Z prezidentských kandidátů investují do kampaně na sociální síti facebook nejvíce podnikatelé Tomáš Březina a Karel Janeček. Vyplývá to z dat společnosti Meta, která jsou volně dostupná na internetu. Březina vložil do své reklamní kampaně za posledních 90 dní skoro 1,5 milionu korun, Janeček pak přes 800 tisíc. Vysoké částky do reklamy na profilu bývalého premiéra Andreje Babiše vkládá také hnutí ANO.
I když kandidaturu ještě Andrej Babiš oficiálně neoznámil a podle svých vlastních slov tak možná učiní až 28. října, hnutí ANO na sponzorování jeho příspěvků poslalo zhruba za poslední tři měsíce už přes půl milionu korun. Tyto výdaje ale nemusí být spojené přímo s prezidentskou kampaní. Sám Babiš totiž tvrdí, že jeho jízdy „obytňákem“ po krajích České republiky jsou kampaní k senátním a komunálním volbám, které se uskuteční letos na podzim.
Reklama z osobních peněz i financí spolků
Nelení ale ani ostatní kandidáti. Armádní generál ve výslužbě Petr Pavel za poslední tři měsíce do kampaně na facebooku vložil podobně jako bývalá rektorka Mendelovy Univerzity v Brně Danuše Nerudová přes 400 tisíc korun. U Petra Pavla se jedná konkrétně o částku 493 tisíc korun, Nerudová je na částce o zhruba 50 tisíc korun nižší.
Zatímco většina kandidátů si kampaň financuje z osobních peněz, generála Pavla sponzoruje spolek Pro bezpečnou budoucnost, který vznikl 16. prosince 2019. Jeho předsedou je generál Petr Pavel a statutárním zástupcem Radko Hokovský, výkonný ředitel organizace Evropské hodnoty a expert na vnitřní bezpečnost. Kampaň Andreje Babiše platí hnutí ANO, které do jeho propagace investovalo za poslední tři roky přes šest a půl milionu korun. To také znamená, že na českém facebooku není profil, který by byl za poslední tři roky sponzorovaný vyšší částkou.
Podobně jako generál Petr Pavel přistupuje k financování své kampaně také bývalý rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima. Částky za jeho kampaň jsou totiž fakturovány Společnosti ZFP s.r.o. Tu založil 23. března letošního roku sám Zima a je zároveň jejím jediným jednatelem. Za posledních 90 dní společnost zaplatila za sponzorování příspěvků na facebooku bývalého rektora nejznámější české vysoké školy přes 130 tisíc korun. Vypadá to ale, že jeho kampaň se teprve rozjíždí. V posledním týdnu se totiž výdaje vyšplhaly na 25 tisíc korun.
Facebook data o kampaních zveřejňuje na svých stránkách. Jedná se o odhadovanou celkovou částku, kterou inzerent utratil za reklamu na všech platformách společnosti Meta. Data můžou zahrnovat částky, které již byly vyfakturovány, i částky k vyúčtování, k jejichž zaplacení ještě nedošlo.
Vysoké výdaje úspěch ve volbách nezaručují
Kampaň vedená na sociálních sítích a výdaje s ní spojené ale nemusí být základem úspěchu v prezidentských volbách. I když Tomáš Březina a Karel Janeček investují nejvíce, favority nejsou. Červencový volební model agentury MEDIAN matematikovi Karlu Janečkovi přisoudil pouhých 3,5 procenta. Tomáš Březina má podporu ještě nižší a v průzkumech se jeho procentuální zisk hlasů ani neuvádí. Karel Janeček ale i přes nízký zisk hlasů v červenci má kde brát. Podle MEDIANU jeho volbu zvažuje až osm procent voličů. Ani to by ale nejspíš nestačilo pro postup do druhého kola voleb.
Největšími favority voleb jsou podle již zmiňovaného volebního modelu Andrej Babiš a generál Pavel. První jmenovaný by ve volbách, pokud by se konaly v červenci, získal 25,5 procenta hlasů, Pavel by za ním těsně zaostal o 4,5 procentního bodu. Třetí by se shodným ziskem 7,5 procenta skončili senátor Marek Hilšer a Danuše Nerudová.
I když má expremiér Babiš nejsilnější volební jádro, ve volebním potenciálu ho generál Petr Pavel převyšuje. Podle červencového modelu by navíc bývalý předseda vojenského výboru NATO v druhém kole Andreje Babiše porazil. Získal by 59,5 procenta hlasů. Čtvrtina respondentů ale stále není rozhodnutá, koho by v případě jejich postupu do druhého kola volila. Bylo by proto předčasné vyvozovat závěry o tom, kdo bude příštím prezidentem. Může navíc dojít také k tomu, že Andrej Babiš kandidovat vůbec nebude, v poslední době se spekuluje o tom, že by místo něj mohla být kandidátkou hnutí ANO bývalá ministryně financí Alena Schillerová nebo exministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček.