Na konci ledna roku 2020 dosahovala společnost Tesla tržní kapitalizace necelých 120 miliard dolarů. Uplynul rok a její tržní kapitalizace se zšestinásobila. Tesle se rok 2020 bezesporu velmi vydařil. Vleklé finanční a výrobní problémy začaly ustupovat a důvěra investorů se dramaticky zvýšila, což nejlépe reflektuje její astronomický čtyřciferný násobek ceny k zisku. Takto pozitivní sentiment by mohl Teslu konečně vyvést z finanční tísně, nebo jí do ní naopak nadobro uvrhnout.
Rok 2020 byl pro Teslu podařený hned z několika důvodů. Již v březnu začala prodávat nový Model Y a předstihla tak očekávané datum začátku prodeje o více než půl roku. Model Y se navíc ukázal být mezi zákazníky velmi oblíbený, jelikož se řadil do populárního segmentu kompaktních SUV a cenově spadal mezi levnější modely značky.
Dalším úspěchem bylo spuštění nové továrny v Šanghaji v závěru roku 2019, čímž Tesla značně navýšila své výrobní kapacity. Díky tomu byla schopna v roce 2020 dodat o 36 % více aut než v roce 2019. Všechny tyto faktory se odrazily v jejích finančních výsledcích, které se oproti loňskému roku výrazně zlepšily.
Ve třetím čtvrtletí zaznamenala Tesla meziroční nárůst tržeb o 39 % a nárůst operačního zisku o 67 %. Tesla se také mohla ve třetím čtvrtletí pochlubit citelným zlepšením v toku cashflow. Volné cashflow, které může distribuovat svým akcionářům, meziročně vzrostlo o 276 %. Díky strmému navýšení své tržní kapitalizace se navíc Tesla na konci roku dočkala zařazení do indexu S&P 500.
Otázkou však zůstává, co s Teslou bude dál. O tom rozhodne to, zda bude schopna navázat na obzvláště vydařený předešlý rok. Největší hrozbou pro ni bude rostoucí konkurence. Kromě dalších automobilek zaměřujících se jen na elektroauta, jako například NIO, přicházejí postupně na trh i velké etablované automobilky jako GM či Audi. Aby se Tesle povedlo před konkurencí obstát, bude muset pokračovat v tom, co v roce 2020 začala.
Expanze na nové trhy
Důležité pro ni bude, zda se jí povede růst stejným tempem jako doposud. Bude hlavně zapotřebí úspěšně dokončit výstavbu nových továren v Německu a v Texasu. Kromě navyšování výrobní kapacity bude muset Tesla rovněž expandovat na nové trhy. To znamená, že své další továrny bude muset stavět rovnoměrně po celém světě, aby se její auta vyráběla co možná nejblíže svým budoucím vlastníkům. Stále totiž existuje podstatný počet trhů, na kterých se Tesle nepodařilo dosáhnout výrazného tržního podílu, a právě tam se pro ni skrývá velká příležitost k navýšení prodejů. Je ale otázkou, zda se jí podaří na těchto trzích uspět.
Před Teslou totiž stojí zásadní úkol – zlepšení konstrukčního zpracování jejích vozů. V tomto ohledu její auta výrazně zaostávají za konkurencí, což odrazuje mnoho potenciálních kupců. Teslu si v současné situaci koupí spíše movitý nadšenec do elektromobility a ekologie, kterému nevadí, že bude muset své nové auto vozit každou chvíli do servisu, než někdo, kdo touží po spolehlivém vozu vyšší střední třídy. Takový spotřebitel navíc ve většině případů pochází z jedné z těch pár zemí, kde je Tesla skutečně rozšířená.
Překážkou v expanzi Tesle může být i nedostačující pokrytí dobíjecími stanicemi a nedostatek dalších potřebných služeb. Například v České republice se vozy Tesla také prodávají, avšak najít pro ně doplňující služby, jako je servis nebo Tesla Supercharger dobíjecí stanice, je o dost obtížnější než třeba v USA. V tom tkví největší problém automobilky Tesla. Jejich auta zatím nejsou ideální volbou pro běžné lidi.
Běžní lidé totiž nejsou ochotní zaplatit vysoké sumy za poruchová auta jen pro jejich image, když konkurence nabízí za podobnou cenu lepší zpracování, byť s benzinovým či dieselovým motorem. Pokud se však Tesle v tomto ohledu podaří dohnat konkurenci a rovněž vyřešit problém s nedostatkem podpůrných služeb, stane se pro zákazníky na dosud neobsazených trzích, kde si zákazníci tolik nepotrpí na ekologickou stránku aut, mnohem atraktivnější alternativou.
Tesla je bezesporu na velmi dobré cestě k tomu, aby si udržela pozici lídra na trhu s elektrickými vozidly a konečně se stala úspěšnou firmou i z finančního hlediska. Je před ní však mnoho práce a rozhodně ještě nemá vyhráno. Aby naplno využila svého potenciálu, bude muset dále navyšovat jak výrobní kapacitu, tak i kvalitu svých výrobků.
Pouze v případě, že se jí to povede, bude její tržní podíl i nadále stoupat. Letošek pro ni bude klíčový z důvodu vstupu hned několika dalších hráčů jako GM či čínského NIO na trh s elektrickými vozidly. To, jak se Tesla se svými problémy popasuje, rozhodne o tom, zda se z ní po obrovském nárůstu v minulém roce stane pouhá akciová bublina, anebo se natrvalo etabluje jako jeden z největších hráčů v automobilovém průmyslu.
* * *
Deník FORUM 24 dává prostor mladým ekonomům a nadaným studentům, aby se zapojili do veřejné debaty o současné krizové situaci v souvislosti s koronavirem, jeho ekonomických dopadech, veřejných financích a ekonomice jako takové. Ve spolupráci s Institutem ekonomického vzdělávání (INEV) proto pravidelně zveřejňujeme jejich texty. INEV vytváří zázemí pro výuku ekonomie a financí na středních školách. Motivuje a sdružuje studenty se zájmem o ekonomii a ekonomická témata a podporuje je v jejich činnosti a dalším studiu. Jedním z hlavních projektů INEV je Ekonomická olympiáda – největší ekonomická soutěž v České republice. Institut je možné podpořit zde.