Bývalý vládní zmocněnec Michal Klíma vydal prohlášení k textu Deníku N, který vyšel v minulém týdnu a týká se inzerce v některých českých médiích. Klíma v textu rozebírá jednotlivá tvrzení Deníku N. Deník FORUM 24 zveřejňuje jeho prohlášení v plném znění.
Dne 8. března zveřejnil na webu a další den v tištěné podobě Deník N článek pod titulkem „Jak stát rozdělil miliony pro média? Podklady neexistují, přiznal úřad“. Článek obsahuje řadu nepravdivých nebo pravdu zkreslujících tvrzení, z nichž se některá týkají mé osoby.
Hned v první větě článku se uvádí: „Jen několik týdnů před koncem ve funkci zmocněnec vlády pro oblast médií a dezinformací Michal Klíma rozdělil miliony pro česká média.“
Toto tvrzení je zcela nepravdivé, protože:
1. Během své činnosti na úřadu vlády jsem nikdy žádné prostředky médiím nerozděloval.
2. To, o čem píše Deník N, je standardní reklamní kampaň, v níž si úřad vlády objednal inzerci.
3. S plánováním nákupu médií uvedené kampaně jsem neměl nic společného. Nijak jsem jej neovlivňoval, nezasahoval jsem do něj, dokonce jsem ani výběr médií neviděl dříve, než byl mediaplán zveřejněn v rámci veřejného výběrového řízení.
Tvrzení Deníku N o mně je tudíž zcela lživé a jde o pomluvu.
Jak dále z článku vyplývá, zpochybňuje Deník N nikoliv celou kampaň, a tedy inzerci za miliony, o nichž píše v titulku, ale inzerci ve třech periodikách. V měsíčníku Reportér, v Týdeníku Forum a v Týdeníku Echo. Ta však byla celkem plánována v objemu cca 300 000 Kč a realizována byla pravděpodobně ještě za nižší částku. To, co Deník N zpochybňuje, jsou tedy cca 3 % objemu kampaně.
Zařazení titulů, které, jak to formuluje Deník N, „nehodnotí žádná nezávislá instituce“, není nic neprofesionálního, natož nezákonného. Úplně stejně byla do podzimní kampaně Deštník proti drahotě naplánována inzerce na webu Deníku N, který rovněž není zařazen do auditu Netmonitor.
Při plánování inzerce je nutné přihlížet k tomu, jaké cílové skupiny dané médium oslovuje, a údaje o čtenosti a návštěvnosti je možné čerpat i z jiných zdrojů, např. z tisku z faktur tiskáren, distributora apod. Při plánování státní inzerce je také třeba podporovat pluralitu médií, jak to opakovaně po vládě požadovaly mezinárodní organizace monitorující svobodu médií.
Proto na rozdíl od praxe minulé vlády, která většinu inzerce směřovala do několika velkých mediálních společností, je naprosto správné, že nyní úřad vlády inzerci rozděluje do mnohem většího počtu médií. Tak se inzerce dostává i k vydavatelstvím VLM, Economia a k dalším médiím, která dříve státní inzerci nezískávala. Současně ale podle principu nediskriminace, který je obsažen například v návrhu European Media Freedom Act, je inzerce plánována i do médií, která patří do svěřenského fondu Andreje Babiše, tedy Lidových novin, Mladé fronty Dnes atd.
Připomínám v této souvislosti, že už v minulosti Deník N publikoval článek o mém působení na úřadu vlády. Tento článek redakce z rozhodnutí své redakční rady následně stáhla z webu a nahradila sdělením, že při jeho zpracování nepostupovala profesionálně, a šéfredaktor Deníku N mi poslal omluvný dopis, v němž zdůraznil, že si redakce „z věci bere ponaučení pro svou další práci“. Viz zde: https://denikn.cz/960766/zmocnenec-klima-celi-ostre-kritice-z-vladnich-kruhu/. Přál bych si, aby se tak bylo stalo.
Proti šíření nepravdivých tvrzení a pomluv o mé osobě jsem se rozhodl postupovat právní cestou.
V Praze dne 13. 3. 2023
Ing. Michal Klíma