Stojím si za tím a nelituji toho, říká i deset let po zveřejnění kontroverzních karikatur proroka Mohameda, které vyvolaly bouře v islámském světě, tehdejší editor kulturní rubriky dánského deníku Jyllands-Posten Flemming Rose. Muslimové se tehdy podle něj snažili Dánsku vnutit svá tabu, což odmítá a přirovnává k praktikám mafie. Pokud by západní společnost přistoupila na tato pravidla, nemohla by si dělat legraci třeba ani z Karla Marxe – proroka levice, prohlásil v Praze dánský novinář a mezinárodně známý obhájce svobody projevu.
„Jediné právo, které byste neměli mít v demokracii, je právo nebýt uražen,“ tvrdí Rose, který dnes vede zahraniční rubriku dánského listu. „Jestliže máme ve společnosti rozmanitost, musíme očekávat, že bude rozmanitost i ve způsobu projevu, i když by to bylo urážlivé pro některé členy této společnosti,“ soudí. V nadsázce navrhuje, aby současná multikulturní společnost šla na „školení v necitlivosti“. „Jestliže má existovat svoboda projevu, musíme všichni mít tlustší kůži,“ říká autor knihy Tyranie mlčení, v níž sporné karikatury také otiskl.
Za hranici svobody projevu považuje tento původním vzděláním rusista a dlouholetý moskevský korespondent nabádání k násilí. Za nejdůležitější v přístupu ke svobodě slova pokládá toleranci, kterou u části evropských muslimů postrádá.
„Muslimové v Evropě si sami musí vypracovat určitý koncept, jak přistupovat k rouhání, a musí se naučit toleranci,“ míní. „Potřeba tolerantnosti se přitom vztahuje k příjemci projevu. Není to Charlie Hebdo, kdo je netolerantní, když zveřejní karikatury Mohameda, ale jsou to ti, kteří zabili jeho novináře,“ připomněl lednový teroristický útok na redakci francouzského satirického časopisu, který měli na svědomí dva muslimští radikálové. Zahynulo při něm tehdy 12 lidí včetně kreslířů.
Zveřejnění karikatur Mohameda ve francouzském magazínu Rose hájí stejně jako jejich publikování v jeho domovském listu Jyllands-Posten v roce 2005. A to i navzdory faktu, že mu přineslo život pod ochranou policie. Také jeho středeční vystoupení v Goethově institutu v Praze se odehrálo za silného dozoru bezpečnostních orgánů.
Zdůraznil v něm, že respektuje islám a na jeho svatých místech ctí pravidla muslimů. „Pokud ale mimo tato svatá místa po mně požadují, abych já jako nevěřící se podřizoval jejich tabu, tak po mně nechtějí úctu nebo respekt, ale chtějí, abych se podřídil. A to je v rozporu s principem liberální demokracie. O to šlo i v naší dánské debatě, kdy se nám někteří muslimové snažili vnutit svá tabu,“ přiblížil Rose diskuze o zveřejnění karikatur v Dánsku před deseti roky, které muslimové odmítali jako urážku svého náboženství. „Možná je to podobný princip jako u mafie, že když ji nerespektujete, tak vás zabije,“ dodal.
Pokud by společnost na požadavek muslimů přistoupila, podle sedmapadesátiletého Dána by to znamenalo, že by se nesměly zveřejňovat ani karikatury Buddhy, Ježíše Krista nebo Mojžíše, kteří jsou také proroky světových náboženství. „Jestliže chcete být ve světské společnosti důslední, tak se musíte soustředit i na nevěřící a nemůžete zesměšňovat ani Karla Marxe, protože je to prorok marxismu, nebo Adama Smithe – proroka volného trhu,“ uvedl. „Jestliže půjdeme tímto směrem, tak se dostaneme do tyranie a ticha,“ varoval.