Financování prezidentských kampaní by mělo být transparentní. Každý kandidát je povinen založit si transparentní účet, který zaregistruje na Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí (ÚDHPSH). Tím veškerá povinnost k průhlednosti kampaně končí. Kandidáti totiž kampaň z účtu financovat nemusí, řekl deníku FORUM 24 František Sivera z dohledového úřadu, který má na starost zajištění a kontrolu legálnosti a transparentnosti kampaní. Právě tento fakt se nyní hodí Andreji Babišovi, který má účty dva. A úřad s tím neudělá nic.
„Kandidát má povinnost si zřídit transparentní účet, víc zákon neříká,“ uvedl František Sivera, který je na ÚDHPSH pověřen koordinací kontrol volby prezidenta a voleb do Evropského parlamentu, k povinnosti kandidátů provádět transakce přes své účty zřízené ke kandidatuře. V průběhu volební kampaně by měl být každý kandidát transparentní, ovšem prezidentská volba je podle něj v tomto směru „liberálnější“. Zákon ani nezakazuje, aby za kandidáta hradil výdaje někdo jiný. „Samozřejmě to vede k tomu, že informace o výdajových aktivitách kandidátů jsou v průběhu kampaně u někoho trochu skryté,“ posoudil důsledky volnějších pravidel. Z hlediska transparentnosti je to tedy podle něj složitější.
Dva účty Andreje Babiše
Možnosti nevyužívat transparentního účtu využil Andrej Babiš. Ten na své jméno zařízený transparentní účet má a splnil tedy povinnost danou zákonem, ale výdaje na jeho prezidentskou kampaň na něm nejsou. Na účet přichází v podstatě jen zanedbatelné částky se vzkazy pro obžalovaného expremiéra. Transakce spojené s prezidentskou kampaní totiž probíhají, od 24. listopadu, na transparentním účtu, který pro prezidentskou kandidaturu vytvořilo hnutí ANO.
„Zákon nezakazuje, aby financování kampaně dělal podporovatel, a když to dělá z jiného transparentního účtu, zákon tomu nebrání,“ okomentoval kroky Andreje Babiše František Sivera s tím, že výdaje na Babišovu kampaň hnutí ANO ztransparentňuje a není v postupu nic, co by v této chvíli odporovalo zákonu. Andrej Babiš bude tedy muset po skončení volební kampaně předložit ve své zprávě o financování platné plnění od hnutí ANO. „Pro nás bude podstatné to, že budeme kontrolovat i hnutí ANO. Teď se k tomu nedá nic říct. To bude možné, až budeme mít zprávu o účetnictví, po analýze a kontrole,“ řekl.
Transparency International aktuálně monitoruje Babišův oficiálně zaregistrovaný účet, na kterém neprobíhají žádné transakce. „Proto uvažujeme o tom, že monitoring přesměrujeme na transparentní účet hnutí ANO, který však není registrovaný u dohledového úřadu,“ uvedl ředitel české kanceláře TI Ondřej Kopečný. „Z našeho pohledu se může jednat o porušení zákona, protože kandidát má povinnost, aby veškeré příjmy a výdaje probíhaly na registrovaném účtu, což se v tomto případě neděje,“ dodal.
Problémy v legislativě
Financování prezidentských kampaní monitoruje společnost Transparency International. Podle Ondřeje Kopečného má současná legislativa několik výrazných nedostatků. Tím hlavním je, že v zákoně není jasně formulována odpovědnost za vedení kampaně a její financování. „Do roku 2016 existovala povinnost kandidáta zřídit volební výbor, jehož členové odpovídali za financování volební kampaně, což významně ztěžovalo možnost zakrýt zdroje a výdaje financování kampaně. Tento institut však s novelou zákona v roce 2016 zmizel,“ vysvětlil ředitel s tím, že podle současné úpravy může kandidát tvrdit, že kampaň nevede, ale vede ji za něj jiná právnická osoba, na kterou se ovšem nevztahuje volební zákon. „Nemusí tak mít například transparentní účet a podobně,“ dodal. V minulé volbě této mezery využil Miloš Zeman ke skrytí sponzorů své volební kampaně. Dalším problémem současného zákona je podle Kopečného skutečnost, že umožňuje financování prezidentské kampaně ze zahraničí. U jiného druhu voleb toto možné není.
