Ministerstvo financí vneslo pod záminkou přístupu daňových orgánů k informacím pro boj proti praní peněz do novely daňového řádu masivní prolomení advokátní mlčenlivosti. Zatímco evropská směrnice o výměně informací měla pouze řešit výměnu informací o některých podezřelých transakcích mezi členskými státy, ministryně financí Alena Schillerová a její drábové směrnici zneužili k tomu, aby daňové orgány mohly vyžadovat údaje a dokumenty, které jsou kryty advokátním tajemstvím.
[ctete postid=“187930″ title=“Ztráta práva na bankovní tajemství. Piráti, ANO, SPD a KSČM prosadili další skandální návrh“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/01/schillerova-385×230.jpeg“ excerpt=“Rozpočtový výbor doporučil sněmovně schválit směrnici, která nadále rozšiřuje “ permalink=“http://forum24.cz/ztrata-prava-na-bankovni-tajemstvi-pirati-ano-spd-a-kscm-prosadili-dalsi-skandalni-navrh/“]187930[/ctete]
Ministerstvo financí zdůvodňuje potřebu tak neúměrného zásahu mimo jiné potřebou boje proti daňovým podvodům. Jenže tím získá bez jakéhokoli omezení informace, které policie při vyšetřování trestné činnosti může získat pouze se souhlasem státního zástupce, respektive předsedy senátu ve stadiu řízení před soudem. Orgány daňové správy nemají suplovat činnost orgánů činných v trestním řízení, a je nepředstavitelné, aby jakýkoli správní orgán měl větší pravomoci než orgány činné v trestním řízení.
Přitom už dnes je možné od advokátů, notářů i daňových poradců získat informace podle legislativy proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Shromažďování údajů o identifikaci a kontrole klienta je součástí těchto opatření, údaje jsou však sdělovány Finančně analytickému útvaru MF pouze tam, kde právníci mají za to, že jde o tzv. podezřelý obchod. V ostatních případech si údaje ponechává a nadále je vůči nim povinností mlčenlivosti vázán, takže k prolomení dochází opravdu výjimečně, přičemž trestní řízení již od fáze přípravného podléhá relativně výraznému soudnímu dohledu a zároveň pevným pravidlům nakládání s těmito informacemi. K prolomení profesního tajemství tak může dojít pouze na základě soudního rozhodnutí, v zákonem přesně specifikovaných případech zvláštní závažnosti, a pod dalšími kontrolními prvky. Takové atributy ochrany práva garantovaného ústavním pořádkem předkládaná vládní novela úplně postrádá.
Vláda v demisi by měla mít mandát pouze k tomu, aby zajistila nezbytnou implementaci evropské legislativy, a ne aby transpozici zneužívala k estébáckému šmírování a k neústavnímu zasahování do ústavně chráněných práv. Ti, kteří dnes tleskají, že si stát konečně posvítí na lumpy, které kryjí jejich advokáti, by si měli uvědomit, že si k nim zítra může přijít stát i pro informace o nich.