V úterý přinesly Hospodářské noviny velký rozhovor s ministrem obrany Lubomírem Metnarem. Tématem byly možnosti úspor v obranném rozpočtu v současné složité ekonomické situaci státu. Mezi slova díků za pomoc a vyjádření přesvědčení o tom, že se škrty armády nijak dramaticky nedotknou, vložil ovšem ministr obrany jen tak jakoby mimochodem malou bombu. Dosud největší a nejsložitější armádní zakázce, pořízení 210 pásových bojových vozidel pěchoty (BVP) za 53 miliard korun, hrozí další ze série odkladů. A není to jediná pozoruhodná pasáž rozhovoru.
„Teď se dolaďují detaily s potenciálními dodavateli na základě předběžných nabídek. Museli jsme oproti předchozím plánům prodloužit financování, už tedy nebude na pět let, ale na sedm. Proto to ještě řešíme. Předpokládám, že v průběhu léta je vyzveme k podání závazných nabídek, které budou potom vyhodnoceny. Když všechno půjde, jak máme naplánováno, tak koncem roku, či na začátku dalšího, chceme podepsat smlouvu,“ uvedl ministr na otázku, v jakém stavu je nákup BVP. Metnar připouští, že zakázka, kterou v minulosti stíhal problém za problémem a jejíž finalizace byla odkládána z roku na rok, může být opět odložena.
Termín do konce roku 2020 je zmíněn ve státním rozpočtu pro letošní rok. Když loni v březnu přišlo ministerstvo obrany s překvapivě nově formulovanými požadavky, v jejichž důsledku ze soutěže následně vypadl jeden z uchazečů (německá firma PSM s vozidlem Puma nabízeným výhradně s bezosádkovou věží), současně ohlásilo, že očekává podpis smlouvy na dodání 210 vozidel v sedmi požadovaných variantách „do letošního září“, tedy do září 2019.
Jedním z problémů tohoto sledovaného akvizičního projektu byl zdlouhavý výběr právní kanceláře. Ministerstvo obrany dvakrát neuspělo a nakonec v polovině minulého roku vybralo kancelář, která nabídla nejnižší cenu služeb, což obratem vzbudilo obavy o jejich kvalitu. Armáda potřebuje modernizovat, nakupuje co možná nejmodernější techniku, na místní poměry ve značném množství a za obrovské prostředky, ale ministerstvo obrany si vybere nejlevnější právní služby.
Do září 2019 samozřejmě smlouva na dodání vozidel podepsána nebyla, a v návrhu státního rozpočtu pro letošní rok se v listopadu 2019 objevil termín konce roku 2020. Ale už v červenci 2020 na ministerstvu tuší, že ani to nepostačí, a připravují se na ústup do lepších pozic, na začátek roku 2021. Lze za tím hledat jistě velmi složitá jednání o ceně v reakci na předběžné nabídky. Zejména na ministerstvu financí dnes nepochybně ze zakázky za 53 miliard nemají žádnou radost a bude zajímavé sledovat, jestli se resortu obrany podaří uhájit původní rozsah při dodržení všech armádních požadavků. Druhým zajímavým bodem, který se týká BVP, byla zmínka maďarské nabídky pořídit BVP společně.
Ministr Metnar takovou možnost odmítl a vysvětlil to poněkud paradoxně tím, že „nejde to ve chvíli, kdy jeden stát už roky nákup dělá“. Jinými slovy: plácáme se v tom už tak dlouho, že nechceme začít znovu na zelené louce, byť efektivní metodou nákupu vláda-vláda. Odkázal také na nedostatek zkušeností. Právě od Maďarska, které úspěšně a za zajímavých podmínek pořídilo nedávno 56 moderních německých tanků Leopard 2 a 24 samohybných houfnic PzH 2000, bychom se možná mohli lecčemu přiučit.
V každém případě další hrozící odklad nákupu BVP oznámený mezi řečí v rozhovoru jen potvrzuje, že české obranné akvizice nejsou nastavené zdravě, racionálně a efektivně a je třeba je velmi pozorně sledovat.