Ministr kultury Martin Baxa (ODS) se věnuje problematice, na kterou upozornil Týdeník FORUM – inzerci kulturních institucí v médiích holdingu Agrofert. Dle analýzy od společnosti Datlab, kterou jsme zveřejnili, například Česká filharmonie utratila v MF DNES a Lidových novinách patnáct milionů korun v letech 2018–2020. Baxa v rozhovoru, který deník FORUM 24 zveřejní v neděli, potvrdil, že situaci řeší.
„Nechal jsem věc prověřit, což ještě běží. Je zjevné, že velké instituce inzerují průřezově, ale mou rolí jednoznačně bude to, abychom sledovali rovnoměrnost rozvržení inzerce, aby to nevyvolávalo výhrady a otazníky. Čekáme na kompletní podklady a určitě to kolegům poté řeknu,“ odpověděl Baxa na dotaz, zda se podobnými výdaji zabývá.
Ministr kultury ujišťuje, že podobná praxe během jeho působení rozhodně nebude normou. „Na základě definitivních výsledků šetření přijmeme případně další opatření. Každopádně se za mého ministrování nebude zvýhodňovat jen médium jednoho majitele,“ uvedl Baxa.
Z analýzy vyplývá, že Česká filharmonie zaplatila, případně ještě zaplatí od roku 2018 společnosti Mafra 15 milionů korun. První smlouva, jak zveřejnil Týdeník FORUM, byla uzavřena 25. ledna 2018, kdy ministerstvo kultury v první vládě Andreje Babiše řídil nestraník za hnutí ANO Ilja Šmíd. Smlouva činí 1 060 058 korun a zahrnuje čtyři inzeráty v deníku Metro, tři PR články na webu praha.idnes.cz, čtyři inzeráty v Lidových novinách (Praha) a kombinaci inzerátů v pátečních Lidových novinách a čtvrteční MF DNES. Dále částka obsahuje roční předplatné 90 kusů Lidových novin.
Druhá smlouva vznikla 24. června 2019 za ministra Antonína Staňka z ČSSD a je podepsána na částku ve výši 7 891 235 korun. Tyto peníze Česká filharmonie zaplatila za inzerci v MF DNES, v Lidových novinách, deníku Metro, týdeníku 5plus2 a za komerční přílohy v MF DNES a v Lidových novinách. Česká filharmonie také nakoupila 110 kusů předplatného MF DNES a 111 kusů předplatného Lidových novin. Další komerční přílohy objednala v Mafře Česká filharmonie dodatkem ke smlouvě z 28. května 2020, kdy byl ministrem další sociální demokrat Lubomír Zaorálek. Z registru smluv vyplývá, že poslední komerční příloha v Lidových novinách byla vytištěna 30. dubna 2021.
V Mafře během let 2018–2020 utratilo peníze celkem 377 veřejných institucí. Jedná se o částku 140 milionů korun. Kromě České filharmonie největší položky najdeme u krajů, které v té době vedli zástupci hnutí ANO, případně také u konkrétních ministerstev.
Pro představu – ministerstvo zdravotnictví vedené hnutím ANO nakupovalo v Mafře za 388 tisíc korun. V registru smluv lze nalézt dvě smlouvy týkající se nákupu inzerce. První byla uzavřena v lednu 2020 na částku 84 700 s DPH. Jde o inzeráty v týdeníku 5plus2 a v deníku Metro. Druhá se týkala kampaně v souvislosti s vakcínou proti covidu-19 v MF DNES, Magazínu Víkend a Lidových novinách za 197 tisíc korun.