Kvůli nezájmu českých úředníků uvízla následkem zákazu přicestování z Indie skupina asi dvou set mladých Indů. Jde o studenty, postgraduální studenty, vědce a specialisty náročných profesí, kteří studují či pracují v ČR. Tedy o lidi, kteří jsou pro naši zemi nepochybným přínosem.
Kvůli laxnosti našich úřadů – přestože už jednou, před zákazem přicestování z Indie, víza měli – trčí těchto 200 Indů bez zdroje obživy doma a čekají, kdy budou smět za studiem a prací do ČR přijet. Přitom kdyby těch 200 lidí před odletem z Indie a po příletu do ČR absolvovalo PCR testy, a pak šli na dva týdny do karantény, nemohli by vůbec nikoho ohrozit. Jak chtějí české úřady věc řešit, je zjevné – přehazují si odpovědnost mezi sebou.
Ministerstvo zdravotnictví
Vše začalo zprávami, které se objevily v indických anglicky tištěných novinách. „Mnoho indických studentů, výzkumných pracovníků a zaměstnanců působících v ČR uvízlo v Indii, protože jim není povoleno přijet do České republiky kvůli zákazu cestování, který byl uvalen na Indii 27. dubna 2021. Čekají už měsíce,“ uvedly Education Times. Se stejnou informací přišel i The Indian Expres či Erudera – College News.
Šlo o rozhodnutí českého ministerstva zdravotnictví, které kvůli hrozbě nákazy nemocí covid 19 zakázalo v inkriminovaný den vstup v podstatě jakýchkoli osob z Indie. Opatření to bylo zcela věcné a rozumné. Jenže tak jako v případě každého jiného plošného nařízení, zdravý rozum a životní realita si žádají výjimky. Ty však zjevně nejsou v pravomoci ministerstva zdravotnictví. „Ministerstvo zdravotnictví dává výjimky jen z důvodu veřejného zdraví. Ze zahraničněpolitických důvodů uděluje výjimky ministerstvo zahraničních věcí,“ sdělil naší redakci Mgr. Martin Novotný z tiskového oddělení ministerstva zdravotnictví.
Ministerstvo zahraničí
Obrátil jsem se tedy na ministerstvo zahraničních věcí. Zajímalo mě, jak celá situace vznikla, proč k podobné záležitosti vůbec došlo. Jak a dokdy hodlá toto ministerstvo problém vyřešit. Kdo nese zodpovědnost za onu situaci, která velmi negativně dopadla na dvě stě osob a poškodila dobré jméno naší země v zahraničí.
„Případ se nemusí týkat osob, jejichž činnost spadá pod § 64 odst a) zákona o pobytu cizinců. Ten myslí na studenty v akreditovaných studijních programech na vysoké škole. Takové osoby v tuto chvíli do ČR mohou přicestovat i ze zemí z tzv. černého seznamu, tedy i z Indie. Vámi zmíněné osoby ovšem mohou být v jiné kategorii, na kterou se aktuálně zmíněná výjimka pro přicestování za účelem studia nevztahuje. V tomto Vám ale doporučujeme se obrátit ještě na ministerstvo vnitra a MŠMT. Skutečností je, že se v Indii letos na jaře začala masivně šířit mutace delta. ČR v reakci na tuto situaci a v zájmu ochrany veřejného zdraví významně omezila příjezd z této země. Po celou dobu předtím mohli indičtí studenti přijatí ke studiu v ČR své žádosti podávat,“ dozvěděl jsem se od Mariany Wenerové z odboru komunikace ministerstva zahraničí.
„Musíme se však ohradit,“ pokračuje Mariana Wenerová, „nejde o situaci způsobenou MZV. Náš resort je jednou z několika vládních institucí, která příjezdová opatření během pandemie spoluvytváří a jejich hlavním gestorem je z povahy věci ministerstvo zdravotnictví, jehož ochrannými opatřeními se příjezd do Česka řídí. MZV přispívá především skrze poznatky ze zastupitelských úřadů do tvorby celkového obrazu pandemické situace. Rozhodnutí, kdo do ČR přijede a za jakých podmínek v kontextu pandemie, proto není na nás. Stejně tak tam, kde MZV přijímá žádosti o dlouhodobá víza a pobyty zahraničních studentů skrze své zastupitelské úřady, plní zprostředkovatelskou roli a rozhodovací pravomoci náleží ministerstvu vnitra, kterému přijaté žádosti postupujeme. Náš resort respektuje nastavené kompetence v rámci státní správy. Výše zmíněná opatření ctíme a plně se ztotožňujeme s jejich cíli zastavit šíření koronaviru a ochránit české občany.“
Ministerstvo vnitra
Dle návodu a výkladu ministerstva zahraničí o kompetencích státní zprávy jsem tedy pokračoval v dotazování na ministerstvu vnitra. Toto je výsledek: „Opatření upravující podmínky vstupu do České republiky jsou v gesci Ministerstva zdravotnictví, které je vydává svým ochranným opatřením. Veškeré podmínky pro vstup se průběžně revidují, tak, aby odpovídaly epidemické situaci v České republice i mimo ni. V současnosti probíhá i vyhodnocování situace v zemích, které jsou zařazeny na seznamu s extrémním rizikem nákazy a zjišťování, zdali trvají důvody pro jejich zařazení na tento seznam,“ sdělila mi Hana Malá z odboru tisku a public relations ministerstva vnitra.
Ministerstvo školství
Vzhledem k tomu, že řada z postižených Indů působí na českých vysokých školách, obrátil jsem se také na ministerstvo školství. Z odboru vnějších vztahů a komunikace mi odpověděli: „Od 31. července je v platnosti nové opatření ke vstupu do ČR. S ohledem na blížící se začátek akademického roku na vysokých školách se umožňuje přijímat žádosti o dlouhodobá víza a dlouhodobé pobyty za účelem studia na vysoké škole v České republice i v zemích s extrémním rizikem nákazy. Prodloužení čekacích lhůt je dáno i personálními kapacitami zastupitelských úřadů, které čelí velkému náporu.“
Jak jsem se ovšem dozvěděl již dříve na ministerstvu zahraničí, kapacitní problém na našich zastupitelských úřadech v Indii za problémem nestojí.
Suma sumárum…
Úřady si odpovědnost za evidentně nutnou výjimku z opatření pro 200 lidí přehazují jako horký brambor. K řešení problému se nikdo příliš nehlásí. Není to nijak překvapující. Stav „stroje“ státního aparátu je po osmi letech vlády nynější vládní koalice natolik rozložený, že nedokáže reagovat na takřka jakoukoli nenadálou situaci. Dokonce i na tak banální problém, jakým je rozhodnutí, že pro těch 200 čekajících Indů plně postačí PCR test před odletem, po příletu a čtrnáct dnů karantény – a pak se mohou věnovat své práci. Námahu takovou výjimku zařídit si ale nikdo nedal. Není proč se snažit, vždyť je přece líp!