
Petřínská lanovka FOTO: Anna Marešová designers / Se souhlasem
FOTO: Anna Marešová designers / Se souhlasem

Nová lanovka s nejmodernějším designem a osvětlením vyrazí na pražský Petřín příští léto, informoval vedoucí odboru komunikace pražského dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík. Zato stavba metra D se vlivem různých sporů a odvolání opozdí o několik let.
Lanovka nabídne cestujícím velká okna i na stropě a čtyři oddíly se samostatnými vstupy s kapacitou až 120 stojících cestujících. Když se budou dvě lanovky míjet, jedna na druhou „mrkne“ a její interiérové osvětlení zčervená. Podobu nových vozů od firmy Anna Marešová designers ocenila i mezinárodní porota prestižní soutěže German Design Award a udělila jim v aktuálním ročníku 2025 v kategorii Letectví, námořnictvo a železnice titul Excellence Product Design.
„Zhotovitel nyní buduje zařízení staveniště, staví jeho oplocení a následně začne samotná rekonstrukce drážního tělesa, která potrvá 12 měsíců. Paralelně s tím bude vysoutěžený dodavatel vyrábět nové vozy. Poté, co bude postaveno nové drážní těleso a vyrobeny nové vozy, budeme potřebovat cca 5–6 měsíců na jejich homologaci, než budeme moci začít jejich zkušební provoz s cestujícími. Předpokládáme, že první cestující se svezou nejdříve v létě 2026,“ řekl Šabík deníku Forum 24.
Výstavba metra D se ale zpozdí. „Příčinou zpoždění výstavby druhého úseku metra D od stanice Obrachtova po Nové Dvory jsou řízení na ÚOHS, na který se obrací neúspěšní uchazeči. V zásadě se jedná o formu konkurenčního boje, ve kterém uchazeči využívají veškeré nástroje, aby v zadávacím řízení uspěli,“ popsal Šabík.
Původně se psalo o zahájení provozu metra D v roce 2029. Nyní se ale předpokládá, že v roce 2031 dorazí na Libuš, pokud DPP bude moci letos dokončit veřejnou zakázku a začít stavět druhý úsek metra D. Depo Písnice bude ještě později, v roce 2034, kvůli majetkoprávnímu vypořádání pozemků v této lokalitě.
Metro rychleji nepojede
Supermoderní metro bude plně automatické, tedy bez strojvedoucích. K vyšší rychlosti to ale zřejmě nepovede. Vlaky dnes podle DPP jezdí maximální rychlostí 80 km/h. Jedná se o mezistaniční úseky, kde rychlost není snížena např. profilem tratě (oblouky, traťové spojky) nebo nějakými pracemi. Na tuto rychlost byly tratě pražského metra naprojektovány a postaveny. V mnoha případech jsou stanice tak blízko u sebe, že plně obsazená vlaková souprava by se na této vzdálenosti na vyšší rychlost ani nerozjela. Předpokládá se, že na lince D bude vlak jezdit také rychlostí 80 km/h.
„Energeticky nedává smysl, aby se vlak rozjížděl např. na rychlost 90 km/h a hned po jejím dosažení musel brzdit kvůli dojezdu do další stanice. Nicméně výsledný návrh dopravního systému včetně provozní rychlosti souprav metra bude předmětem diskuzí s dodavateli v jednací fázi veřejné zakázky, rovněž s přihlédnutím i k jejich odborným zkušenostem a doporučením z realizací obdobných projektů,“ upozornil.
V tuto chvíli probíhá veřejná zakázka formou soutěžního dialogu na dodavatele automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D, konkrétně její první, kvalifikační fáze. Kdo bude dodavatelem vlaků, se zatím neví.
Jestli někdy povede metro na letiště, je ve hvězdách. Šabík naznačil, že se mluví o pokračování trasy metra D ze stanice Náměstí Míru na Hlavní nádraží a Náměstí Republiky. „Nicméně kam přesně linka D povede směrem do centra a dál, je v tuto chvíli na Institutu plánování a rozvoje HMP (IPR) a výsledcích jeho studií,“ dodal.