Konečně! Po více než 20 letech se snad ještě letos začne stavět poslední desetikilometrový úsek naší páteřní dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) totiž zamítl všechny rozklady proti této stavbě. Jeho rozhodnutí je pravomocné, stavební povolení platí, a za tři roky by tak měla být kompletně dokončena dálnice mezi Prahou, Brnem a Ostravou, třemi největšími městy České republiky.
Patří to k úspěchům vlády Petra Fialy, protože po více než dvaceti letech nejrůznějších obstrukcí a odkladů se ledy nakonec hnuly. Pětikoaliční kabinet hodlá urychlit výstavbu nových dálnic, k jeho prioriotám patří Pražský okruh, již zmíněná „dé jednička“ a také D 35, tolik potřebné druhé dálniční spojení mezi Čechami a Moravou, po jejímž dokončení se urychlí doprava mezi Ostravou, Olomoucí a Prahou a uleví se také silně zatížené trase mezi Brnem a hlavním městem, kde by podle dopravních odborníků mohl klesnout provoz až o třetinu.
To je správný přístup. K důležitým dálničním spojením, která by měla být co nejdříve dokončena, pak dále patří dálnice D3 mezi Prahou, Českými Budějovicemi a Rakouskem a rovněž D52 mezi Brnem a Mikulovem s pokračováním do Vídně. V tom druhém případě zbývá na našem území postavit už jen něco málo přes třicet kilometrů. Obě zmíněné trasy jsou důležité pro kvalitní silniční spojení s Rakouskem, Chorvatskem a dalšími jihoevropskými zeměmi.
Stavby dálnic jsou ostře sledované veřejností, lidé jsou nespokojeni s tím, že se nové úseky staví pomalu a auta zůstávají stát v kolonách na nevyhovujících starých silnicích.
Dálnice rovněž oživují českou ekonomiku, protože jejich existence bývá podmínkou pro potenciální investory, k jejichž klíčovým požadavkům často patří, aby do místa, kde chtějí postavit továrnu, vedla dálnice. V opačném případě si vyberou jinou lokalitu. Takové investice přitom přinášejí stovky až tisíce pracovních míst, což je zvláště pro některé méně rozvinuté regiony velkým přínosem.
Velmi důležitá je také otázka bezpečnosti, protože na dálnicích dochází k méně dopravním nehodám než na klasických silnicích. Bývá na nich také méně mrtvých a raněných. To všechno jsou nezanedbatelné plusy.
Je tedy nutné, aby Fialova vláda urychlila dálniční výstavbu, protože jí to navíc může přinést cenné politické body a zvýšení popularity u veřejnosti, což v současné těžké době naléhavě potřebuje.
I v tomto případě však platí výtka, která je pro současnou vládnoucí pětikoalici typická. Ona bohužel neumí prodat svoje úspěchy. Proto by měla výrazně zlepšit svoji propagaci, svoje PR. Babišův exministr dopravy a mnohoobročník Havlíček už by v tomto případě vydával bombastická prohlášení, jak pomohl Přerovu zbavit se aut, jak to teď všechno bude skvělé, a tak dále.