Podle Františka Sivery z ÚDHPSH kontrolu také komplikuje skutečnost, že zákon jasně nestanovuje, jak má být údaj na transparentním účtu interpretován. „To znamená, že z popisu položky na transparentním účtu často neobjevíte, co bylo vlastně uhrazeno,“ vysvětlil s tím, že by bylo lepší, kdyby každá aktivita byla na transparentním účtu zapsána v tom okamžiku, kdy se uskuteční, a byla jasně popsána. Momentálně to tak ovšem není.
„Někteří kandidáti to dělají, popis operace využívají a specifikují výdaj. To jsou ti, kteří chtějí být hodně transparentní. Ti, kteří to nedělají, tak zákon neporušují, ale transparentnost se tam ztrácí,“ okomentoval Sivera. „Dali jsme návrhy, že by se v zákonech mělo něco změnit, ale to je na debatě těch, kteří k tomu mají kompetenci,“ řekl s odvoláním na zákonodárce.
Průběžná kontrola financování kampaní
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí provádí kontrolu financování po volbách. Průběžnému monitoringu se podle Františka Sivery úřad věnuje, ale není to jeho povinnost. Zákon totiž nestanovuje pravidla pro průběžné financování prezidentských kampaní. „Je v něm uvedeno, že kandidát je povinen založit účet a tento účet a finanční prostředky na něm pak slouží k financování volební kampaně. Tečka, víc tam není,“ odpověděl Sivera na otázku, proč kandidáti nemusí zveřejňovat na svých transparentních účtech příjmy a výdaje na kampaně průběžně.
Míní, že zveřejňování transakcí má řadu problémů. Ty se týkají například plateb na fakturu, které mají delší splatnost, tudíž se výdaje neprojeví ihned po realizaci. Průběžné kontroly také znesnadňuje možnost financování kampaně podporovatelem kandidáta. Seznam dárců a podporovatelů jsou totiž kandidáti povinni zveřejnit až tři dny před volbami.
Transparency International provádí průběžný monitoring financování v rámci projektu Transparentní volby. Vyzývají kandidáty a kandidátky k tomu, aby byli transparentnější i nad rámec legislativy a zveřejňovali některé informace, týkající se například dárců, dříve, než ukládá zákon. „Rovněž po nich žádáme, aby zveřejňovali i některé informace, které po nich zákon nevyžaduje, ty však výrazně zvyšují transparentnost kampaně. Jde zejména o zveřejňování subdodavatelů, seznamu volebních akcí, volebního týmu a nově i plánovaného týmu prezidentské kanceláře,“ vysvětlil Ondřej Kopečný.
Ředitel české kanceláře TI podotkl, že by bylo možné uvažovat o zkrácení tříměsíční lhůty, kterou kandidáti mají na předložení vyúčtování kampaně. „Velký odstup totiž způsobuje, že velká část prostředků se vyplácí až po volbách. Občan se tak sice dozví, kdo kampaň financoval, už se však nedozví, komu peníze za kampaň šly. Ze zkušenosti ze zahraničí víme, že vyúčtování kampaně se dá zvládnout i za měsíc,“ řekl.
Změny ve vedení ÚDHPSH
Ve vedení ÚDHPSH má dojít v průběhu prezidentských kampaní ke změnám. S koncem roku vyprší šestiletý mandát předsedovi úřadu Vojtěchu Weissovi a v prvním čtvrtletí roku 2023 pak skončí mandáty zbylých čtyř členů vedení. Podle Františka Sivery to nebude problém a hodnocení financování prezidentských kampaní se změny nedotknou. „V tuto chvíli podnikáme kroky, aby se v lednu dalo navázat a pokračovat. Možnosti, které máme, se snažíme využít naplno a myslím si, že by to neměl být problém,“ odpověděl na dotaz.