Podle deníku Kommersant byla při útoku na Kerčský most v říjnu 2022 použita „podomácku“ vyrobená bomba složená z tuhého raketového paliva. Síla exploze odpovídala výbuchu deseti tun TNT a v jejím důsledku se část mostu zřítila a navíc začal hořet cisternový vlak převážející palivo.
Deník Kommersant informoval o výsledcích průzkumu použitých výbušnin při útoku na Kerčský most v říjnu 2022. „Ukázalo se, že k vyhození nejdůležitější dopravní cesty v Rusku bylo použito improvizované výbušné zařízení o síle ekvivalentní 10 tunám TNT. Jeho základem nebyly průmyslové trhaviny, ale pevné raketové palivo ukryté v kotoučích polyetylenové fólie, které bylo v určitém bodě trasy odpáleno,“ popsal mechanismus exploze deník.
Jak podle Kommmersantu ukázalo vyšetřování, byla útočníky vyrobena improvizovaná vysoce výbušná puma „za použití průmyslově vyráběných komponentů“. Hlavní náplní byla směsná trhavina na bázi tuhého raketového paliva obsahujícího chloristan draselný nebo sodný a také jemné kovy. Výbušnina pak byla následně zamaskována polyetylenovou fóílií o síle přibližně 0,1 milimetru, která fungovala jako kamufláž celého zařízení.
Kommersant s odvoláním na zdroje blízké vyšetřovacímu týmu uvádí, že výbušnina byla maskována „jako fólie na 22 paletách o hmotnosti 22,7 tuny“ a odeslána začátkem srpna 2022 z Oděsy do bulharského města Ruse, odkud byla přepravena do gruzínského Poti a poté do arménského Jerevanu. Zde byl náklad proclen a byly tu také upraveny některé průvodní dokumenty.
Přes gruzínsko-ruskou hranici odcestoval náklad na kamionu značky DAF 4. října a o dva dny později byl náklad složen na jedné velkoobchodní základně v Krasnodaru. Zde byly palety s „fólií“ naloženy do jiného kamionu s přívěsem firmy International ProStar. Za volantem seděl ruský řidič Machir Jusubov, jenž o plánech na útok na most nevěděl. Podle dokumentů měl náklad odvézt do Simferopolu na okupovaném Krymu.
Ve chvíli, kdy v brzkých ranních hodinách 8. října projížděl přes Kerčský most, byla výbušnina aktivována. K aktivaci výbuchu byla použita trhavina na bázi hexogenu, pravděpodobně C-4 nebo PE-8. Tato rozbuška byla spuštěna signálem GPS na 156. kilometru úseku dálnice A-290 Novorossijsk-Kerč. Následkem exploze se zřítila dvě pole silničního mostu a 17 cisteren jedoucích jako součást nákladního vlaku č. 3208 po trase Taman-Džankoj začalo hořet.
V srpnu 2023 šéf SBU Vasilij Malyuk uvedl , že on a dva jeho důvěryhodní zaměstnanci se osobně podíleli na vývoji plánu výbuchu a jeho realizaci. Tehdy žádné bližší podrobnosti o akci neuvedl, jen zmínil, že se SBU podařilo deaktivovat ruské systémy elektronického boje, které ruší GPS senzory. Právě to umožnilo vyhodit do povětří kamion uprostřed mostu.