
Ilustrační foto FOTO: Dmitry Terekhov / Wikimedia Commons / CC BY 2.0
FOTO: Dmitry Terekhov / Wikimedia Commons / CC BY 2.0

Na zpoplatněné dálnici M-11 „Něva“ z Moskvy do Sankt-Petěrburgu dostanou pokutu řidiči, kteří se třeba zdrží na toaletě na čerpací stanici nebo v kavárně a neopustí zpoplatněný úsek do jedné hodiny. Výše pokuty je více než pět tisíc rublů (asi 1100 českých korun), zatímco „běžná“ platba je asi 400 až 500 rublů (do 110 korun), píše ruský web Gazeta.ru. O této platbě nemají řidiči předem tušení, protože je uvedena jen v podrobných podmínkách.
Gazeta.ru píše, že v závislosti na tom, o jaký úsek se jedná, se liší i „doba bez pokuty“ za jízdu, na mnoha úsecích je však velmi krátká. Takové sankce mohou vést k nehodám, tvrdí odborníci.
Alexandr Šumskij, vedoucí expertního centra „Problocks.net“, popisuje případ muže, který řídil užitkové vozidlo patřící logistické společnosti. Státní společnost „Avtodor“ mu naúčtovala za průjezd jedním z placených úseků 5184 rublů místo standardních 420 rublů, tedy dvanáctkrát více.
„Řidič se proti pokutě nemohl odvolat: technická podpora provozovatele mu sdělila, že ‚uživatel platí mýtné ve výši maximálního tarifu, pokud úsekem projede za dobu delší než jedna hodina, a to bez ohledu na důvod pobytu na dálnici‘. Řidič prohlásil, že zastavil na čerpací stanici, aby natankoval a došel si na toaletu. Proto cesta trvala jednu hodinu a 25 minut,“ píše web.
Podobné účty s maximální sazbou řidiči dostávají opakovaně.
„Formálně se nejedná o pokutu, ale o zaplacení plného tarifu za velký úsek dálnice, pokud tomu dobře rozumím. Ale ve skutečnosti to samozřejmě pokuta je. Jsou tam různé úseky, některé je třeba projet za 1,5 hodiny, některé za dvě, ale na obchvatu Tveru, od 147. do 177. kilometru, je třeba se zdržet maximálně hodinu,“ řekl Alexandr Šumskij.
„Vtipné je, že na zpoplatněném úseku, o kterém mluvím, je hotel. A pokud tam zastavíte, bude to zřejmě více než hodina,“ upozornil Šumskij.
Pravidla pro jízdu po M-11 „Něva“, která jsou zveřejněna na internetových stránkách státní společnosti Avtodor, jež má na starosti infrastrukturu a dálnice, nejsou ta samá jako v dokumentu provozovatele OSSP. Avtodor uvádí maximální dobu pro 20 zpoplatněných úseků dvě hodiny, zatímco provozovatel OSSP uvádí maximální dobu jedna hodina. Zmínka o maximální sazbě při překročení časového limitu je uvedena pouze v plné verzi nabídkové smlouvy a na spodním řádku, nikoliv ve zkrácené. To znamená, že řidiče nikdo předem neupozorňuje, že by se mohli stát obětí obrovských pokut.
Podle Maxima Kadakova, šéfredaktora časopisu „Za volantem“, by neměly existovat žádné časové limity pro jízdu: řidiči využívající zpoplatněné silnice nemají zájem na nich pobývat příliš dlouho a zdržují se jen z objektivních důvodů: odpočinku nebo opravy auta. Možná je smyslem těchto plateb, aby multifunkční centra na zpoplatněných silnicích neobsadili řidiči kamionů a nezorganizovali si tam nocleh. Výsledkem ale bude tlak na nedodržování bezpečnostních norem a všichni pojedou, dokud to půjde.
Podle Antona Šaparina, viceprezidenta Národního automobilového svazu, je hodinový limit naprosto nepřijatelný vzhledem k frontám u čerpacích stanic a také k potřebě odpočinku, zejména při cestování s dětmi.
Novináři pak poslali společnosti ‚Avtodor‘ otázky týkající se smyslu takových pravidel. Státní podnik pak s nějakou časovou prodlevou odpověděl, že se od 26. prosince pravidla mění a stanovené časové intervaly se zvyšují na dvě hodiny.