Ministerstvo obrany připravuje další část muniční iniciativy pro Ukrajinu, její součástí bude pět zbrojařských společností. Informoval o tom ve středu Deník N. Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) serveru řekla, že plán pod pracovním názvem Iniciativa 2025 je přirozeným pokračováním fungujícího mechanismu, ve kterém by mělo být Česko opět prostředníkem mezi plátci a zbrojaři.
Vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný Deníku N sdělil, že mezi plátci by měly být především evropské státy, konkrétně půjde především o podporu Dánska, Nizozemska a Německa. Finanční podpora by se podle Kopečného s jednotlivými státy mohla začít vyjednávat na konci léta, záležet má i na tom, jaká bude hlavní položka v rámci iniciativy. „Řešíme ale průběžně, co přesně by mělo být hlavní položkou. Zda dělostřelecká munice 155, nebo i 152 mm, nebo jiný typ velkorážové munice, děla,“ řekl serveru Kopečný.
Do české iniciativy, která shání pro Ukrajinu dělostřeleckou munici v zemích i mimo Evropskou unii, dosud přispělo 15 zemí. Před časem dorazila na Ukrajinu první zásilka zhruba 50 000 kusů munice. Česko na iniciativě spolupracuje zejména s Nizozemskem a Dánskem. Sama Česká republika na dodávky přispěla téměř 866 miliony korun. Do konce roku by mělo být na Ukrajinu dodáno 500 000 kusů munice. Ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti) tento týden v Bruselu řekl, že Česko hledá peníze na nákup další munice, aby iniciativa mohla pokračovat i v roce 2025.
Dodávky v rámci Iniciativy 2025 by mělo zajistit pět společností, které se podílely už na první části muniční iniciativy. „Konkrétně půjde o pět firem – Czechoslovak Group Michala Strnada, STV Group Martina Drdy, Omnipol spadající pod Ompo Holding, Colt CZ Group SE, jejímž majoritním vlastníkem je Česká zbrojovka, a zbrojovku DSS,“ napsal Deník N.
Agentura pro mezivládní obrannou spolupráci při ministerstvu obrany podle serveru nyní od zbrojařských společností doplňuje informace o tom, co by mohly na Ukrajinu v následujícím roce dodat. „Kolegové z resortu průběžně doplňují nabídky firem, které už aktuálně míříme na rok 2025. Je to v zásadě jednoduché. Když partnerům ukážete, že váš mechanismus je efektivní a transparentní, logicky jejich důvěra roste a alokují další prostředky,“ řekla Deníku N Černochová.