V polovině března se naplno rozběhly zkoušky nové inscenace Marta, za kterou stojí osvědčený tvůrčí tým v čele se scenáristkou a producentkou Danielou Sodomovou a režisérkou Adélou Laštovkovou Stodolovou. Divadelní recitál k 80. narozeninám Marty Kubišové tak zdárně spěje k premiérám, které se uskuteční 9. a 12. června na Letní scéně Musea Kampa. Ta letos bude patřit nejen novince Marta, ale také úspěšným inscenacím Meda a Werich. Například 5. srpna to pak bude jedinečný koncert Václava Neckáře a Bacilů v doprovodu smyčcového kvarteta a 2. září vystoupí Ondřej Havelka a jeho Melody Makers.
Přípravy divadelního recitálu Marta nabírají na intenzitě. Scénáře už mají v rukou představitelky hlavní role Hana Holišová a Berenika Kohoutová a také Sára Sandeva se Zuzanou Stavnou alternující roli Heleny i oba Vaškové – Jan Cina a Denis Šafařík. Své party se pilně učí rovněž herci a zároveň výteční muzikanti, kteří se na jevišti sejdou v jedné v kapele. Jsou mezi nimi například Václav Kopta, Igor Orozovič, Vojtěch Havelka, Pavel Neškudla, Daniel Šváb, Rozálie Havelková, Anežka Hessová, Jan Meduna či Petr Stach.
V inscenaci inspirované životním příběhem Marty Kubišové zazní vedle dalších hitů také ikonická Modlitba pro Martu z roku 1968, která bohužel v těchto dnech opět nabývá na aktuálnosti.
„S příběhem Marty Kubišové jsem strávila mnoho času a její písně byly krásným studijním materiálem k historickým událostem, které mne vrátily do nesvobody a nelidskosti tehdejší doby. Vůbec jsem si neuměla představit, že se jednoho dne vzbudím a budu jim tolik rozumět v kontextu událostí dnešních dní. Myslím, že je to to nejpodstatnější, co jsem zatím napsala, a taky je pro nás tvůrce moc důležité, aby toto představení vidělo co nejvíce lidí. ‚Ať mír dál zůstává…‘! Kdy už tato píseň přestane být aktuálním protestsongem?“ pokládá řečnickou otázku scenáristka a producentka Daniela Sodomová.
„Jsem nerozhodný člověk a nad každou nabídkou se kroutím jak žížala. V tomhle případě, i když mi to diář spíš zakazoval, jsem měl uvnitř takové to: ‚Ale sakra, já to chci dělat.‘ A takovou pozitivní intuici mívám málokdy. Připadlo mi to samozřejmé už proto, že jsem měl tu možnost s paní Martou zpívat na jevišti i kouřit v zákulisí. Další hlásek ve mně škemral, že chce konečně zkoušet s Adélou Stodolovou Laštovkovou. A třetí muzikantský hlas křičel: ‚To bude super, hrát v kapele plné kámošů songy Kubišky. A ještě k tomu pod letním nebem. Po karanténě a všech negativních událostech – tohle zavání dobrou energií!‘ Zároveň ten příběh – přestože ukazuje jeden dramatický osud – rozviřuje myšlenky týkající se naší historie, národního charakteru a charakteru každého z nás. Jak bych se choval já? Nikdo nikdy nic neví,“ sdílí své osobní dojmy také Igor Orozovič.
Kapelníkem, skladatelem a autorem aranží v divadelním recitálu Marta je Petr Zeman. S herci, kteří v představení tvoří kapelu, se setkává na zkouškách už téměř měsíc a mimoto se na jevišti zhostí role bubeníka. „Moje úloha v tomto krásném projektu je, mimo skládání několika scénických skladeb, hlavně aranžování originálních písní paní Kubišové pro živou kapelu. Jde mi především o to, aby skladby, původně napsané pro velké orchestry, zněly v plné kráse a síle i v našem redukovaném obsazení o osmi lidech. Mám upřímnou radost z toho, že se utvořil tak skvělý tým herců–muzikantů, kteří mají v sobě neuvěřitelné nasazení a zápal. Společně se s těmi pár nástroji den ode dne blížíme k tomu velkému orchestrálnímu zvuku. Je to dlouhá cesta, ale je to radost,“ říká ke své práci na inscenaci.