První květnové pondělí se stalo popkulturním symbolem. Každoročně se totiž na schodech newyorského Metropolitního muzea předhánějí ty nejznámější celebrity celého světa v tom, o kom se druhý den bude více mluvit. Met Gala, které každoročně přitahuje více a více pozornosti, se v posledních deseti letech stalo kulturní ikonou, jejíž význam daleko přesahuje její původ. Večírek, jehož záminkou je finanční sbírka pro Kostýmní institut, se stal důležitou součástí marketingu designových značek i tvůrcem kulturních momentů.
Ačkoli se tento večer častěji označuje jako Met Ball nebo Met Gala, oficiálně je událost známá jako Costume Institute Gala. Prvním galavečerem v roce 1948 byla půlnoční večeře, kterou uspořádala módní publicistka Eleanor Lambertová spolu s Dorothy Shaverovou, prezidentkou společnosti Lord & Taylor, maloobchodního prodejce módy se sídlem v New Yorku. Tehdy bylo Met Gala propagováno jako večírek roku a vstupenky na něj stály padesát dolarů. Během několika let se cena zdvojnásobila a do roku 2023 se zvýšila na padesát tisíc dolarů za kus a tři sta tisíc dolarů za stůl.
Zpočátku se večer konal v listopadu nebo prosinci na různých místech New Yorku, například v Rainbow Room v Rockefellerově centru nebo v hotelu Waldorf Astoria. Každý ročník měl své téma, které však nemuselo být shodné s tématem souběžné výstavy v Kostýmním institutu, jak je tomu dnes. Hosté byli většinou lidé z módního průmyslu a newyorské společnosti. K zábavě patřily scénky, tombola a přehlídka, během níž modelky oblékaly historické kostýmy.
S tematickými večery přišla v sedmdesátých letech tehdejší šéfredaktorka časopisu Vogue Diana Vreelandová, která mimo jiné působila jako konzultantka Kostýmního institutu. Prvním tématem se stala retrospektiva tvorby návrháře Cristóbala Balenciagy v roce 1973, rok po jeho smrti. K významným tématům této éry patří výstava kostýmů s ruskou tematikou, pro niž byla slavná módní redaktorka oblečena do slovanského oděvu. K významným kulturním momentům se řadí i večer s tématem starého Hollywoodu, kdy zpěvačka Cher přišla od hlavy až k patě oblečena do třásní.
Od roku 1972 se akce konala v Metropolitním muzeu, kde se večeře a tanec odehrávaly v jeho různých částech. Několik galerií bylo otevřeno i během večírku, aby si hosté mohli prohlédnout výstavy. Vreelandová také začala přizpůsobovat téma večírku dané výstavě a zavedla opulentnější výzdobu s nadstandardními prvky, například do galerií byl napumpován parfém související s tématem. Kromě toho se seznam hostů začal více orientovat na celebrity. Mezi účastníky patřili například umělec Andy Warhol nebo popové zpěvačky Diana Ross a Cher. Vreelandová pokračovala ve spolupráci s Institutem kostýmů až do své smrti v roce 1989 a je jí připisována zásluha na tom, že se tato událost změnila v okouzlující večírek, který pomohl přilákat na výstavy rekordní počet návštěvníků.
Nadvláda Anny Wintourové
Poté, co v roce 1995 převzala organizaci večírku šéfredaktorka časopisu Vogue Anna Wintourová, se gala rozrostlo a začaly na něm vystupovat přední osobnosti z oblasti filmu, sportu a hudby. Jak napsala spisovatelka Amy Odellová pro TIME v roce 2022, večírek je nejen oslavou Kostýmního institutu, ale také oslavou nadvlády Wintourové v tomto odvětví. Díky vlivu nynější šéfredaktorky se Met Gala stalo jednou z nejexkluzivnějších každoročních módních událostí. V polovině roku 2000 bylo datum konání galavečera změněno na první pondělí v květnu.
Dostat se na Met Gala není jen tak. Bez toho, abyste byli herečkou, modelkou, hudebníkem, editorkou Vogue, doprovodem áčkové hvězdy nebo dostatečně bohatí na to, abyste věnovali muzeu Met statisíce a stali se sponzorem, to není snadné. Zatímco kurátor Kostýmního institutu vybírá každý rok výstavu, Wintourová dohlíží na všechny detaily galavečera a podepisuje je. Kromě zaplacení vstupenky potřebují všichni hosté její souhlas, že se mohou večera zúčastnit.
V posledních letech Wintourová zavedla také nová pravidla, jako je zákaz pořizování selfie a používání sociálních sítí, s výjimkou červeného koberce, a omezení hostů na osoby starší osmnácti let. Kromě toho si na hudební doprovod akce najímá slavné interprety, mezi které patří například Florence and the Machine, Blondie, Kanye West, Lenny Kravitz nebo Lizzo. Každý rok jsou vybrány čtyři celebrity, které spolu s Wintourovou slouží jako moderátoři večera. Letos se této role chopila Zendaya, Jennifer Lopez, Chris Hamsworth a rapper Bad Bunny.
