Desítky českých a čínských dětí, společně s prezidentem Milošem Zemanem a místopředsedkyní čínské Státní rady Liou Jen-tung, zhlédly ve středu na Pražském hradě pilotní díl nové série o Krtkovi a Pandě. Seriál vzniká pro čínskou státní televizi CCTV. Jeho vznik již dříve kritizovali někteří čeští filmaři a spolupracovníci Krtečkova autora Zdeňka Milera, který zemřel v listopadu 2011.
Zeman Krtka propagoval i při své loňské návštěvě Číny, kdy byl se svým protějškem přítomen podpisu smlouvy o filmové koprodukci. Premiéry pilotního dílu se na Hradě zúčastnila Milerova vnučka Karolína, která koprodukční smlouvu na projekt 52 nových dílů loni koncem října podepsala. „Pro mě osobně je tohle jeden z nejkrásnějších okamžiků mého života. Myslím si, že můj dědeček by byl na naši práci hrdý,“ řekla před promítáním. Poděkovala prezidentu Zemanovi a předsedovi česko-čínské komory Jaroslavu Tvrdíkovi.
Například skladatel hudby k večerníčkům o Krtkovi Vadim Petrov si nemyslí, že by Miler nové díly chtěl. „Vzniklá jedinečnost autorské symbiózy se nikým nedá napodobit. Vždy to už bude Krtek jiný, s jiným myšlením a egem. To vše si Zdeněk Miler jasně uvědomoval a nesčíslněkrát prohlásil, že si po své smrti nepřeje, aby v jeho díle bylo pokračováno,“ řekl již dříve Petrov.
Lokálně odlišný Krtek
Milerová s ním částečně souhlasí: „Nový Krtek není úplně stejný, ostatně děda si to nepřál, nechtěl, aby v jeho díle někdo pokračoval, považoval ho za uzavřené,“ řekla ČTK. Uvedla, že tvůrci se ale snažili udržet známé atributy filmového Krtka, byť v příbězích z Číny musejí být lokální odlišnosti. „Myslím ale, že tyto odlišnosti dnes české děti, které žijí ve více otevřeném světě než jejich rodiče či prarodiče, nevnímají jako něco cizorodého,“ míní Milerová. Zvědavá je na jedinou věc – jak se budou nové filmy s Krtkem líbit dětem.
Proti seriálu o Krtkovi a Pandě se ohradili také například místopředseda Asociace animovaného filmu Michal Podhradský nebo scenárista a profesor animované tvorby na pražské FAMU Jiří Kubíček. Milerová se při ohlášení projektu zaštiťovala tím, že se na něm podílí mezinárodní tým „včetně českých odborníků“. Podhradský ale uvedl, že o žádných neví.
Animovaný seriál v mezinárodní koprodukci společně natáčí čínská společnost CCTV Animation a česká společnost Little Mole Cartoon, jež patří Milerové. Spolu s ní do koprodukce vstoupil soukromý čínský investor, který působí i v Česku. Jeho jméno ale nebylo zveřejněno. Počítá se s 52 díly, které budou mít stopáž přibližně jako tuzemské večerníčky. S dokončením se počítá v úvodu roku 2016, kdy by se také filmy měly začít vysílat. Očekává se, že jen v Číně bude sledovat seriál na 300 milionů dětí i dospělých diváků.
Bude trojrozměrný
Krtek, který má ve filmu na rozdíl od původních Milerových kreseb trojrozměrnou podobu, najde v prvním dílu seriálu doma v Čechách ztracenou plyšovou hračku, medvídka pandu. Z textu na visačce se dozví, že pochází z Číny a snaží se s pandou skamarádit. Ta ale zůstává hračkou a po čase ji najde holčička, které na začátku vypadla z košíku jízdního kola. Pro Krtka je to impulz odjet do Číny a najít živou pandu. Prohrabe se na druhý konec zeměkoule a dostane se do pandí rodiny právě ve chvíli, kdy ta sleduje v televizi oblíbeného kresleného Krtka. Pandám dá český koláč, který přinesl v batohu, a rozhodne se zůstat v Číně. Celý díl pak zakončí píseň o tom, že „nejdůležitější je přátelství mezi námi“.
Pokud bude úspěšná první série, uvažuje se prý o tom, že by se druhá mohla odehrávat v Česku. Nové příběhy zatím píše tým čínské televize, výsledek vzniká po konzultaci s Prahou, říká Milerová. „Dětský divák má čisté srdce, pohádkové postavy mu pomohou vytvořit si představu o budoucím světě, ve kterém se všichni mohou mít rádi,“ dodává.
Koprodukční smlouva mezi CCTV a společností Little Mole Cartoon zaručuje, že vysílací práva budou mít obě strany, za českou stranu je hlavní vysílací partner Česká televize.