
Bývalý europoslanec Jan Zahradil, expremiér Mirek Topolánek FOTO: Profimedia / ODS / FORUM 24
FOTO: Profimedia / ODS / FORUM 24
Expremiéra a někdejšího šéfa občanských demokratů Mirka Topolánka nenechalo chladným chování bývalého europoslance Jana Zahradila. Ten na sociální síti zkritizoval v úterý představenou kampaň koalice SPOLU s tím, že se ponese v duchu nezodpovědného populismu. Topolánek jeho slova označil za žvást. Podle bývalého ministerského předsedy stojí Zahradil „neomylně na temné straně síly“.
„Po včerejšku je bohužel jasné, že kampaň koalice SPOLU se ponese v duchu nezodpovědného populismu. Bude se jen strašit: Putin nás chce obsadit, Trump nás zradil, opozice je zaprodaná. Cíl: vyděsit co nejvíc voličů, kteří pak doběhnou k urnám a v obavách jim to nahází,“ napsal ve středu na sociální síti někdejší europoslanec Jan Zahradil, který v minulém týdnu oznámil konec v ODS.
Podle něj koalice SPOLU „zničí poslední zbytky společenské soudržnosti a vyhloubí příkopy“. „Za tohle se fakt stydím. To je kampaň pro tříprocentní zoufalce z TOP 09, ne pro kdysi sebevědomou ODS. A věřím, že většina voličů na to neskočí,“ dodal Zahradil.
Jeho výroky nenechaly chladným expremiéra Mirka Topolánka. „Aha. A budou volit koho? Ty tvoje Motoristy? Nebo ještě větší šmejdy? Po tolika letech v evropské realpolitice vybliješ takový žvást?“ vpálil Zahradilovi ve čtvrtek. „Vrcholný pragmatik tvého typu dobře ví, že volíš mezi větším a menším zlem. Ty jsi neomylně na temné straně síly. Že ťa haňba neobšústne,“ doplnil ostře bývalý ministerský předseda.
Není to poprvé, co se Topolánek do dnes již bývalého europoslance ostře pustil. Když se Zahradil v roce 2023 pochlubil schůzkou s čínským velvyslancem v Česku, expremiér se za něj veřejně omluvil. „Už jsem se mnohokrát omluvil za sebe a za řadu dalších. Dnes se musím omluvit i za Jana Zahradila,“ reagoval na příspěvek tehdejšího europoslance. „To je fakt síla,“ doplnil Topolánek před dvěma lety. Zahradilovi pak ještě vpálil, že díky němu sedí v Evropském parlamentu. „Byl jsi můj první místopředseda, založil jsem ti s Davidem Cameronem (bývalý britský premiér, pozn. red.) frakci a pomohl ti dostat se do Evropského parlamentu,“ napsal expremiér.
Teď je čas stát na správné straně
Koalice SPOLU spustila novou kampaň v úterý, podle předsedů ODS, TOP 09 a KDU-ČSL má přinést svěží vítr do české politiky. Ještě před tím podepsali lídři koaliční smlouvu pro letošní sněmovní volby. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) by v posledních čtyřech letech řada opatření a návrhů nevznikla, pokud by SPOLU nebylo ve vládě.
„Představa, že ve vládě nyní sedí hnutí ANO třeba s SPD nebo komunisty, je opravdu mrazivá,“ řekl. Stát by se podle něj zadlužoval, nezkrotil inflaci, nevznikla by důchodová reforma, občané by měli problémy v energetické krizi.
„Nejsme bez chyby, nepodařilo se nám zdaleka všechno, co jsme chtěli. Mezi našimi voliči jsou i ti, které jsme zklamali. Jsme si toho vědomi a mrzí nás to,“ připustil Fiala. „Teď je čas stát na správné straně,“ zdůraznil.
V koaliční smlouvě strany podepsaly, že přikročily ke společné kandidatuře, protože současná politická situace vyžaduje více než kdykoliv předtím mimořádnou spolupráci demokratických stran. Chtějí zachovat a prohlubovat základní parametry fungující demokratické svobodné společnosti. Jako prioritu vidí zajištění bezpečnosti občanů a obrany země.
VIDEO: Koalice SPOLU představila kampaň
VIDEO: Koalice SPOLU / se souhlasem
SPOLU zároveň v úterý představilo sedm programových pilířů: bezpečný stát, dostupné bydlení a podpora výstavby, hospodářský růst a ekonomická prosperita, moderní školství, rozvoj efektivního státu, rozvoj venkova a informačně propojené zdravotnictví.
Vizuál kampaně od „Obamova“ designéra
Nová kampaň koalice SPOLU se objeví na outdoorových nosičích, zpravodajských serverech a na sociálních sítích. Její nejsilnější devízou je podle stran celkové vyznění – „neútočí, ale vyzývá k dospělé a kompetentní volbě“. „V éře instantních gest, selfíček a prázdných sloganů si vybíráme těžší cestu: oslovit voliče, kteří přemýšlejí. Ukazuje se, že i v kampani se dá komunikovat s respektem, nadhledem a vizí,“ popsal šéf volebního štábu SPOLU a ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).
Koalice pro kampaň zvolila pro ni neobvyklé barvy, a to výraznou zelenou, meruňkovou a šedobílou (off-white). Změna barevnosti loga a jeho grafické zjednodušení podle koalice symbolizuje posun směrem k jednotě a jasnosti. „Vybraná barevnost slouží jako vizuální vyjádření vitality, stability a současného přístupu. Společně tvoří moderní, pozitivní a sebevědomý vizuální jazyk, který bude koalici SPOLU odlišovat,“ věří Stanjura.
Kdyby před čtyřmi lety koalice SPOLU nevyhrála parlamentní volby, situace v České republice by dnes nejspíše vypadala úplně jinak.
— Petr Fiala (@P_Fiala) March 25, 2025
Deficit veřejných financí naší země by nebyl zpátky pod třemi procenty HDP, tedy v rámci Maastrichtských kritérií. Pod vládou hnutí ANO by v tomto… pic.twitter.com/tTdwF5Yk9Q
Na vizuální podobě kampaně se podílela výrazná tvář světového grafického designu Pavel Fuksa, který pracoval například pro řadu globálních firem nebo pro někdejšího amerického prezidenta Baracka Obamu.