Podpora umění
Galavečer vytváří přímé spojení mezi uměním a módou a přitahuje pozornost těch, kteří jsou kostýmním a módním designem nadšeni, ale i těch neznalých. Bez Met Gala by se Kostýmní institut nemohl uživit. Dříve Muzeum kostýmního umění, které založila filantropka Irene Lewisohnová, se sice v roce 1946 sloučilo s Metropolitním muzeem umění, ale zůstává jediným oddělením, které si musí shánět vlastní finanční prostředky. Je tomu tak možná kvůli otázkám, zda je móda vlastně považována za formu umění. Právě z mecenášských příspěvků na galavečery jsou podporovány výstavy, stejně jako zaměstnanci institutu, konzervace kostýmů a údržba archivu, čítajícího více než třicet pět tisíc kusů z posledních šesti set let.
I když to dnes vypadá, že je Met Gala pouhou přehlídkou celebrit, zůstává jeho účel stále stejný, a to podpořit Kostýmní institut Metropolitního muzea v New Yorku. V návštěvnosti byla nejúspěšnější výstava spojená s galavečerem Nebeská těla z roku 2018, kterou navštívilo jeden a půl milionu návštěvníků. V roce 2023 vyneslo Met Gala téměř dvacet dva milionů dolarů díky tématu Karl Lagerfeld: A Line of Beauty, čímž se stalo nejvýdělečnějším galavečerem od svého založení.
Marketing na červeném koberci
Červený koberec, letos zelený kvůli tématu, a jeho velké schodiště, které jsou majákem postavení a moci, poskytují globální platformu pro propagaci, přestože samotný průběh exkluzivní akce je přísně utajován. Na rozdíl od Oscarů nebo Grammy se Met Gala nevysílá v televizi, což znamená, že zviditelnění závisí na obsahu sociálních sítí. Nejpůvabnějším doplňkem Met Gala je jeho marketing.
Galavečer se stal vrcholem umění a populární kultury, který poskytuje značkám prostor pro navázání kontaktů s nejzkušenějšími zákazníky a pro využití jejich silné charitativní image. Ve skutečnosti je celá komerční nebo propagační stránka akce poměrně dobře skrytá pod filantropickou tematikou.
Je třeba přiznat, že úchvatné kreace vysoké krejčoviny, které vidíme zdobit schody muzea, jsou zcela mimo cenovou hladinu běžného spotřebitele. Nejsou to však jen luxusní módní a kosmetické značky, které slavnostní událost využívají ve svůj prospěch. Nemusí se totiž projevit přímo v oblečení jednotlivých hostů, ale například jako sponzoři. V minulosti Met Gala sponzoroval například Apple, Condé Nast, H&M a Warner Bros. Nejvýrazněji se na titulní stránky novin dostala společnost IBM, která spolupracovala s firmou Marchesa na chytrých šatech, jež měla na sobě česká modelka Karolína Kurková.
Popkulturní momenty
Občas je téma večera velmi široké, jako například v roce 2021 America: A Lexicon of Fashion, ale jednou za pár let je věnováno konkrétní osobnosti. Například minulý rok byla výstava, a tudíž i dress code dedikován zesnulé ikoně módního světa Karlu Lagerfeldovi. Někdy se zdá, že šaty odrážejí životní situace svých nositelů. Například na Met Gala v roce 1996 považovali stylisté hedvábné modré šaty princezny Diany inspirované spodním prádlem za šaty pomsty, protože je měla na sobě ve stejném roce, kdy se rozvedla s tehdejším princem Charlesem. Mnozí si jistě vzpomenou na to, jak se v roce 2018 Rihanna vydala na červený koberec oblečená jako papež nebo na její téměř pět metrů dlouhý vyšívaný plášť, který vynesla o tři roky dříve.
Navzdory přísnému zákazu fotografování zaplavují celebrity, redaktoři a bloggeři své profily na sociálních sítích obsahem z galavečera, aby celý svět viděl, o co přichází. Uživatelé obvykle mohou sledovat speciální vlákno s hashtagem #MetGala. Jeho vliv trvá ještě dlouho po vyprázdnění lahví šampaňského. Veřejnost se dlouho vzpamatovávala z okamžiku, kdy kamery ve výtahu zachytily Solange Knowles, sestru zpěvačky Beyoncé, jak dala facku jejímu manželovi, rapperovi Jayi Z. K dalším významným momentům, tentokrát s politickým podtextem, patřily bílé šaty americké demokratické političky Alexandrie Osasio-Cortezové s červeným nápisem „Tax the Rich“, tedy Zdaňte bohaté, které vyvolaly obrovskou vlnu diskuzí především proto, že se v nich ukázala na akci, které se mohou účastnit jen opravdu bohatí lidé.
K nejnovějším módně-kulturním okamžikům ze schodů do muzea, kde se návštěvníci večírku fotí, patří celozlatý kostým herce Billyho Portera, jehož přinesli čtyři muži na zlatém podnose, a kontroverzní pokus Kim Kardashian získat ještě více pozornosti, když si na sebe vzala originální šaty Marilyn Monroe, v nichž zpívala prezidentu Kennedymu k narozeninám. Kvůli stáří i rozdílným velikostem těchto žen došlo k poničení kultovního kusu oblečení. Letošním tématem se staly Spící krásky: Znovu probuzení módy a mezi popkulturní odkazy se určitě zapíšou šaty z písku od značky Balmain, které oblékla zpěvačka Tyla, nebo obří bílé mokré tričko, v němž přišla na galavečer rapperka Doja Cat.