ročníku II. lékařské fakulty Univerzity Karlovy.
Jak dojde k tomu, že v absolutním bordelu vládních protiepidemických opatření štelovaných dle nálad lidu na facebooku vznikne spontánně smysluplný a především nesmírně užitečný projekt, a funguje? Protože – já na tom trvám přes hulákání absolventů Vysoké školy života o zdravém selském rozumu – v pravdivých informacích a vzdělání je síla, a spočívá na nich kultura.
Iniciativa Medici pro očkování vznikla v roce 2019, to znamená před časem korony. Bohužel to dnes trochu působí, že využíváme koronové situace. Ale není tomu tak, my jsme už dříve viděli, jak jsou na sociálních sítích nevyrovnané diskuse mezi „proočkaři“ a „protiočkaři“, antivaxery. Pokud se podíváte na sítích, jak nějaká maminka píše svůj názor, tak to má mnohem větší dosah a sdílení, než mají názory odborníků či odborné studie. To nás trošku „nakoplo“, viděli jsme, že by bylo dobré tu debatu udělat rovnocennou. My jako medici jsme si mysleli, a myslíme si dosud, že jsme něčím jako spojovacím mostem mezi odbornou veřejností a mezi laiky. Jsme tak nějak na půli cesty. Už máme nějaké odborné informace, ale zároveň ještě nejsme lékaři. Ti jsou mnohdy vnímaní negativně, tvrdívá se v diskusích, že jsou „podplacení farmaceutickými firmami“. My pořád ještě umíme vysvětlit ty věci laickým jazykem, kterému porozumí každý.
Kolik vás je?
Začalo nás pět, teď já nás trochu víc, a už máme rozdělenou práci. Primárně náš projekt vznikl pro studenty středních škol, pro které jsme pořádali interaktivní přednášky. Vysvětlovali jsme, jak funguje imunita, co je to očkování, a jaké jsou jeho výhody. Samozřejmě to se v době korony změnilo – do online verze. Od doby založení projektu se počet studentů podílejících se na projektu mírně rozrostl, a to především o studenty oboru Marketingové komunikace a PR z Fakulty sociálních věd UK, kteří nám pomáhají především s komunikační stránkou projektu a jeho propagací. Ale zpět – bylo nás pět studentů, členů Akademického senátu II. lékařské fakulty, která nám dala i záštitu – a s tím jsme do toho vstoupili.
Ten server musí někdo platit – alespoň webhosting…
Naše facebooková a instagramová stránka – ty jsou zadarmo. A server si platíme sami za sebe. Nemáme žádného sponzora, který by to zaplatil. Jediné finance jsou příspěvky od Fakulty sociálních věd, která s námi nyní spolupracuje. A zároveň jsme dostali v loňském roce Cenu Miroslava Petruska od Univerzity Karlovy, která byla také spojena s nějakými financemi. Takže si zpětně proplácíme to, co jsme do toho vložili – třeba právě koupi domény.
Ozval se vám někdo od státu, že by vám pomohl?
Ne. Když jsme zakládali spolek, tak nám jakousi morální záštitu udělil tehdejší náměstek ministra zdravotnictví profesor Prymula. Ministerstvo zdravotnictví o našem projektu vědělo a líbil se mu. Byli jsme i na schůzce s tehdejším ministrem Vojtěchem, který taky byl z našeho projektu nadšený. Všichni říkali, že jej podpoří, a že se jim to líbí. Nicméně to vše bylo na úrovni morální a slovní podpory. O finanční podpoře jsme se bavili jen tak, že by snad v budoucnu byla možná formou grantu. Ale ještě ani nejsme zaregistrovaný spolek, o to právě usilujeme – takže se nic neuskutečnilo.
Kolik myslíte, že by váš projekt mohl oslovit lidí, kdyby stát vašemu serveru zaplatil na Google a facebooku reklamu?
To se těžko odhaduje. Momentálně máme dosah omezený, naše příspěvky na facebooku mají dosah deset dvacet tisíc lidí. Někdy nám velmi pomáhá, když nás sdílí některé osobnosti. Například nedávno Radka Třeštíková, která zvýšila náš dosah asi o padesát procent. A zároveň – náš článek o mRNA vakcinování sdílelo i ministerstvo zdravotnictví na svém facebooku. To nám také trochu pomohlo. Ale dosah ideální není. V tuto chvíli plánujeme příspěvek o nežádoucích účincích vakcíny proti covid-19, protože už teď je známé, že mRNA vakcína je výrazně reaktivnější než jsou jiné vakcíny. Dají se tedy očekávat – zvláště po druhé dávce – nežádoucí účinky jako horečka a bolesti svalů a kloubů. My se trochu bojíme, aby se těchto příznaků neujal právě nějaký odpůrce očkování a neudělal si na tom kampaň. Proto považujeme za důležité o těchto faktech informovat už dopředu. Proto vydáváme článek i grafiku na toto téma. A tam by se opravdu hodil celostátní dosah, který bohužel nemáme.
Kolik byste do té reklamy na sítích potřebovali dát?
Po konzultaci na Fakultě sociálních věd s lidmi, kteří to odborně řeší, víme, že bychom potřebovali minimálně tisícovku týdně – a to se bavíme o regionální úrovni. Na celostátní dosah bychom potřebovali měsíčně částky kolem deseti či dvaceti tisíc. Věřím, že tato částka by mohla být dostačující alespoň k propagaci našeho obsahu na sociálních sítích v jeho současném rozsahu. Ale to už zase já nedokážu kompetentně přesně odhadnout.
Takže já s dovolením ukončím článek tím, že požádám stát, aby vám tu reklamu na váš web zaplatili.
Byli bychom rádi, kdyby se nám někdo ozval s takovou nabídkou. Máme etické závazky – nesmí nás sponzorovat farmafirmy, to by bylo kontraproduktivní pro naši práci. Ale co se týče státu, tam bychom střet zájmů neměli. —
Takže prosím stát, aby zvážil: Denní náklady lockdownu jsou asi 2 000 000 000 Kč. Měsíční náklady na celostátní informační kampaň, kterou pro ně udělali zadarmo studenti, by byly 20 000 Kč. Čím bude veřejnost vědět o očkování více, tím k němu bude vstřícnější – a tím dřív lockdown skončí. Opravdu by nestálo, pane premiére a pane ministře zdravotnictví, medikům na ten server zaplatit reklamu na sítích?