Mluvit o provazu v domě oběšencově? To je něco, čemu se zdatný komunikátor vyhne a i kdyby chtěl, provaz jako téma nechá stranou. Kór, když je oběšencem placený a v podstatě i řízený. Zdá se, že píšu nejasně? Ale ne, jen jsem použil prastaré rčení, které sedí jak gluteus maximus na hrnec, ve vztahu k tomu, co se přihodilo redakci iDnes.cz. 

Zanedlouho tomu bude třicet let, co českou politickou scénou otřásla „aféra Bartončík“. Šlo o to, že před prvními svobodnými volbami v roce 1990 na předsedu Lidovců Josefa Bartončíka prasklo, že docela dlouho spolupracoval s komunistickou StB. Jeho spis byl sice někdy v prosinci skartován, tedy přesněji řečeno spálen na hromadě jiných spisů v čistící akci, kterou nařídil šéf estébáků Aloiz Lorenc. 

Jenže další dokumenty spolupráci dokazovaly a prezident Havel doporučil Bartončíkovi, aby ten složil funkci i poslanecký mandát. To prý předseda slíbil, ale neučinil. Takže ve Federálním shromáždění vystoupil Jan Ruml a fakta zveřejnil. Tehdejší ČSL tento fakt ve volbách dost poškodil, ale na druhou stranu přivodil výměnu vedení strany a její následnou transformaci na zcela demokratický subjekt.

iDnes.cz, zpravodajský portál skupiny Mafra, patřící do holdingu Agrofert, přinesl v pátek 17. května vcelku rozsáhlý materiál o této aféře. Vytáhli Bartončíka týden před volbami do europarlamentu. Pamětníkovi je nasnadě, aby s vyvalenýma očima položil repliku z filmu Pelíšky: „A komu tím prospějete, co? Druhé straně?“

Naznačují snad redaktoři, editoři, zástupci i šéfredaktor, že je zde nějaká paralela? Chtějí říct – sakryš, už nás nebaví, že pořád musíme plédovat za ANO, plné estébáků a komunistů, za hnutí, řízené agentem StB a bývalým komunistou? Chtějí snad dát najevo, že dobře vědí, jak premiér ve skutečnosti redakce Mafry a směřování jejich článků řídí, i když se zaklíná tím, že nikoliv, protože vše předal svěřeneckému fondu?

V redakci Fóra 24 vedeme dlouhodobou diskusi na téma Profesionalita redaktorů českých médií. Hledáme odpovědi na to, proč v posledních několika letech kvalita tiskových i elektronických médií upadá. Proč v redakcích často působí lidé nevzdělaní, pro práci profesionálního žurnalisty nekvalifikovaní. A jak se to pak projevuje na mediálních výstupech.

Ve světle těchto diskusí musím bohužel říci, že podle mého mínění se redakce iDnes nevzchopila. Mám za to, že redaktoři se nerozhodli postavit Andreji Babišovi čelem poukázáním na to, jak se kdysi politická i nepolitická veřejnost k estébákům stavěla. Nemám pocit, že by Mafra zaměstnávala novináře, kterým je vlastní profesní čest.

Ono to spíš vypadá na to, že si autoři i editoři vůbec neuvědomili, nakolik se publikovaným materiálem trefují do šéfa šéfů, do svého capa di tuti capi. Zdá se, že nyní už pověstná neprofesionalita a malost redakcí pod vedením Agrofertu a ANO opět úřadovala. Tudíž se možná budou divit ostré reakci ze strany AB.

Ale – jak strašně rád bych se mýlil. Jak nesmírně rád bych byl, kdyby se redakce skutečně pochlapila. Snad se toho jednou dočkám, ale zatím se holt musíme rvát o to, aby alespoň někde zůstávaly a fungovaly ostrůvky profesní a stavovské cti. Všem takovým držím palce. Ale vlastně i přes kritiku držím palce i těm od Babiše. Aby se jednou mohli sami sobě podívat do očí.

Revue Forum Banner