Jako červený hadr na býka zapůsobil na europoslankyni a někdejší středočeskou hejtmanku Jaroslavu Pokornou Jermanovou (ANO) příspěvek občanských demokratů, kteří se pochlubili záhájením stavby další části Pražského okruhu. Podle ní totiž prý spojnici dálnic D1 a D11 u hlavního města zařídila Babišova vláda. Ministrovi dopravy Martinu Kupkovi (ODS) pak vzkázala, že projekt dostal od svých předchůdců „jako na stříbrném talíři“. Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat, její slova pak okomentoval například také europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL).
„Začínáme psát novou kapitolu Pražského okruhu! Po dlouhých letech příprav zahajujeme výstavbu klíčového úseku D0 mezi Běchovicemi a D1,“ napsali na sociální síti občanští demokraté s tím, že silnice po zprovoznění výrazně uleví přetížené dopravě na Štěrboholské radiále, Jižní spojce i v obytných čtvrtích Prahy a okolí.
„Zahájení této důležité stavby jsme šli výrazně naproti: Upravili jsme zákon o liniových stavbách, což výrazně zrychlilo jejich přípravu. Ministr dopravy Martin Kupka pravidelně jednal se všemi zúčastněnými stranami, aby projekt postupoval podle plánu. Zajistili jsme potřebná povolení. Ředitelství silnic a dálnic jsme transformovali na státní podnik, což nejen urychlilo přípravu, ale také zlepšilo koordinaci celého procesu,“ doplnila ODS.
Začínáme psát novou kapitolu Pražského okruhu! 🛣️🚧 Po dlouhých letech příprav zahajujeme výstavbu klíčového úseku D0 mezi Běchovicemi a D1.
— ODS (@ODScz) December 16, 2024
✅ Tento strategický projekt propojí hlavní dálnice D1, D11 a D5 a výrazně uleví přetížené dopravě na Štěrboholské radiále, Jižní spojce… pic.twitter.com/yKiGYfRJhZ
Slova občanských demokratů se ale zřejmě nelíbila europoslankyni za hnutí ANO Jaroslavě Pokorné Jermanové. Ta vzkázala, že dostavbu Pražského okruhu zařídila Babišova vláda a Středočeský kraj za předchozího vedení. „Zajímalo by mě, čím byste se tak chlubil, kdybyste nedostal od svých předchůdců vše jako na stříbrném talíři,“ vypálila směrem k ministrovi dopravy Martinu Kupkovi. „Nepostavil snad Středočeský kraj za minulých krajských vlád všechny ty dopravní stavby, které jsou pro okruh potřebné? Nerozhýbala snad Babišova vláda zamrzlá jednání s Prahou? Nepřipravovala snad všechna potřebná stavební řízení?“ rozzuřila se Babišova politička.
Divím se, že jste nereklamovali Bibli
Pokorná Jermanová však se svým příspěvek příliš nepochodila, lidé se jí v komentářích většinou vysmáli. „Mám dojem, že díky ANO a Babišovi byla v Praze založena univerzita. Dostala jméno Karlova, protože Babiš je velmi skromný, tak ji pojmenovali po Karlovi IV.,“ objevilo se například pod příspěvkem. V podobném duchu se pak neslo ještě několik reakcí.
Slova Babišovy političky glosoval také lidovecký europoslanec Tomáš Zdechovský. „Divím se, že jste ještě ještě nereklamovali Bibli. Na počátku nebylo světlo, ale hnutí ANO, které vše udělalo, že?“ glosoval pod příspěvkem Babišovy političky lidovecký europoslanec Zdechovský.
Rekordních 111 kilometrů nových dálnic
Stavba Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1 začala v pondělí. Řidičům by se podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla měla otevřít koncem roku 2027. Za 12,6 kilometru nové dálnice stát zaplatí téměř 9,8 miliardy korun bez DPH. Z naplánovaných zhruba 83 kilometrů Pražského okruhu je aktuálně v provozu zhruba polovina.
Nový úsek dálnice bude mít podle ministra dopravy Kupky šest pruhů. Na výstavbu úseku budou navazovat další stavby, tunely Dubeč a Na Vysoké a čtyři mimoúrovňové křižovatky. Významná bude podle šéfa resortu přeložka silnice I/12 od Běchovic na Úvaly. „Umožní odlehčit celé řadě dalších městských částí,“ řekl Kupka. V plánu je také Hostivařská spojka nebo přeložka středočeské silnice II/101 vedoucí od Úval k Říčanům a od Úval k Jirnům. Projekt zahrnuje také výstavbu 19 mostů a dvou lávek pro pěší a cyklisty a 16 protihlukových stěn.
Stavba Pražského okruhu je rozdělena do 11 úseků, první z nich se otevřel v roce 1983, zprovozněných jich je zatím sedm. Na dosud poslední otevřený úsek mezi dálnicemi D1 a D5 auta vyjela v roce 2010. Spolu se spojnicí mezi Běchovicemi a D1 chybějí tři úseky okruhu v severní části metropole od Satalic kolem Březiněvsi k Ruzyni.
Ředitelství silnic a dálnic letos zprovozní rekordních 111 kilometrů nových dálničních úseků. Příští rok to bude asi 80 kilometrů včetně dokončení D1, tedy druhý nejvyšší počet za rok. Už v úterý slavnostně otevřeli premiér Petr Fiala (ODS) spolu s ministrem dopravy Kupkou a jeho předchůdcem Karlem Havlíčkem (ANO) 32 kilometrů dlouhý úsek nové dálnice D4. Kompletní dokončení úseku mezi Milínem a Miroticemi propojí dálnicí Prahu s Pískem, cestu mezi oběma městy zrychlí o dvacet minut.